• bea85

Gravida uskor som jobbat länge inom vården ?

Väntar mitt 5 barn och jobbar inom demens vården som uska. Just nu känner jag att det inte är något problem alls. Känner som att ja lätt kan jobba 1 månad innan bf men att gå ner i tid så ja slipper kvällar. Med nr 4 hade ja sjuk foglossning så blev sjukskriven. Men denna gång känner ja mig hur bra som helst. Så min fråga är alltså någon som jobbat länge inom vården? Då kanske äldreomsorgen eller demensvården? Hur funkade det?

Leo 03 - Loke - 05 Ronja 08 - Varg 11 bebis -13
  • Svar på tråden Gravida uskor som jobbat länge inom vården ?
  • Emme Emme

Med min 2:a jobbade jag tills veckan innan BF. Jag jobbar natt inom äldreomsorgen med både dementa och somatiskt sjuka och äldre. Det funkade jättebra. Hade otroligt snälla och bra arbetskamrater som tog de tyngre lyften och skötte de brukarna som var dementa och kunde vara aggressiva, och det är nog en förutsättning till att det skall gå att jobba fram tills förlossningen, att arbetskamraterna ställer upp för en gravid. 
    Tycker du skall jobba så länge du själv känner att du vill och orkar. Man är tröttare och mycket mer sliten (vanligtvis) under graviditeten och det är viktigt att man känner efter så att man inte tar på sig alldelles för mycket. Kommer ju en tid efter förlossningen då man behöver all energi man kan få.

Men som sagt med min 2:a orkade jag jobba hela graviditeten men med min tredje och nu fjärde var/är jag sjukskriven och det hade varit en katastrof om jag jobbade pga olika orsaker och komplikationer.

Mvh Emelie     

• bea85

Tack för ditt svar. känner sig nästan konstig när man känner sig så fräch och vill fortsätta jobba inom ett tungt arbete.

Leo 03 - Loke - 05 Ronja 08 - Varg 11-bebis 13
  • SandraFelicia

Jag jobbar också inom äldreomsorgen och är nu i vecka 35. 
    Jag har haft en väldigt snäll graviditet, men egentligen var tanken att jag skulle sluta jobba i slutet av februari eftersom jag har en gammal knäskada som gör sig väldigt påtaglig nu när jag samlat på mig 13 kg, men samtidigt känner jag mig inte redo att släppa jobbet än och jag har väldigt snälla arbetskamrater som ställer upp och underlättar mitt arbete.
    Sen får vi se hur länge jag orkar, men utöver mina knän mår jag fantastiskt bra och jag vill jobba så länge jag får må bra! :)

• CamillaLukasLudwigMagnus
    bea85 skrev 2013-03-05 12:55:56 följande:
    Tack för ditt svar. känner sig nästan konstig när man känner sig så fräch och vill fortsätta jobba inom ett tungt arbete.

Visst känns det "konstigt" andra säger men gå HEM, men nä jag vill & orkar jobba, låt mig göra det då liksom!!
Svar på tråden Gravida uskor som jobbat länge inom vården ?