• Dr Mupp

Vad skulle du ha gjort

Tänk dig detta scenario. Det är en tidig sommarmorgon, du står på en tom busshållsplats och väntar på bussen tillsammans med dina barn. Ni ska iväg på en kryssning. Det är nästan ingen annan ute. Plötsligt kommer en äldre kvinna med rullator gående. Precis vid busshållsplatsen får hon ett av rullatorhjulen utanför trottoarkanten och håller på att falla. Du hinner fram till henne och hjälper henne att få upp rollatorn. 

Kvinnan är förvirrad och nerkyld. Hon vet inte vem hon är eller vart hon ska. Hennes adress står dock på hennes rollator. Det är demensboeendet några hundra meter bort. 

Vad gör du nu? Om du följer henne hem till boeendet så kommer ni missa bussen och därmed även anslutningsbussen som ska ta er till er båt. Om du lämnar henne där är risken att hon faller eller inte tar sig hem. 

Detta hände oss för några år sen, jag kom att tänka på det nu här i morse. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-03 10:18
    Det som hände i vårt fall var att medan vi bestämmde oss för att hjälpa henne så kom en kvinna cyklandes. Hon var på väg till jobbet på just det boeendet där den äldre kvinnan bodde. Hon tog hand om tanten och vi kunde åka iväg med bussen.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du ha gjort
  • Butterscotch
    Lattjo skrev 2013-03-03 08:30:43 följande:
    Ringt 114 14. Hände mig en gång att jag hittade en man ute i bara underkläder mitt i vintern, märkbart förvirrad. Jag ringde dom direkt och dom kom på bara några minuter, då kom även personal från hans boende som konstaterade att han lyckats rymma, igen... Nu hade jag visserligen tid att stanna men polisen hinner man alltid ringa iaf, dom vet vad dom ska göra och mina upplevelser är att dom kommer fort om det är såna omständigheter.

Jag hade också ringt 114 14. Har ringt dem några gånger tidigare i andra ärenden och de kommer som sagt väldigt snabbt.
  • milli79

Hade jag haft mobil hade jag ringt demensboendet. Utan mobil hade jag kollat om det fanns någon i närheten och frågat om någon annan haft mer tid och kunnat följa med henne. Vore inte så kul att missa den där kryssningen ju...

• mrsStatham
    Dr Mupp skrev 2013-03-03 08:28:27 följande:
    Det är ju ett alternativ. VI hade förståss inga sånna mobiler på den tiden.
    Nummerupplysningen fans även för ett par år sedan.

Bara två saker är oändliga
  • Curlie

Jag hade hjälpt kvinnan förstås. Jag hatar båtar Tyst

Skämt å sido, inte fanken lämnar man en människa som behöver hjälp.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

På lämpligt sätt sett till att hon kom till rätt ställe. Ringt boendet, polisen eller följt henne dit. Vilket som fungerade bäst just då.

Finns inte en möjlighet att jag bara hade gått på bussen, den dagen jag ens överväger det kommer jag att söka hjälp, stora personlighetsförändringar kan vara tecken på sjukdom.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Johan75

Jag skulle givetvis hjälp kvinnan i första hand. 

Behold, i come as a thief.
  • Yas

Jag hade hjälp henne och sedan tagit en taxi om jag var så sent ute.:)

• Thaleya1

Ringt vårdboendet, mött upp med dem, ringt en taxi...vad än som behövs...hade varken lämnat henne där eller missat min kryssning.

• Regnig måndag

Inget av alternativen.

Jag hade klivit på bussen men slagit larm till antingen boendet eller busschauffören så att han kan kontakta sambandscentralen som kan slå larm.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • tahira

Kan inte rösta, men jag hade ringt polisen och berättat. Om de sagt att de inte kunde komma snart så hade jag följt henne till hemmet, förutsatt att jag inte får tag i personalen på hemmet.

Naturligtvis lämnar man inte en utsatt människa vind för våg. Jag hade inte kunnat lämna henne även om vi larmat först, framförallt inte om jag hade barn med mig. Vad är man för förebild då egentligen?

• Themis

11414 + taxi till båten, så klart.

Dessutom så är jag aldrig i så dålig tid till en resa att det bara finns en buss/tåg som tar mig till flygplatsen.
    Det kan faktiskt hända mer mundana saker också, i synnerhet när man reser med barn.

Vissa människor borde be ett träd om ursäkt varje gång de andas! /wrath of Themis
Svar på tråden Vad skulle du ha gjort