• sophia03

2-åring som vill sova länge på dagen men inte på natten

Hej. Jag undrar vad ni andra som har 2-åringar tycker är rimligt när det gäller fördelning av sömn på dag och natt. Min 2-åring älskar att sova på dagtid men sover korta nätter (dock bra, vaknar 1 gång)

Om han fick bestämma skulle han sova mellan 2,5-3 timmar på dagen (såväl hemma som förskola) och ca 9 timmar på natten 21:15-06:15. Nu fungerar det inte riktigt för varken oss hemma eller förskolan att han sover så länge (missar mellis/aktiviter med mera) så väcker honom efter max 2 timmar, men är mycket svårväckt då, får ofta kämpa o 15 minuter för att han ska vakna. 

Problemet är att även när vi kortar ner dagssömnen, t ex igår sov bara 1 timme för att vi åkte bil, så somnar han inte tidigare eller vaknar senare utan är bara trött, sover inte längre nätter. Är vi (och förskolan) orimliga som inte låter honom sova mer 2 timmar på dagen? Kan det verkligen vara så att hans max sömn per natt är 10 timmar och inte kommer sova mer även om han behöver. Försöker både lägga tidigare och väcker aldrig på morgonen.

Tacksamt för erfarenheter!

• Svar på tråden 2-åring som vill sova länge på dagen men inte på natten
  • Natulcien

Alla är ju olika vad gäller sömnbehov, och vissa barn nöjer sig med 10 timmar per natt, oavsett.

Vi plockade bort dagsovningen helt när vår son var 2 år. Han började då få svårt att somna på kvällen.
    Nu är han 2 år och 4 månader och han sover ingenting på de dagar han är hemma (4 dagar i veckan), men på förskolan sover han 30 min (3 dagar i veckan).
    På natten sover han från ca 20/20:30 till 8-8:30, d.v.s. 12 timmar. Oftast.
    Fast han har alltid sovit lite på dagen, och mycket på natten å andra sidan.

Så i mina öron låter 2,5-3 timmar ohyggligt mycket för en 2-åring. Kanske han behöver tid på sig att ställa om natten? Kanske ni måste minska dagsömnen under en längre tid innan han ställer om natten? Prova!

• Brioche

Min son älskade också att sova på dagen i den åldern och läggningarna på kvällen drog ut mer och mer på tiden. Han ssomnade så sent att han sällan hann sova mer än 9 timmar på natten. Vi började väcka honom efter 30 minuter på dagen men han blev hysteriskt ledsen och läggningen tog lika lång tid iallafall. Till slut lät vi honom inte sova alls på dagen, det tog ett par jobbiga dagar men nu somnar han kl 19-19.30 och sover till kl 7. I början hade han en rejäl trötthetssvacka på eftermiddagen men när han ställde om och började somna tidigare på kvällen så gick det över och han är nu pigg hela dagen.

För oss var det det bästa vi gjort att ta bort dagsömnen, trots att vi kände oss grymt elaka eftersom han gillade det så mycket. Det är kanske inte funkar för er men kanske värt att prova?

• norrlandsflicka

Dottern är 2 år och hon slutade sova på dagen för 4-5 månader sen. Om hon så bara sov 30 minuter så blev det ändå sent, hon somnade 22-23 oftast. Med ingen dagsömn så började hon sova 19-20- 7-8. Blev några jobbiga dar i början utan dagsömn, men hon ställde om sig rätt snabbt. Nu får hon den sömn hon behöver och det fick hon inte sista tiden hon sov på dagen.

• Emmeluss

Har en 2 åring här hemma som kan sova middag mellan 2-3 timmar. Han somnar oftast 19-20 på kvällen och läggningen är inga problem. Men han vaknar oftast redan mellan 05-06 på morgonen. Han är oftast trött när han vaknar då och vi försöker få honom och somna om men det är oftast hopplöst. Redan runt 09-10 tiden vill han sova middag men vi försöker dra ut på det så han somnar efter lunch som blir 11.30. Verkar som om han behöver sova på dagarna. Men det vi vill är att han ska sova längre på morgonen och kanse max en timme på dagen.

Emelie
  • PerG

Om man vill förändra dagssömnen får man nog räkna med att det tar en vecka eller två. Att korta av sömnen en eller två dagar har nog ingen större effekt (mer än att barnet blir grinigt framåt kvällen). Det kan ju ta ett par dagar innan barnet disponerar om sömnen så att det blir längre nattsömn istället.  Så har det varit med båda mina barn i alla fall och jag har hört andra som haft liknande erfarenheter..  

Svar på tråden 2-åring som vill sova länge på dagen men inte på natten