• namu

Uppfostra barn, förändra världen när man är utbränd - HJÄLP?

Hej!
    jag har aldrig skapat något tråd på familjeliv.se men nu orkar jag knappt mera och vill själv fråga alla flerbarnsföräldrar därute: ÄR NI OCKSÅ TOKSTRESSADE? Oroar ni också er för era barn så oerhört mycket att ni inte kan andas normalt?  JAG VILL BE ER OM HJÄLP, tips om hur man orkar och blir bättre på att hantera vardagslivet och MÅR BÄTTRE.

För flera dagar nu har jag fått en jätteläskig hjärtklappning, andas ytligt, är grymt irriterad, har ont i alla mina muskler. Jag har haft det tidigare, jag har haft magproblem,  svimningskänslor, landat på akuten flera gången. Men jag är frisk. Jag är "bara" stressad konstaterar sjukvården.

Jag kom till Sverige för snart 5 år sedan, lärt mig svenska, fokuserat på hitta jobb (med mina 2 högstudie utbildningar och 4 språk gick det inte så bra). Ett år senare fick vi (jag och min make som är svensk) vår lilla son. Förlossningen var svår, de fick dra ut sonen med vakuum, vi var på neonatal i 5 dagar, och jag har inte fått någon bra förklaring på vad som hände. En månad senare fick sonen Torticollis ("sned hal") och det blev flera månader krävande sjukgymnastik behandlingar osv.  Sonen var också ganska känslig för alla sort sjukdomar och ett av dem barn som alltid får skyhög feber. Min reaktion till allt detta - ytlig andning (på gränsen till att "ingen andning alls") och stressrelaterade fysiska besvär. Jag blev alert och vaken 24H - kollat om han andas, om han inte kräks i sömnen, dubbelkollar maken (inte lämna på skötbordet, inte lämna i bilen, inte lämna ensam i vagnen, gå inte ifrån honom även för 1 sekund, plocka småsaker som kan stoppas i munnen, har extra koll på badhuset, har extra koll när han klättrar, busar osv.).
    För 5 månader sedan fick vi en dotter. Jag är alert ggr två, skannar alla rum för småsaker på golvet, läser om HLR (anmäller mig på en kurs snart), dubbelkollar manen (igen!).
    Allt detta gör att jag håller på att bränna mi ut helt.
    Men jag kan inte sluta.
    Jag oroar mig för världen: att barn dör av hunger eller av smutsig vatten, djurplågeri, nya sjukdomar, orättvisa, kränkningar i skolor, barn som skadas av föräldrar, alla dumma oansvariga vuxna, miljö som förstörs...
    Det gör mig så FRUKTANSVÄRT ledsen att jag slutar andas.

Hur i denna grymma världen kan man uppfostra friska, glada barn som kan skilja på det som är bra och det som är dåligt, som kan skydda sig själva och andra?
    Hur kan man leva utan att få skuldkänslor för alla andra som kämpar?
    Hur kan man orka förändra världen samtidigt som man tar hand om egna rara barn, hushåll och driver ett företag?

Hur kan man få tillbaka sin energi, lyssna på sitt hjärta, sortera bort onda tankar och dumma människor?

HUR får man tillbaka glädje och ork för att NJUTA att det underbara man har?

ALL TIPS och svar är SÅ VALLKOMNA 

• Svar på tråden Uppfostra barn, förändra världen när man är utbränd - HJÄLP?
  • Alisa

Åh, jag vill bara ge dig en jättestor kram!  {#emotions_dlg.flower}
    Det låter som en riktigt tuff känslomässig start med första barnet som kommer igen med dubbel styrka nu. Som om du drar åt dig all oro som finns. 
    Min spontana tanke är att du kanske skulle söka dig till någon form av samtalskontakt, kanske via MVC/BVC? 

• namu

Tack, Alisa, för fina kramen :) Jag behövde den verkligen. Uppskattar mycket.

Jag har varit hos några KB-teraupeuter i min lilla stan men jag var inte nöjd med dem.
    Har fått en kontakt till familjerådgivare - skall testa.

Jag vet att jag är en sådan "sjuk" hög presterande dam :) - alltid först, alltid bäst. Allt skall vara PERFEKT. Och man stressar sönder sig på vägen dit.

Nu är det långt ifrån detta OCH jag har det svårt att acceptera det.

Jag vill så mycket samtidigt som jag har så lite ork... Olika världar krokar med varandra och man vet inte var man befinner sig längre..

Jag vill bara MÅ BÄTTRE. Acceptera mig själv, och bättre hälsa, livslust och leva utan rädsla, oro, hjärtklappning, andfådd, konstant trötthet.

Jag måste också erkänna att jag har det väldigt lätt att dras till nyheter om något dåligt som har hänt, rapporter om djurplågeri, hunger etc. JAG BLIR SÅ PÅVERKAD av att se/läsa detta att jag bryter ihop.

Sedan måste jag lära mig att se på allt från det bättre sidan, bryta onda cirkeln, bryta tankemönster.

Har du eller någon mer därute bra tips på en duktig KBT-teraupeut, från era egna erfarenheter?

• mammamia72

Du kanske har nåt som kallas hsp, highly sensitive person, det är inte farligt man är bara mer känslig och
    noterar saker tydligare än andra. Hittade en länk om det här:
    mabra.com/kanslig-och-lattsarad-du-kan-vara-en-hsp/

Alla föräldrar kan nog känna igen sig i det du skriver om oro för sina barn, att världen ibland är ganska hemsk osv. Tror också att det kan vara bra med samtalsterapi för dig, det måste väl finnas mer än en psykolog där du bor?
    BVC har ett brett kontaktnät, de borde kunna leda dig till rätt sorts terapi genom remiss eller rekommendation.
    Var dock försiktig med psykakut mm om det inte verkligen är akut, det kan bli helt fel diagnos och medicinering när det du i själva verket kanske behöver är praktisk hjälp hemma och sömn på nätterna?

Får du sova om nätterna? Sömn är en lyx som småbarnsföräldrar sällan har, det ökar kanske också stressen du har om du inte får vila? Ett tips är att strunta i att titta på tv och läs inte tidningar eller något i mobilen, det är ändå inget nytt under solen, är det jätteviktigt får du veta det ändå genom andra.

Till sist: Man måste faktiskt inte klara av allt själv, det är ytterst ovanligt, och det finns människor som gärna vill hjälpa.

Kram och lycka till!

Svar på tråden Uppfostra barn, förändra världen när man är utbränd - HJÄLP?