Ni som åkt till Turkiet, har ni vaccinerat er mot hep A?
Vi ska åka med Fritidsresor till Turkiet i maj och undrar om vi bör vacc mot hep A.
Vi ska åka med Fritidsresor till Turkiet i maj och undrar om vi bör vacc mot hep A.
Riktigt små barn blir inte så sjuka av hepA, men om man vill undvika sjukdom bör man vaccinera nästan var man än åker. Ta gärna Twinrix så har ni både A och B för framtiden.
Vi har två barn, en sjuåring och en tioåring.
Vi tog ingen spruta när vi åkte ner i oktober, ring o kolla med vårdcentralen vad de säger :)
Nej gjorde vi inte. Mannen och jag är dock twinrix vaccinerade men våra två barn 3 och 5 år fick inget.
Vad har du att förlora på att vaccinera? Är väl utmärkt att ha skydd mot hep A och B, ni ska kanske resa mer i framtiden?
Det är lite meckigt att ta sig till vaccmottagningen, eftersom den ligger i närmaste stad. Vi är dessutom upptagna flertalet av veckans kvällar (barnens idrottande). Om så behövs löser vi det, men det är meckigt.
Nej, vi har inte vaccinerat någon i familjen. Men vi har undvikit vaccinationer över huvud taget, så jag är inte så mycket att lita på ;)
Ja, men vi tog Twinrix.
Vi kommer åka till Turkiet i aug. och kommer vaccinera hela familjen (dock ej maken som redan har fixat allt genom jobbet).
Vi kommer vaccinera oss med Twinrix, tre sprutor och de räcker i 30år.
Ni kan oxå ta två sprutor av Twinrix, men då räcker de endast 5-6år sägs det.
Och bör ta om det om Ni ska utomlands igen.
Förhoppningsvis kommer vi åka igen innan barnen är utflugna, är idag 7år, 5år och 2,5år
Ja, både jag och dottern.
Ja, twinrix lät jag mig själv och sonen vaccineras med innan vår första resa till Turkiet. Kändes dumsnålt att spara på en sån sak. Och vi har fortsatt att resa efter det då så det är väldigt skönt att ha det gjort.