Barnen vill allt mer sällan åka till pappa. Vad göra?
Jag har två barn på 10 och 11 år (pojke och flicka). Jag och deras pappa är skilda sedan 7 år tillbaka och han flyttade då 20 mil bort och där bor han kvar.
Han har aldrig tagit ansvar för barnen, aldrig gått på skolavslutningar, utvecklingssamtal osv trots att jag alltid bjudit in honom men barnen älskar honom och har tyckt att det varit roligt att åka dit. Nu märker jag att det börjar ändras. Barnen har sina idrotter med matcher/tävlingar på helger, de vill gå på disco och umgås med kompisar.
Hemma hos pappa gör de ingenting. De sitter i hans lägenhet hela helgen och ser på tv eller spelar tv-spel. Varje söndag vi hämtar så är persiennerna nerdragna så de kan se dator/tv och det är 2 griniga ungar vi hämtar som vissa helger inte varit utanför ytterdörren en enda gång. Pappans intressen är datorn och tv-spel och de har inget eget rum utan delar sovrum med pappan båda två. Jag förstår att barnen hellre vill vara kvar hos oss på helgerna men ändå känns det jobbigt.
Jag har försökt antyda till pappan men han verkar inte förstå. Det blir ibland lite ändring ett litet tag (små saker som att barnen ska vara ute en timme i alla fall) men efter några helger är det samma sak igen. Nu märker jag att han skyller på mig att barnen
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 12:47
Råkade posta för tidigt:
Nu märker jag att han allt mer skyller på mig att barnen inte längre vill åka dit vilket känns jobbigt. Jag har själv en dålig relation med min pappa och önskade att barnen fick en bättre relation med sin.
vad ska jag göra för att det ska fungera bättre? Eller ska man bara acceptera läget och låta barnen stanna hos oss de helger de vill vara hemma??