• spöke

Flicknamn med mycket R - vilket gillar du bäst?

B-iga flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m66101995.html
    D-iga flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m66117903.html
    F-iga flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m66162144.html
    G-iga flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m66295998.html
    H-iga flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m66417749.html
    J-iga flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m66519318.html
    K-iga flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m66858902.html
    L-iga flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m67029385.html
    M-iga flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m67737307.html
    N-iga flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m67764285.html
    P-iga flicknamn: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m68608482.html

Nu kör vi nästa bokstav! Ni som har följt trådarna i listan ovan vet vad det handlar om: 20 namn som innehåller den aktuella konsonanten (inbakad i namnet). Förhoppningsvis kan listorna inspirera dig som letar namn... eller bara roa för stunden.

Dags för R-iga namn! 
    Kommentera gärna vilka namn du gillar/ogillar.

SpökeTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-02 11:49
    Pojknamn med mycket R: www.familjeliv.se/Forum-3-123/m69006315.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Flicknamn med mycket R - vilket gillar du bäst?
  • spöke
    jashrinah skrev 2013-03-04 12:06:15 följande:
    jag gillar det :) dock har min kille lite svårt för det för han tänker på brännboll ;) fånga en Lyra ;)  
    Typiskt killar. (Så fort en tjej skulle slå så ropade killarna "LYRA!" och sprang fram till brännplattan för att vara redo att ta lyra. Morrrrrrrr! )
  • 1978

Ojoj. Vad ni än gör, flickor med namn med mycket R: flytta inte till Småland!!

• spöke
    1978 skrev 2013-03-09 13:03:23 följande:
    Ojoj. Vad ni än gör, flickor med namn med mycket R: flytta inte till Småland!!
    Spöke är småländska och kanske därför så har bara namn där R inte försvinner kommit med.
    Vissa av namnen förlorar dock ett av R:en i vissa småländska dialekter:

Margareta > [maggare:ta]
    Rigmor > [riggmo: ]

• Härfjätter

Röstade på Aurora som är ett underbart vackert och romantiskt namn!

Andra bra namn i listan är Fredrika och Margareta - som kanske passar en blivande karriärkvinna bättre än Aurora, om man har sådana ambitioner för sin dotter. De har mer pondus så att säga. 

Irene - som är ljuvt och vackert, och lagom ovanligt just nu utan att låta tantigt.

Karolina, Caroline etc. som är fina, klassiska namn med kunglig glans.

Maria och Tora är också vackra, klassiska kvinnonamn. Maria tar man kanske om man är kristen, och Tora om man vill betona vårt fornnordiska ursprung.

De här namnen tyckte jag sämst om:

Rigmor - för att jag dels associerar till "rigor mortis", och för att det låter väldigt tantigt och även oskönt rent ljudmässigt. Ett gräsligt fult namn!

Nora på grund av vad det rimmar på. Känns väldigt onödigt att servera upp till mobbande skolkamrater, faktiskt.

Mira för att det inte är ett riktigt namn, och inte låter seriöst.

Doris - för att det är fruktansvärt tantigt, och dessutom fult rent ljudmässigt

Tyra - för att det är väldigt kärringaktigt, och för "Tyra Trollpacka" i Kalle Anka som varje unge känner till...              

• spöke
    Härfjätter skrev 2013-03-12 11:25:20 följande:
    Röstade på Aurora som är ett underbart vackert och romantiskt namn!

Andra bra namn i listan är Fredrika och Margareta - som kanske passar en blivande karriärkvinna bättre än Aurora, om man har sådana ambitioner för sin dotter. De har mer pondus så att säga. 

Irene - som är ljuvt och vackert, och lagom ovanligt just nu utan att låta tantigt.

Karolina, Caroline etc. som är fina, klassiska namn med kunglig glans.

Maria och Tora är också vackra, klassiska kvinnonamn. Maria tar man kanske om man är kristen, och Tora om man vill betona vårt fornnordiska ursprung.

De här namnen tyckte jag sämst om:

Rigmor - för att jag dels associerar till "rigor mortis", och för att det låter väldigt tantigt och även oskönt rent ljudmässigt. Ett gräsligt fult namn!

Nora på grund av vad det rimmar på. Känns väldigt onödigt att servera upp till mobbande skolkamrater, faktiskt.

Mira för att det inte är ett riktigt namn, och inte låter seriöst.

Doris - för att det är fruktansvärt tantigt, och dessutom fult rent ljudmässigt

Tyra - för att det är väldigt kärringaktigt, och för "Tyra Trollpacka" i Kalle Anka som varje unge känner till...              
    Tack för din utförliga kommentar. Jättekul att läsa! Solig
Svar på tråden Flicknamn med mycket R - vilket gillar du bäst?