• Anonym (Mulet)

Ung med låg sexlust

Hejsan.

Jag är en 23-årig tjej som aldrig direkt har haft någon större sexlust. Jag älskar tanken på sex och har en ganska livlig fantasi. Jag har nu varit tillsammans med min sambo i fem år och i början hade vi ett väldigt passionerat förhållande, men efter ca 8 månader fick vi sluta ha sex ett par gånger då hans sträng gick sönder (vilket resulterade i ett par tillfällen där hela sängen var full med blod :( ). Efter det har vi liksom aldrig riktigt kommit igång igen utan har bara haft sex ett par gånger i månaden, ibland mer och ibland mindre. Jag har provat lite all möjligt bland annat yoga och försöka ha sex ändå. Det senare funkar rätt bra på ett sätt för när vi väl kommit igång blir jag sugen, men inte så kul att känna att man måste tvinga sig till det stadiet. Särskilt inte när jag bara är 23 år och i mina bästa år (vad jag har hört, rent sexlivsmässigt alltså).

Så nu sitter jag och funderar på att prova till exempel L'argiplex eller Xtravital. Någon som provat som kan berätta lite? Jag har hört att man även kan prova varianterna för män, men är det okej om man är kvinna? Min mamma och min moster har båda haft bröstcancer så därför vill jag helst undvika sånt som kan öka risken för mig att få det. Därför funderade jag på om det inte kanske vore bättre att ta man-varianten, om det nu funkar att man kan göra så. Någon som vet?

• Svar på tråden Ung med låg sexlust
  • Anonym (jseb)

Jag skulle inte råda dig att ta tabletter. Jag tror du är inne på rätt väg med yoga och avslappning. Du är ung och behöver inte stressa fram lusten. Jag kan själv i perioder (1mån - 1år) få en svacka i sexlivet (är 37år) och ser det som helt normalt. Min råd är att ta det lugnt men prata om det för din kille. Prata öppet att du vill ha sex (med honom) men lusten saknas. Var bara tydlig med att det är honom du vill ha. Risken finns att hans självförtroende sjunker om han tror han inte duger för dig.

Du är bara 23 år - du behöver inte stressa fram något överhuvudtaget. När du släpper på kraven, stressen och pressen så kommer allt tillbaka igen. Så kommer det vara hela livet... om och om igen.

• Anonym (Mulet)

Men min sexlust har legat på lågt i snart 4½ år. Det är väl ändå inte bara en normal "dal"? Jag höll på med yoga tre dagar i veckan i ett helt år utan att märka någon större skillnad. Och jag har pratat med min sambo väldigt många gånger, men han har en väldigt hög lust så det är svårt för honom dels att förstå men också att vänta. Han vet att det är honom jag vill ha, men jag är rädd att han blir uttråkad om det fortsätter såhär. 
    Jag  är övertygad om att jag bara behöver en boost för att komma igång. Jag hade inte tänkt att äta något under en längre tid, utan som sagt bara för boostens skull.

• Anonym (jseb)

Ja uppfattade det som det var 8 månader med låg sexlust men nu ser jag att det är princip hela ert förhållande på 5år - ja, du kan ju alltid prova med tabletter, det kan ju inte skada dig. Men frågan är om det var olyckan som orsakade den minskade sexlusten hos dig (då är jag tveksam om lusthöjande piller hjälper) eller om det är något annat. 4½ år är lång tid... frågan är om du tänder på din kille sexuellt?

Svar på tråden Ung med låg sexlust