• Sandrasmamma

Är det något som är fel?

Jag har en dotter på åtta år och en son som snart ska fylla sex år. Ända sedan sonen var ett år gammal har jag känt på mig att det är någonting "speciellt" med honom, men inte riktigt kunnat sätta fingret på vad det är. Jag förstår ju att ingen kan sätta en diagnos på honom över internet, men vad tänker ni om följande "symptom", är det normalt förekommande hos sexåringar?

- Han kan få utbrott som är nästan omöjliga att bryta. Han blir som okontaktbar och efteråt minns han inte riktigt vad som har hänt. Det kan utösas av en riktigt skitsak och han slåss, spottas, rivs och skriker som besatt. Det enda som hjälper är att bokstavligt talat brotta ner honom på golvet och hålla fast honom tills han slutar. Det blir helt enkelt nödvändigt för att ingen ska komma till skada, han är en stor och stark kille och kan utan problem övermanna sin två år äldre syster. Som tur är händer det här inte ofta, men någon eller några få gånger i månaden. 

- Han har väldigt svårt för att sitta still, tex vid middagen. Han klättrar upp på bordet, lägger sig under bordet, klär av sig kläderna(!), springer ett varv runt bordet, lägger upp fötterna på sin tallrik, tar mat från någon annan, kladdar ner duken etc. Inte alla dagar, men relativt ofta och han har alltid svårt att sitta still ngn längre stund och koncentrera sig.

- Han har som små "tics". Tex slickar han sig ofta på händerna, alltid båda händerna (en i taget), som om kan slickade av någonting klistrigt från dem. När man frågar varför han gör så kan han inte svara. Han kan också närmast tvångsmässigt ta på saker och människor, som om han måste göra det (går runt i huset och tar i bänkar, lådor, klappar på folks ben). Han använder också fula ord som i långa ramsor. "Helvetes jävla idiot" kan han upprepa tjugo gånger som ett mantra, men han säger det inte som en förolämpning till en viss person utan mer som om han vill höra hur det låter. Försöker man avbryta honom kan han fortsätta upprepa det än mer tvångsmässigt, med högre röst och påtagligt irriterat, som om han blivit störd i någonting viktigt. 

Han är som sagt stor för sin ålder (väldigt lång och "musklig"), har lärt sig krypa, gå, prata i helt normal tid och kan läsa och räkna litegrann. Han är oftast en genomsnäll och go kille som gärna vill dela med sig, han kan tex ge bort halva sin godispåse till systern om hon äter upp snabbare än honom, så han är verkligen inte genuint elak. Han verkar aldrig mena att göra illa ngn, men det blir ganska ofta så ändå då han är väldigt yvig i sina rörelser, springer oftare än han går, håller ut armarna och snurrar etc. Det är som om han inte riktigt har ordning på sin stora kropp. 

Jag märker hur han får färre kalasinbjudningar, att kompisars mammor slingrar sig när jag frågar om barnen kan leka ihop under helgen etc. Det känns så tungt, samtidigt som jag förstår att han upplevs som jobbig. Förskolan säger att han är livlig och har svårt att lyssna, men de verkar inte överdrivet oroliga och jag får känslan av att de tycker att jag överdriver.

Är det någon som känner igen sig? Kan det vara tex ADHD, eller har jag bara misslyckats med min uppfostran? Usch, det låter som om jag bara letar fel på mitt barn, men det gör jag verkligen inte. Jag älskar honom högt och innerligt och vill bara att han ska må så bra som möjligt.

• Svar på tråden Är det något som är fel?
  • Philippa

Vad säger personalen på förskolan?

• En blå giraff

Jag har en 5 årig son som också har vissa drag av det som du beskriver. Men det verkar som om din son har lite större bekymmer. Gällande vår son har iallafall både förskolan och vi föräldrar reagerat på att det är en del saker som inte fungerar. Jag vet inte ännu om min son har något funktionshinder eller om han bara är "sen". Vi ska till psykolog med honom nu för att se om vi kan skjuta upp hans skolstart ett år (min son är även född lite sent på året). Jag tycker spontant att det låter som om din son kan behöva en extra koll, kanske utredas? Vi har fått bra hjälp av BVC med att få komma till psykolog.

Min son är också genuint snäll men har koncentrationsproblem, speciellt i större grupper och om det är rörigt. Han har svårt med styrda aktiviteter på förskolan. Han måste ha extra stöd av personalen i många situationer. Detta är anledning att vi vill att han får ett år extra, så att han kan få en chans att komma ikapp och slippa vara sist jämt. Min son är väldigt klumpig och hänger inte med jämnåriga i fysiska aktiviteter. T.ex. kan han knappt cykla med stödhjul ännu och han har svårt med att springa/klättra/hålla balansen.

• Sandrasmamma
    Philippa skrev 2013-03-01 15:09:11 följande:
    Vad säger personalen på förskolan?

Inte mycket, de försöker undvika ämnet när jag uttrycker oro över sonen. Det är en liten förskola med bara två avdelningar och sonen känner sig trygg och glad när han är där, så det uppstår inte stora problem, men jag har varit med i förskolan vid flera tillfällen och kan konstatera att utbrott, koncentrationsproblem och vissa ticsliknande rörelser förekommer där också.
    En blå giraff skrev 2013-03-01 15:50:14 följande:
    Jag har en 5 årig son som också har vissa drag av det som du beskriver. Men det verkar som om din son har lite större bekymmer. Gällande vår son har iallafall både förskolan och vi föräldrar reagerat på att det är en del saker som inte fungerar. Jag vet inte ännu om min son har något funktionshinder eller om han bara är "sen". Vi ska till psykolog med honom nu för att se om vi kan skjuta upp hans skolstart ett år (min son är även född lite sent på året). Jag tycker spontant att det låter som om din son kan behöva en extra koll, kanske utredas? Vi har fått bra hjälp av BVC med att få komma till psykolog.

Min son är också genuint snäll men har koncentrationsproblem, speciellt i större grupper och om det är rörigt. Han har svårt med styrda aktiviteter på förskolan. Han måste ha extra stöd av personalen i många situationer. Detta är anledning att vi vill att han får ett år extra, så att han kan få en chans att komma ikapp och slippa vara sist jämt. Min son är väldigt klumpig och hänger inte med jämnåriga i fysiska aktiviteter. T.ex. kan han knappt cykla med stödhjul ännu och han har svårt med att springa/klättra/hålla balansen.
    Jag tror jag får ta kontakt med BVC eller BUP, för förskolan lär inte initiera en utredning, men jag misstänker som du att det behövs.
    seandra82 skrev 2013-03-01 15:59:52 följande:
    tourettes kanske ? varför har ni inte fått hjälp för ngn utredning ? 
    Jag har misstankar om ADHD och/eller möjligtvis tourettes. Problemen har eskalerat senaste året så jag ska se till att ta tag i det här med utredning den kommande veckan.

Tack för era svar! 
  • Innerlig

Jag känner igen en del av det du beskriver och framför allt detta med att förskolan inte ser problemet på samma sätt som du. Du känner din son bäst och din magkänsla skall du lyssna på. Ring bup och beskriv problemet tycker jag. Och ta tag i det nu, skjut inte upp det. OM det skulle vara så att han behöver stöd är det ju guld att inte låta det bli ett större problem än det är idag innan du söker hjälp. Jag väntade tills min dotter fyllde nio och jag är jätteglad att jag tagit tag i det nu, men jag önskar att jag hade lyssnat till min magkänsla som talade till mig redan när hon var bebis, och tagit tag i det tidigare. Lycka till!

• Litet My

Låter nästan som min 7,5 åring, utom att han är ganska liten och inte svär fula ramsor tvångsmässigt (däremot harklar han sig och nästan tvångsmässigt "käftar emot".

Han har Atypisk Autism och uppmärksamhetstöring.  

Jag är ingen expert men av det du beskriver låter det som det vore en god idé att försöka få till en utredning. 

• ThisIsMe

Jag tycker definitivt att det du beskriver är tillräckligt för att en utredning bör göras. Det kan mycket väl vara så att du inte är fel ute med dina tankar om ADHD och tourettes.

• Mrs A

Ofta brukar magkännslan vara rätt. Sök för det och prata med förskolan igen så kanske de kan göra extra observationer om det behövs.

• Flisan79

Adhd var det första jag tänkte på. Sen kan det ju även vara flera saker parallellt, tex tvångssyndrom.

• Sandrasmamma

Tack för alla svar! Jag ska ta ett ordentligt snack med pedagogerna på förskolan i morgon (för att få helt klart för mig hur de upplever honom där) och sen får det bli samtal till BUP. 

Det är svårt när man som mamma ser sin glada, genomsnälla kille som vill alla väl, men också kan förstå att andra vuxna och barn kan uppleva honom som ett litet monster på 135 cm =/.  Han ser ut som en jätte intill de flesta av sina jämnåriga kamrater och då är det förstås inte optimalt att han dessutom vispar hit och dit med sin stora kropp så att han skrämmer sina kompisar.

• Hera78

Har inga ytterligare råd att komma med, det är superbra att du ska jobba för att få igång en utredning. Ville mest säga att du beskriver din son med mycket kärlek trots dina beskrivningar av hans sämre/jobbiga sidor och beteende, det framgår tydligt hur mycket du älskar honom!

• Sandrasmamma
    Hera78 skrev 2013-03-03 15:21:33 följande:
    Har inga ytterligare råd att komma med, det är superbra att du ska jobba för att få igång en utredning. Ville mest säga att du beskriver din son med mycket kärlek trots dina beskrivningar av hans sämre/jobbiga sidor och beteende, det framgår tydligt hur mycket du älskar honom!

Ja, han är verkligen en högt älskad kille Hjärta!

Nu har jag pratat med förskolan, som fortfarande svarar väldigt undvikande och mest viftar bort det, men jag har också ringt BUP och vi har fått en tid om två veckor, så det känns bra. Det kommer förmodligen att startas en utredning nu under våren, men först blir det ett mer allmänt samtal där jag och min man får berätta om sonen och få lite respons på det från en psykolog.
  • Sandrasmamma

Nu har vi varit på vårt första möte med BUP och det kommer att startas en utredning, där en psykolog först ska observera sonen i förskolan och sen göra ett WISC-test ett par dagar senare. De hade ingen möjlighet att utföra en utredning innan hösten på BUP, men det skulle anlitas en privatpraktiserande psykolog och i slutet av maj ska utredningen förhoppningsvis vara klar. Jag hade annars förväntat mig att det skulle ta mer tid än så att ens få träffa en psykolog!

• Innerlig
    Sandrasmamma skrev 2013-03-20 14:20:05 följande:

Nu har vi varit på vårt första möte med BUP och det kommer att startas en utredning, där en psykolog först ska observera sonen i förskolan och sen göra ett WISC-test ett par dagar senare. De hade ingen möjlighet att utföra en utredning innan hösten på BUP, men det skulle anlitas en privatpraktiserande psykolog och i slutet av maj ska utredningen förhoppningsvis vara klar. Jag hade annars förväntat mig att det skulle ta mer tid än så att ens få träffa en psykolog!

Åh vad skönt att det är igång och att det rullar på såpass bra tidsmässigt trots allt!
  • elute
    Sandrasmamma skrev 2013-03-20 14:20:05 följande:

Menar du att kommunens/landstingets BUP anlitar privat psykolog för att skynda på utredning?
  • Little Ms Chatterbox
    elute skrev 2013-03-20 23:18:52 följande:
    Menar du att kommunens/landstingets BUP anlitar privat psykolog för att skynda på utredning?
    Vår kommun hyrde in en psykolog för att göra ett bastest, BUP hade inte tid för NPF-utredning på över ett år och bastestet skulle ge skolan en liten fingervisning om vad som behövdes för insatser. Man gjorde delar av WISC-IV. 
    Att man hyrde i en psykolog var väl främst för att det inte fanns någon psykolog inom skolhälsovården, tjänsten hade varit vakant länge. Det var BUP som rekommenderade att kommunen skulle göra bastesten, tror inte skolan hade gjort det om inte BUP hade "krävt" det.  
  • Sandrasmamma
    elute skrev 2013-03-20 23:18:52 följande:

Jag vet inte vem som fixar eller betalar för vad riktigt, men jag antar att kommunen anlitar en privatpraktiserande psykolog eftersom det annars skulle ta så lång tid att få igång utredningen. De ville ha den gjord innan han börjar skolan i höst. Jag var beredd på att det skulle ta ett halvår som minst, så det känns som en stor lättnad att det blir färdigt så pass snabbt!
  • elute
    Sandrasmamma skrev 2013-03-21 11:08:16 följande:

Jag vet inte vem som fixar eller betalar för vad riktigt, men jag antar att kommunen anlitar en privatpraktiserande psykolog eftersom det annars skulle ta så lång tid att få igång utredningen. De ville ha den gjord innan han börjar skolan i höst. Jag var beredd på att det skulle ta ett halvår som minst, så det känns som en stor lättnad att det blir färdigt så pass snabbt!
    Oj vad bra att de hyr in extern personal. Här är väntetiderna på över ett år nu för nyanmälningar som väntar på utredning, så de som behöver ha snabb hjälp måste vända sig till en annan kommun. Inte så förskräckligt långt - men ändå.
Svar på tråden Är det något som är fel?