• Sarasv

    Barnbidrag/bostadsbidrag i England

    hej undrar vad som finns i England liknande barnbidrag/bostadsbidrag eller likande. Vi funderar på att flytta dit men vet inte om man klarar det ekonomiskt även om en av oss föräldrar har jobb. jag såg att lägenheterna kostar från 9000 kr att hyra per månad (nära London) och vi behöver nog en trerummare (har 3 barn) 
    klarar man sig på en lön (lärarlön till ex), barnbidrag, bostadsbidrag, etc om man har en hyra på 9000-11000 kr?
    tacksam för svar!  

  • Svar på tråden Barnbidrag/bostadsbidrag i England
  • MamaPapa

    Det finns barnbidrag precis som i Sverige - fast helt nyligen har det blivit inkomstbeprövat - tjänar någon i familjen över 60 000 pund om året före skatt så har man inte rätt till barnbidrag längre. Mellan 50-60000 får man en viss del och under 50000 hela.

    Övriga bidrag är jag inte så hemma på eftersom jag inte har några själv. Föreslår du kollar på: www.hmrc.gov.uk/

    Generellt sett är det dyrare i London. Jag bor själv längre norröver men även här är vissa saker rätt dyra. Dagis tex kostar mig nästan 1000 pund i månaden för ett barn.

    Förutom hyran ska du också betala "council tax". Det är ett slags kommunalavgift som går till skolor, vägar, sophämntning etc. Beloppet är baserat på hur du bor - varje bostad har ett council tac band (tex "D"). Sedan på kommunens hemsida bör det stå hur mycket varje band kostar. Jag har för mig vi betalar ca 145 pund i månaden.

  • londonkarin

    Vill inte låta nedlåtande och tråkig men jag upplever livet i London ganska tufft finansiellt sett. Hyror, dagis, public transport etc etc är jatte dyrt. Att fa bostadsbidrag verkar inte vara så "vanligt" som i Sverige. Lycka till anda. Vill man så gar det! :)

Svar på tråden Barnbidrag/bostadsbidrag i England