• 1981a

snart 9mån- vad äter era barn o hur mkt?

Har en snart 9mån bebis och jag undrar om era små bebisars matvanor.

Matrutiner under en dag?

Hur mkt äter er bebis till lunch och till middag ( vanlig mat alltså eller gröt?)

För att ha något att jämföra med, en vanlig köpt barnmatsburk (normalstor). Äter bebisen 1/2 burk, 3/4del, eller en hel burk?

Vad ger ni för att barnet ska träna att äta bitar? och plocka i sig mat själv?

Dricker barnet vatten ur flaska eller pipmugg?             

• Svar på tråden snart 9mån- vad äter era barn o hur mkt?
  • Masken84

Min son är nu 1 år när han var 9 månader åt han:

06.00 välling 200ml
    08.00 gröt en portion med frukt pure
    11-12.00 mat en hel burk
    Ca15.00 mellis frukt bitar/ macka vatten
    18.00 mat antingen en hel burk mat eller en portion av våran mat.
    20.00 välling sen sova :)

Våran son har en blandning mellan pipmugg och flaska :)

• Natulcien

När sonen var 9 månader ammades han 3-5 gånger om dagen. Utöver det åt han lagad mat till lunch, ca 1-1,5 dl och en portion gröt på kvällen. Och just i den åldern började vi också med lite plockmat, oftast som mellanmål då; fruktbitar, smörgåsbitar etc.
    Från ca 10 månader fick han även plockmat till lunch och middag.

• Hera78

Favoritar från iphone så jag hittar tråden igen, ska svara när jag kommit hem :) dottern blir 9 mån om två veckor.

• stadiljus

Har en dotter som är nio månader. Försöker få henne att gilla mat och testlagar lite olika för att få henne att öka i vikt. Hon är 72,5 cm och väger 7,5 kg. Ammar bara en slurk ibland på kvällen när hon ska sova. Vatten dricker hon i MAMs antikolikflaska med pip nr 3.

Oftast äter hon en portion (1-1½ dl?) gröt på natten ifall hon vaknar och är hungrig.

En dag ser ut såhär ungefär:
    07:00 1-2 skivor bröd i små tärningar + 1½ dl gröt eller 1 dl kräm eller yoggi, fruktbitar ibland
    09:00 1-1½ dl barngröt/risgrynsgröt eller annat mellanmål, typ Solfrukter med yoggi + ibland småbitar av frukt
    12:00 ½ burk "Mormors kalops" från Nestle (en hel om jag har tur) eller lagad mat, ibland lite majskorn, ätrtor eller små gurkbitar och fruktpure efter det
    14:00 samma som ovan
    18:00 samma som ovan
    20:00 1-1½ dl gröt + lite amning till läggdags

Hon gillar inte alls burkmat men kan acceptera eller till och med sluka Mormors kalops. Ibland vill hon inte ha det heller och då får det bli lite gröt eller annat. Hon gillar kokt fisk, potatismos mm och det är mycket lättare att få i henne nylagat än micrat...
    Försöker att inte ge fler grötmål än 2-3 st pga alla skriverier om tungmetaller i barngröt. Sen vet man ju inte vad det är exakt i annan mat heller, men köper ekologiskt iallafall när det finns.

• Emmis

Sonen är nu nio månader och det ser ut så här en vanlig dag:

7:00 - 1 ,5 dl gröt och en halv till en smörgås.
    9:30 - frukt.
    12:00 - lagad mat, ungefär motsvarande en burk.
    14:30 - frukt eller smörgås.
    17:30 - lagad mat, samma mängd som vid lunchen.
    19:30 - amning (ofta, men inte alltid)

Vatten till alla mål. Han dricker ur pipmugg eftersom han alltid vägrat ta flaska.
    Han ammas två gånger på natten fortfarande och ofta på kvällen. Händer dock att han hoppar över kvällsamningen. Jag hade velat amma honom dagtid längre och han har fortfarande fri tillgång på det sättet att han får amma när han vill mellan övriga mål eller istället för något av dem, men han är alltmer ointresserad.
    Han får plockmat i form av smörgåsbitar, potatis och grönsaker.

• Windsor

Såhär ser det ut för oss Runt kl 7 - 200 välling Kl 9 mellanmål - en halv till en brödskiva (tärnad och plockar själv) med tex bredbar leverpastej, frukt smoothie eller banan bitar. Sover efter detta. Kl 12 lunch - 1 till 1 och en halv burk i mängd. Antingen burk mat eller hemlagad Kl 14 mellanmål. Sover Kl 17 middag - mat Kl 19 välling och sova

• Aaglars

Min son är 10 månader

Frukost: 1 smörgås, vatten + ammar

Ammar, ammar Skrattande

Lunch: 1 port hemlagat. Kan tänka mig att det motsvarar en burk.

Ammar, ammar Skrattande

Lite frukt och majskrokar + ammar

Middag: Hemlagat (motsvarande 1 burk ?)

Ammar ammar ammar

NAtt: Ammar ammarSkrattande 

• mikroE

Min dotter fyller snart 9 månader och äter ungefär så här. Amningsfrekvensen och tiderna varierar, detta beskriver en normaldag.

7-8 Vaknar och ammar bägge sidorna.
    Tiden fram till 11: Ammar en eller två gånger antingen ett bröst eller bägge sidorna.
    11 Mat ca 1/2 till 2/3 8 månaders burk eller något mindre hemlagad mat. Fruktpure 2-3 msk, oftast päron eller plommon, köpt eller hemgjord varierar.
    Tiden fram till 18: Ammar allt från 1-3 gånger plus provsmakar det vi äter.
    18 Gröt (gör egen på 2 msk hirsflingor och en msk paltbröd och 8 msk vatten till + kokosfett och ev någon sked pure för att smaksätta själva gröten) med fruktpure eller färsk frukt.
    Amning vid sänggåendet och eventuella uppvak under natten. I sällsynta fall vill hon inte ha bröstet utan bara gos och då får hon det.

Ibland får hon också frukt eller smörgåskex som ett snacks men det är inte med i schemat utan blir när det blir. Det händer från 0 till 3 gånger per dag beroende på dag. Vi ska snart jobba in ett mål mellan 11 och 18 och kanske en liten frukost men nu får det vara som det är. Dottern äter med god aptit när hon erbjuds mat och även av bröstet. 

• Onormalin160

Min son är snart 9 månader och äter såhär:

Ca 07.00 en portion gröt med plommonpuré
    11.00 en burk hemlagad mat + frukt
    14.00 Frukt och smörgås
    17.00 en burk hemlagad mat + frukt
    19.15 2,5-3 dl välling
    20.00 är det godnatt, och sover hela natten.

Han dricker ur pipmugg och endast vatten.
    När vi fikar/äter middag sitter han ofta med och tuggar på en majskrok.

• Madeleine 804

Mitt barn ammar ganska ofta på natten. Dagtid brukar det vara

8.00 Amma
    9.00 Frukost. Oftast hemmagjord dinkelgröt (en liten skål, tror det är en burk) och en hel banan
    11.00 Amma igen, sedan sover han
    13-14.00 brukar han vakna och vara hungrig. Äter då oftast majsvälling (120 ml) eller mosade grönsaker eller riskaka med osaltat nötsmör. Ägg ibland. 
    17.00 Amma
    18.00 Middag, och det brukar bli det vi äter. Ganska mycket potatis och grönsaker och små köttbitar. Tror det blir en burk.
    19.00 Ammar igen.
    23.00 Ammar igen.
     Och sen börjar det om. 

Svar på tråden snart 9mån- vad äter era barn o hur mkt?