• Svar på tråden Lämplighetsprövning för alla som gör IVF
  • mammasusan

När vi gjorde barnlöshetsutredning 2002-2003 ingick det samtal hos kurator under utredningen...Det enda vi fick höra då var, ni har ju ingen brådska ni är ju så unga....Då var jag 21 maken var 24, vi fick inte fler barn för att vi var unga =(......

Vilket som tycker jag absolut lämplighetsprövning låter bra, många som blir föräldrar som inte borde......

• daduck

Att göra en prövning och sen döma ut människor på vissa i förväg bestämde premisser är som att döma folk till fängelse för ett brott de inte begått än men löper stor risk för att göra.
    Jag förstår varför en del tycker att det är en bra ide men det finns fler nivåer på alla etiska frågor.
    Hur det än är har alla i Sverige rätt till en rättegång, och såna håller man inte i förebyggande syfte. Det finns gott om strulputtar som vänt livet när de fått barn. Däremot är samhället inte så pigga på att tänka på barnets bästa när barnet väl är fött. Svenska barn hamnar i fosterhem, de adopteras inte bort, vilket resulterar i en uppväxt utan föräldrar där otryggheten präglar allt.
    I alla frågor ska man börja i rätt ände. I detta fall tycker jag inte att det är en lämplighetsprövning. Staten har lagt sig i vem som ska ha rätt att skaffa barn tidigare och det resulterade i tvångssteriliserade individer som blev utfrysta ur samhället för mycket små förseelser. Det här är inte heller länge sen. 30-talet tror jag, med förbehåll för eventuellt fel. Det finn en annan som började styra vilka som ska få föröka sig. Han hette Adolf Hitler och det vet vi alla hur det gick. Ofrivillig barnlöshet är en sjukdom och ett funktionshinder (enligt bl.a. WHO). Jag säger inte att det är en rättighet att skaffa barn men det är en rättighet att få medicinsk hjälp. Barn har rätt till en trygg uppfostran, men det går att få allt.
    Lägger även till att barn som tillkommit genom medicinsk hjälp mår bättre och har en bättre uppväxt än andra i barn i genomsnitt och risken för att ett barn utsätts för destruktiva förhållanden ökar för de som till exempel kan bli gravid genom att ligga med random människa på krogen. Assisterade barn är åtminstone ALLTID önskade och föräldrarna har oftast gått i någon form av terapi och fått sin relation till varandra testade av något av det jobbigaste man kan gå igenom.
    Finns så mycket mer att säga men jag orkar inte just nu. Läs på och tänk från flera perspektiv innan ni dömer ut andra.

• Pimpinellan

Vansinne! Utifrån vilka kriterier ska man bedömas? Samma hårda regler som för adoption? Då skulle jättemånga inte få göra IVF,bla vi själva.

• LittleE
    Zanzie skrev 2013-02-28 10:19:24 följande:
    Hej!

Vad tycker ni om att alla som gör IVF ska behöva gå igenom ett lämplighetssamtal hos kurator?

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Den typen av myndighetsutövning tycker jag illa om. Infertilitet är ett medicinskt problem och jag tycker det är viktigt att det behandlas som ett sådant.
  • Yrja M

Då borde väl alla som planerar barn gå igenom "lämplighetstest"!? Varför bara vi som behöver assistens? Känns väldigt diskriminerande faktiskt!

• Två döttrar och en son
    Yrja M skrev 2013-03-01 05:23:25 följande:
    Då borde väl alla som planerar barn gå igenom "lämplighetstest"!? Varför bara vi som behöver assistens? Känns väldigt diskriminerande faktiskt!

Ja. jag håller med!
    Vi har fått våra barn på vanlig väg men snacka om att diskriminera och att trampa på de som redan ligger!! 
    Va f-n isåfall ska väl ALLA "lämplighetsprövas" innan de får rätt att knulla också! Förvånad
    Annars ÄR DET ingetnting annat än ren och skär DISKRIMINERING!! 

Jag blir faktiskt illamående av såna här sjuka ideér som ploppar upp just i Sverige då och då.
    Ibland är det hundar eller djur överhuvudtaget man ska ha "körkort" för, nu är det nån som alltså på allvar menar att de stackare som lider utav ofrivillig barnlöshet måste gå igenom nåt j-a test som bedöms av någon vem vet vem... och under tiden så ska de inte veta om de ens kommer att anses "lämpliga" att få hjälp att försöka få barn!
    Fy sjutton vad osmakligt! Rynkar på näsan      
  • tvåem

Möjligtvis lämplighetspröva läkare som vill jobba med ivf i så fall..... Har haft bra erfarenheter med tre läkare, men fick tyvärr ett bottennapp denna gång, tappade ALLT förtroende när hen undrade om vi ville ta ägglossningssprutan och försöka själva istället för att fortsätta med äggplock på mina två enda äggblåsor. Kan man varken höra vad patienten säger eller läsa innantill i journalen och se att patienten i fråga har två trasiga äggledare och redan försökt själva i åtta år, då borde man nog göra något annat än jobba på en ivf-klinik

Svar på tråden Lämplighetsprövning för alla som gör IVF