• blomsterkrans

    Supersocialt barn - dålig anknytning?! Hjälp!

    På babycafe för första gången med lillen som precis fyllt 11 mån, efter sådär 15-20min då lillen kollat in miljön och de andra började han krypa upp i famnen på de andra mammorna och satt där och log, kröp också fram till de andra barnen och kramade dem som han kramar sina gosedjur här hemma. De andra mammorna och pedagogen på plats spännde ögonen i mig och tittade med extremt menande blickar (kändes det som) och pedagogen sa "oj är han såååå trygg med alla människor?!" och sedan kändes det som att alla tittade oroat på mig och lillen resten av tiden. Jag ville sjunka genom jorden och blev också skiträdd nu att lillen har sk dålig anknytning när han kryper upp i famnen på vilt främmande människor. Men det är första gången han gjort det och han har alltid varit supersocial mot andra barn och vuxna då vi varit ute, krupit fram och hälsat och pratat etc. Han är den typen som verkligen gillar uppmärksamhet och sprallar upp sig när vi träffar nya etc. På babycafeet var lillen superglad där han satt med de andra mammorna men sökte ofta ögonkontakt med mig, han visar ju också tydligt när han vill tillbaka eller upp, ledsen, trött etc. så jag tänkte att så dålig anknytning kan han väll inte ha när han alltid är trygg med att visa sina känslor för mig? Jag blev verkligen skitförvirrad men mest rädd över de andra föräldrarnas reaktioner. Vi har ofta träffa nya och bekanta men lillen har ännu inte mött någon som avvisat eller ignorerat honom, därför kanske han ännu förväntar sig att alla människor ska vara glada och gosiga med honom? (har aldrig låtit någon främmande hålla honom bara familjen och nära vänner). Träffade en barnpsykolog från bvc också men hon sa att vår anknytning var fin och det märktes framför allt då han regelbundet sökte ögonkontakt med mig. Men nu känner jag mig verkligen osäker... vi samsover också, jag ammar honom fortfarande, har burit honom mycket och han får massor av närhet och lek av mig och sin pappa, har trott allt var bra fram tills nu. Funderar på att inte gå dit igen tänk om han gör det igen och de andra skäller ut mig för att vara en hemsk mamma???

  • Svar på tråden Supersocialt barn - dålig anknytning?! Hjälp!
  • Pandamamma79

    Tror också att det är hjärnspöken!
    Vår dotter är exakt likadan. Inte tittar någon snett på mig för det. Mycket leenden får man.
    Tycker du ska vara glad att din son gillar människor. Vet de som är rädda för alla!!

    Analysera inte vad andra tycker och tänker hela tiden. Du vet ju att allt är bra. Upp med huvudet och visa att du är stolt.
    Om det nu skulle vara så att folk tittar undrande på dig så kan jag lova att det bara är för att du ser livrädd ut!!

  • susa
    Pandamamma79 skrev 2013-02-28 14:01:12 följande:
    Om det nu skulle vara så att folk tittar undrande på dig så kan jag lova att det bara är för att du ser livrädd ut!!
    Skrattande Så är det!!
  • emindy

    håller med de andra om hjärnspöken, det är väl inte alls dåligt att ditt barn känner sig trygg med att hälsa på andra när du är med?!

    Dessutom, det där brukar gå i perioder! Inte så att du behöver vänta dig att ditt barn skall bli superblygt men det kommer att förändras lite nu och då hur blyg han blir inför andra.

  • Lindsey Egot the only one

    Du har ett tryggt barn som vet att du finns där när han utforskar världen. Grattis till din fina son som är trygg med dig som mamma.

  • Mita1973

    En unge som är framåt känner sig väldigt säker och har  antagligen super anknytning till dig och vet att du aldrig skulle låt henom göra något farligt

  • Mormor07

    Hej

    Du har absolut knutit an till ditt barn, det viktigaste tecknet på det är hans ögonkontakt med dig precis som din psykolog också sa till dig. Du kan vara alldeles lugn! (Jag är också psykolog med många års erfarenhet). Att din lille vågar ta kontakt med andra är också det ett tecken på att han är trygg med dig. Och det är ju inte säkert att pedagogens uttalanden där på babycaféet var negativt.

Svar på tråden Supersocialt barn - dålig anknytning?! Hjälp!