• rak

Klarar mig inte!

Hejsan, jag är en kvinna på 47år.

Ny på forumet dessutom.

Skall försöka göra en lång story kort.

Jag arbetar alltså inom lokalvård, har gjort det i ca 10år på ett och samma företag. Har aldrig haft mer än 4 timmar men har klarat mig någorlunda ändå. Nu dem senaste 3 månaderna så har företag jag arbetar på tappat så mycket jobb så att jag arbetar endast 20h/vecka. Och det klarar jag mig absolut inte på. Min senaste lön hamnade på omkring 3500;- , kan ju knappt betala min hyra.

Så jag kontaktade Akassan och även arbetsförmedligen (vart inskriven 4-5 månader).
    Så jag började stämpa kassakort på Akassan, men för någon dag sedan så fick jag ett samtal där någon från Akassan skulle förklara hur det stod till och att jag inte skulle få någon mer ersättning ifall jag fortsatte att jobba. (Fastän jag har betalat och varit med i fastighetsakassan i 10år).

Då fick jag alltså 2 alternativ från dom:

1. Fortsätta jobba, utan någon ersättning.
    2. Säga upp mig själv då kan jag ha någon form av fortsatt ersättning från Akassan men mina 300h som jag har där kommer ta slut dem med, och då måste jag få något intyg som visar att jag är sökande på arbetsförmedlingen och jag kommer ingå i någon form av "arbets garanti" har jag för mig att det hette.

Anstränger mig verkligen, vill jobba hur mycket som helst. Söker jobb varje dag, genom kontakter, genom annonser, googlar random på olika företag, skickar CV överallt.

Det är helt fördärvligt, vet inte vad jag skall göra av mitt liv just nu. Någon som har några tips?

* Vet inte om jag lagt tråden i rätt kategori.

• Svar på tråden Klarar mig inte!
  • rak

Oj, felskrivning! Skall stå att jag arbetar endast 26h/månad just nu...

• roffe

Alltså, borde du inte fortsätta arbeta och stämpla resten av tiden?

Iom du behöver mer arbete borde du vara inskriven på arbetsförmedligen ändå, kanske kan dom hjälpa dig hitta något mer att komplettera med! Det låter ju sjukt att råda dig till att sluta på ditt jobb, kan det verkligen fungera så? 

Efter man varit inskriven i 90 dagar på af blir man satt i en åtgärd som t ex arbetsgarantin och då har man rätt till ersättning från f-kassan, sk aktivitetsstöd. Det är inte på många kronor. Men om dina pengar inte räcker till kan du söka ekonomiskt bistånd, du msåte ju åtminstone leva på existensminimum. Kunna betala hyran osv. 

Ring igen och fråga om dom verkligen tycker det är en bra idé att säga upp sig, det är typ det sjukaste jag hört på ett halvår! 

• rak
    roffe skrev 2013-02-28 23:16:50 följande:
    Alltså, borde du inte fortsätta arbeta och stämpla resten av tiden?

Iom du behöver mer arbete borde du vara inskriven på arbetsförmedligen ändå, kanske kan dom hjälpa dig hitta något mer att komplettera med! Det låter ju sjukt att råda dig till att sluta på ditt jobb, kan det verkligen fungera så? 

Efter man varit inskriven i 90 dagar på af blir man satt i en åtgärd som t ex arbetsgarantin och då har man rätt till ersättning från f-kassan, sk aktivitetsstöd. Det är inte på många kronor. Men om dina pengar inte räcker till kan du söka ekonomiskt bistånd, du msåte ju åtminstone leva på existensminimum. Kunna betala hyran osv. 

Ring igen och fråga om dom verkligen tycker det är en bra idé att säga upp sig, det är typ det sjukaste jag hört på ett halvår! 
    Tack för ditt svar!

Har varit inskriven i mer än 90 dagar på arbetsförmedligen.
    Vad skall jag göra då? alltså vad är nästa steg? har så mycket i huvudet just nu så jag knappt kan tänka själv.
    Vart söker man ekonomiskt bistånd?
  • Annelie 76

Du har fått det mesta om bakfoten, finns det nån som kan hjälpa dig lite? Kanske att du kan boka tid med nån på Arbetsförmedlingen som kan hjälpa dig, de brukar ha koll på regler osv för stämplande. Se till att få skriftliga beslut från a-kassan och ta med dem på mötet. 

• rak
    Annelie 76 skrev 2013-02-28 23:20:35 följande:
    Du har fått det mesta om bakfoten, finns det nån som kan hjälpa dig lite? Kanske att du kan boka tid med nån på Arbetsförmedlingen som kan hjälpa dig, de brukar ha koll på regler osv för stämplande. Se till att få skriftliga beslut från a-kassan och ta med dem på mötet. 
    Har en ny bokad tid nu den 18e mars på arbetsförmedlingen... Så jag hoppas och ber till gud att vi kommer överens om något då.
  • roffe

Ekonomiskt bistånd söker du på soc, det brukar finnas telefonnummer på kommunens hemsida :) 

Prata med af, de bör ha möte med f-kassan omgåede så du kan få mer ersättning.

Jag förstår verkligen hur det känns i din sits, det önskar jag verkligen ingen annan! Prata med både a-kassan och af imorgon bitti så du kan få hjälp så fort som möjligt :) 

• Snäckan84

Känner igen d där.
    Man få bara ett antal "deltidsdagar" de är dessa du kan använda medan du arbetar.
    När dessa är slut så kan du inte stämpla den veckan du arbetar.
    Alltså jobbar du bara en dag i veckan kan du inte få någon ersättning den veckan utan enbart på "arbetsfria" veckor.

Helt hopplöst jag vet!
    Men tyvärr fungerar d så,....

• rak
    roffe skrev 2013-02-28 23:24:31 följande:
    Ekonomiskt bistånd söker du på soc, det brukar finnas telefonnummer på kommunens hemsida :) 

Prata med af, de bör ha möte med f-kassan omgåede så du kan få mer ersättning.

Jag förstår verkligen hur det känns i din sits, det önskar jag verkligen ingen annan! Prata med både a-kassan och af imorgon bitti så du kan få hjälp så fort som möjligt :) 
    Okej. Skall ringa till soc imorgon och försöka boka något möte.

Vad skall jag säga till af och a-kassan imorgon då?? Har ringt o tjatat hur mycket som helst...
  • vikarien

Antar att du har stämplat upp dina 75 deltidsdagar?

Har fått precis samma förslag som du, att säga upp mig från mitt halvtidsjobb när dom dagarna är slut. Kommer nog göra det också om jag inte har hittat något nytt jobb.  

• rak
    vikarien skrev 2013-02-28 23:30:18 följande:
    Antar att du har stämplat upp dina 75 deltidsdagar?

Har fått precis samma förslag som du, att säga upp mig från mitt halvtidsjobb när dom dagarna är slut. Kommer nog göra det också om jag inte har hittat något nytt jobb.  
    Mm precis! Mina 75 dagar vid sidan av arbete tar slut nu vecka 12. Därefter får jag inte ett öre.

SÅ JÄVLA STÖRANDE SYSTEM.
  • vikarien
    rak skrev 2013-02-28 23:31:41 följande:
    Mm precis! Mina 75 dagar vid sidan av arbete tar slut nu vecka 12. Därefter får jag inte ett öre.

SÅ JÄVLA STÖRANDE SYSTEM.

ja helt sjukt är det!

Men hur mycket skulle du få ut i månaden om du sa upp dig och fick stämpla 300 dagar till? 
  • rak
    vikarien skrev 2013-02-28 23:43:07 följande:

ja helt sjukt är det!

Men hur mycket skulle du få ut i månaden om du sa upp dig och fick stämpla 300 dagar till? 
    Det har jag inte fått någon information om heller. Blir så trött på detta alltså! Det är allt som går i tankarna på mig just nu.

Förstår verkligen inte hur jag skall klara mig ekonomiskt. Har en lön på ca 3500-3800 per månad.
    Har räkningar på 12-13000;-
  • rak

Tack så mycket för all hjälp jag fått här!

Fick tips om att ringa in till soc nu på måndag och boka ett möte med en handläggare så jag kan få hjälp med att betala räkningar osv. Har tydligen rätt till något som heter Ekonomiskt bistånd. Skall även ansöka om Aktivitetsstöd.

MVH

Svar på tråden Klarar mig inte!