• Pillan2012

gastroskopi-kan läkaren SE skador med blotta ögat?

Ja, på torsdag ska jag höra gastroskopi för att utreda om jag har celiaki, glutenallergi eller inte. Förstått att man gör en biopsi på tunntarmen för att analysera fram ett resultat, det tar 3 veckor här. Undrar nu om läkaren kan se skador som uppstått på tunntarmen men blotta ögat. Har t ex läst att vid oupptäckt celiaki så försvinner flimmerhåren ETC. Nån som kan berätta mera så vore jag tacksam :)

• Svar på tråden gastroskopi-kan läkaren SE skador med blotta ögat?
  • Border
    Pillan2012 skrev 2013-03-02 14:47:00 följande:
    Ja, på torsdag ska jag höra gastroskopi för att utreda om jag har celiaki, glutenallergi eller inte. Förstått att man gör en biopsi på tunntarmen för att analysera fram ett resultat, det tar 3 veckor här. Undrar nu om läkaren kan se skador som uppstått på tunntarmen men blotta ögat. Har t ex läst att vid oupptäckt celiaki så försvinner flimmerhåren ETC. Nån som kan berätta mera så vore jag tacksam :)
    Ja, läkaren ser om tarmluddret är skadat när hen gör en gastroskopi
  • Border
    Pillan2012 skrev 2013-03-02 16:53:05 följande:
    Tack för ditt svar!
    Så lite så! Min son är glutenintolerant, och då gjorde en läkare gastroskopi på honom.
  • mortilltre

Trodde nog inte att skadan/-orna gick att SE med blotta ögat, är du verkligen säker på det?! Jag har oxå celiaki och sonen med.

• mortilltre

Det går ju se om det är rött, inflammerat, irriterat osv, men trodde inte att de kunde SE fall tarmluddet saknades, trodde det krävdes mikroskop för det.

• Border
    mortilltre skrev 2013-03-02 22:05:17 följande:
    Varför måste man i så fall vänta på svaret om det syns redan då?!
    Vi fick svaret direkt, sonen hade inte ens vaknat upp efter narkosen när vi fick resultatet. Tog nog ca 20 minuter från att gastroskopin var klar tills vi fick resultatet. 
Svar på tråden gastroskopi-kan läkaren SE skador med blotta ögat?