• Anonym (Lyrica)

Lyrica

Hej! jag undrar är Lyrica  Narkotiklassat el?.. Får folk ha det hemma utan recept?.Jag har inte det undrar bara för övrigt..Tacksam för svar..

• Svar på tråden Lyrica
  • Anonym (NN)
    Psychopath skrev 2013-03-11 22:06:46 följande:
    Den skrivs också ut för ångest och psykiska problem.
    Ja, GAD, som jag skrev. Genrealiserat ångestsyndrom.
  • Anonym (NN)
    jinja skrev 2013-03-11 22:57:04 följande:

Tänk så olika det kan vara! Jag har ätit Lyrica vid ett par tillfällen, då jag haft nervsmärta från ländryggen. Åt full dos alvedon, ipren och tradolan men det hjälpte inte alls. Blev seg i huvudet av tradolan, riktigt trög. Däremot så fungerade Lyrican perfekt - kände inget alls utom att smärtan försvann, inga problem med utsättningen heller, bara minskade enligt läkarens instruktioner och glömde faktiskt bort den helt sista veckan.

Jag kan absolut tänka mig Lyrica, om ryggen skulle krångla igen! :)  
    Vad skönt att det fungerade för dig. Den fungerade fin fint på smärtan för mig men fick en rad ohyggliga biverkningar som gjorde att jag var tvungen att sluta ganska snabbt och kanske därav den jobbiga utsättningen. 
  • Anonym (Nej!)
    Psychopath skrev 2013-03-11 22:06:10 följande:
    Fast det är inte narkotikaklassat i Sverige, och det är inte från svarta marknaden bara för man köper utan recept, utan det är helt lagligt att beställa från onlineapotek i övriga Europa.
    Finns inga lagliga nät apotek som en svensk får beställa receptbelagda läkemedel UTAN recept. Man måste ha recept för att få beställa  läkemedel. De nät apotek som finns  utanför Sverige är olagliga.

Nu pratar jag inte om den där läkaren som man kan ta kontakt med och få recept utskrivet på nätet. Kom inte ihåg vilket land det var.

Vad jag försöker säga är att det är olagligt att ha receptbelagda läkemedel om man inte har fått det utskrivet av en förskrivare. Men poliser bryr sig inte om mindre farliga el missbrukar potentiella läkemedel men däremot Lyrica även om det inte narkotika klassad.
  • Psychopath
    Anonym (Nej!) skrev 2013-03-13 21:22:51 följande:
    Finns inga lagliga nät apotek som en svensk får beställa receptbelagda läkemedel UTAN recept. Man måste ha recept för att få beställa  läkemedel. De nät apotek som finns  utanför Sverige är olagliga.

Nu pratar jag inte om den där läkaren som man kan ta kontakt med och få recept utskrivet på nätet. Kom inte ihåg vilket land det var.

Vad jag försöker säga är att det är olagligt att ha receptbelagda läkemedel om man inte har fått det utskrivet av en förskrivare. Men poliser bryr sig inte om mindre farliga el missbrukar potentiella läkemedel men däremot Lyrica även om det inte narkotika klassad.
    Jo, det finns lagliga nätapotek där man får köpa antidepressiva läkemedel och annat. Man fyller i en onlineblankett som fungerar som "recept", som sedan en legitimierad läkare skriver under. Det var faktiskt en artikel om just detta i Aftonbladet för ett par år sedan och fast det inte rekommenderades så var det lagligt. Så alla nätapotek är inte svarta.
  • Anonym (ior)

När gör lyrica att man får kramper? Vid överdosering?

• Anonym (pregabalin)

Lyrica kan leda till att man får krampanfall, jag tror det beror på att den sänker kramptröskeln.

Och sänkningen är dosberoende, så när krampen kommer beror på hur hög kramptröskel du har från början och om du äter andra mediciner som sänker tröskeln. (t ex voxra, tramadol...)

• Anonym (NN)
    Anonym (ior) skrev 2013-03-16 22:30:04 följande:
    När gör lyrica att man får kramper? Vid överdosering?
    Detta kan man få vid bl.a utsättning eller en kort tid efter att man har slutat ta medicinen, detsamma gäller under tiden man tar medicinen. Du kan läsa på FASS.
    Vid överdosering ökar man ju riskerna avsevärt men kramper kan man få inom normala doser också. 
  • MarieAlexandra

Jag slutade med lyrica i samband med att jag blev gravid, utsättnings symtomen är verkligen inte lätta att hantera . Enligt min förskrivande läkare kommer det förmodligen inte dröja allt för länge innan lyrica blir narkotika klassat i Sverige.
    Lyrica fungerar jätte bra i början ( mot ångest i mitt fall ) men vill kalla denna medicin lurica då den är så lurig och hela tiden ( som många lugnande medel ) kräver att man höjer dosen.

• Anonym

min make har en dagsdos på 1800 mg för ångest och adhd och har haft i många år har haft den sedan den kom ut så vet en hel del om denna medicin. Han skulle inte klara en dag utan den.

• Anonym (pregabalin)
    Anonym skrev 2013-04-01 18:53:13 följande:
    min make har en dagsdos på 1800 mg för ångest och adhd och har haft i många år har haft den sedan den kom ut så vet en hel del om denna medicin. Han skulle inte klara en dag utan den.

Har han verkligen en dos på 1800 mg? Det är 3 gånger över fass rekommenderade maxdos på 600 mg per dag, risken för krampanfall måste vara stor vid dom doserna. Jag har själv Lyrica mot GAD, men skulle aldrig våga proppa i mig dom enorma mängderna.
  • Anonym (NN)
    Anonym (pregabalin) skrev 2013-04-02 01:06:01 följande:

Har han verkligen en dos på 1800 mg? Det är 3 gånger över fass rekommenderade maxdos på 600 mg per dag, risken för krampanfall måste vara stor vid dom doserna. Jag har själv Lyrica mot GAD, men skulle aldrig våga proppa i mig dom enorma mängderna.
    Anonym skrev 2013-04-01 18:53:13 följande:
    Jag håller med 600 är maxdos. Jag skulle aldrig våga äta uppemot 1800 med tanke på alla biverkningar. Men visst, det är en medicin guld värd för dem som får hjälp utav den och slipper biverkningar. Men jag tycker verkligen att man ska ha respekt för den!
  • Anonym (NN)
    MarieAlexandra skrev 2013-03-24 23:09:37 följande:
    Jag slutade med lyrica i samband med att jag blev gravid, utsättnings symtomen är verkligen inte lätta att hantera . Enligt min förskrivande läkare kommer det förmodligen inte dröja allt för länge innan lyrica blir narkotika klassat i Sverige.
    Lyrica fungerar jätte bra i början ( mot ångest i mitt fall ) men vill kalla denna medicin lurica då den är så lurig och hela tiden ( som många lugnande medel ) kräver att man höjer dosen.
    Nej, jag hade också en jobbig utsättning med extrem klåda, feber, frossa, nedstämdhet, ÅNGEST m.m. Fruktansvärt var det! Idag vill jag inte ens se rävgiftet. Trots att den tog bort min nervsmärta så lever jag hellre med den än att behöva ta Lyrica igen.
  • Anonym

Ja de stämmer han har 600 morgon 600 midda och 600 kväll inga biverkningar förutom att han mår dåligt om han inte håller sig till tiderna

• Anonym

Jag hade en läkare som pratade sig varm om lyrica för mig,för min sociala fobi och ångest.Hon utlovade att inga biverkningar medföljde denna mirakelmedicin...som tur var googlade jag på den och vägrade därefter att få den utskriven

• Houdini

Jag har ätit lyrica sedan oktober 2012 och har inte haft några biverkningar alls och den har funkat jättebra mot min värk. Men tyvärr inte nu längre och jag är uppe i maxdosen 600 mg om dagen.

Som alla mediciner så funkar det bra för vissa och är ett skit för andra. Och tydligen atraktiv för missbrukare som de flesta värkmediciner, lugnande osv. Allt kan tydligen brukas i berusningssyfte.

Jag har sån tur att jag inte får något rus av någon medicin som nu finns på marknaden.    

• Sjuk4ever
    Anonym (Lyrisk?) skrev 2013-03-02 15:13:53 följande:
    Lyrica är narkotikaklassat i USA och det pratas om att narkotikaklassa Lyrica även i Sverige. Medicinen är beroendeframkallande, kan ge upphov till eufori och den missbrukas.

Om ditt ex inte får preparatet utskrivet innebär det förmodligen att läkare inte anser att det är lämpligt att han äter det (jag förmodar att ditt ex, då han vill ha Lyrica så gärna att han är beredd att köpa det på svarta marknaden, även försökt få tag på det legalt). Om läkare inte anser att det är lämpligt att han äter Lyrica är det förmodligen inte heller lämpligt.

Tramadol är ett morfinliknande och narkotikaklassat preparat. Om han inte får det utskrivet men ändå äter det innebär det att han begår narkotikabrott.

Baserat på det du skriver låter det som om ditt ex är blandmissbrukare.
    Har precis läst att Lyrica inte är narkotiaklassat i USA. Har själv haft Lyrica sedan 2009 och det har hellre aldrig varit varken beroendeframkallande eller vanebildande. Det sade min gamle överläkare. Har dock fått en ny AT-läkare och denna unga tjej påstod att Lyrica var beroendeframkallande. Det är ungdommar som hittar på fanstyg att de ska experimentera med allt möjligt och sedan hamnar på akuten och det blir rapporterat vilka blandningar de intaget. Sedan är det vi stackare som verkligen är sjuka som får lida för detta då det blir svårare att få tag på våra mediciner. Men det finns alltid de som får ut ofantliga mängder mediciner som de inte behöver. Dessa säljs sedan dyrt för de som verkligen lider. Folk mår allt sämre och den svarta marknaden växer i takt med att sjuka får svårare att få tag på medicin. Om jag själv inte får ut medicin mot min svåra kroniska ångest så blir de denna marknad för mig också. Finns stor chans att man då även kommer börja använda större doser samt andra sorter och man är plötsligt ett offer som behöver behöver dyrare vård. Alla blir vi förlorare utom de som säljer svart.
  • Houdini

Jag har nu sänkt dosen från 600 mg om dagen till 150 x2 och efter att ha läst både här och på andra ställen var jag ju inte lite skraj för att sänka dosen.
    Inga utsättningsbesvär alls.

Den hjälper tyvärr inte alls mot värken längre men jag mår bättre psykiskt än vad jag gjort på många år och min psykiatriker och jag tror att det är Lyrican så därför forsätter jag med den i låg dos.

Och går och väntar på att få komma till någon som kan ge mig hjälp för värken.     

• Lyrisk66

Jag har haft Lyrica i dosen 225mg morgon och kväll mot min svåra ångest i flera år. Den hjälper fantastiskt bra, har knappt haft ångest alls sen jag började med den. Kände mig lite euforisk de första dagarna, men det la sig och jag har bara känt mig helt som vanligt efter det och inte haft några biverkningar.

Jag är före detta narkoman (har nu varit ren i 8 år) och med den bakgrunden tyckte jag att det lät otroligt konstigt när jag hörde att Lyrica blivit ett populärt missbrukspreparat. Det måste vara folk som inte har så stor erfarenhet av de tyngre drogerna som t.ex heroin och amfetamin som tycker att de blir höga på Lyrica, för i jämförelse med dessa så är Lyrica riktigt torftigt. 

Svar på tråden Lyrica