• Anonym (hur ska jag göra)

sjukskrivning/ graviditetspennig

Är gravid i vecka 27 och heltidssjukriven bla för svåra foglossningar (kan inte gå utan kryckor) MIn sjukrivning har inte gått igenom hos fk ännu, men jag hoppas så klart att det inte ska vara några problem. Och fogarna kommer ju inte bli bättre så jag räknar inte med att kunna börja jobba igen innan bebisen kommer.

Har ett fysiskt tungt jobb och borde kunna få graviditetspeng om jagsöker, men vet inte hur man ska göra i den här situationen. Ska jag fortsätta vara sjukriven till bf eller ska jag söka graviditetspenning?
    Förra gravidteten var jag sjukriven på 25% för fogarna fram tills jag fick havandeskapspennig så då var det ju inga konstigheter.

Kan min sjukskrivning nekas sen när jag kommit så långt att jag skulle kunna ha gravidpenning om jag hade sökt det? Och om jag söker gravidpenning och får avslag, kan jag få problem med sjukrivningen då?

• Svar på tråden sjukskrivning/ graviditetspennig
  • Försäkringskassan

Hej! 

Om du blir beviljad sjukpenning fram till beräknad förlossningsdatum kommer vi att betala ut ersättning till och med dagen innan du föder ditt barn om du inte återgår i arbete eller väljer att avbryta din sjukskrivningsperiod innan dess. Om vi har fått alla uppgifter som behövs ska det ta högst 30 dagar att handlägga ditt ärende räknat från att din ansökan och ditt läkarintyg har kommit in till Försäkringskassan. 

Du kan ansöka om graviditetspenning även om du har ansökt om sjukpenning. Det påverkar inte din rätt till sjukpenning om du skulle få avslag på din ansökan om graviditetspenning. 

Hälsningar

Dora, handläggare

• Anonym (hur ska jag göra)

tack för ditt svar har idag fått sjukrivning till mitten av mars och sen nytt läkarbesök. enligt min läkare kan dom inte sjukriva mig fram till beräknad förlossning utan det är i tre veckors perioder. Kan det blir problem med en ny sjukrivning då när jag kommit så långt in i graviditeten så att jag kunnat haft gravidpenning?

• Försäkringskassan

Hej!

Då är svårt att svara allmänt på en sådan fråga. Det beror på vilket jobb man har och hur svåra graviditetsbesvären är. Om du inte skulle kunna bli sjukskriven sista tiden, har du möjlighet att ta ut föräld­rapenning från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning.

Hälsningar
    Agaton, handläggare

Svar på tråden sjukskrivning/ graviditetspennig