• Alex71

    arbetslös

    Jag är 42 år gammal, har 2 barn i dagisåldern.
    Fick sluta min anställning (efter 18 år på samma företag, konkurs) förra våren.
    Har en väldigt smal yrkesinriktning, vilket gör det svårt att bygga vidare med något inom samma bransch. Det erbjuds tyvärr väldigt få arbetstillfällen i Sverige och att flytta är inte ett alternativ (familjelivet).
    Har sökt en väldigt massa jobb under året som gått, men inte ens blivit kallad på en intervju.
    Känns så vansinnigt hopplöst!
    Behöver peppning!!!!
    Förslag på VAD jag kan göra?!
    Är villig att studera, men fått höra av arbetsförmedlingen att jag också bör tänka på min ålder och att studera kanske därmed inte är ett alternativ.
    Vill gärna starta eget företag, men har inte heller där fått rätt stöttning (varken av AF eller nyföretagarcentrum). Har en del idéer.
    Vad skulle ni göra...eller har gjort, ni 40+:are?

  • Svar på tråden arbetslös
  • YummyMami

    Pah!
    Ledsen ingen peppning gällande arbete från mig! Jag väntar på att mina barn ska växa upp så att jag kan flytta någonstans och få jobb. Är frånskild och har barnen varannan vecka så jag kan inte liksom överge dem eller ta dem med mig utan att mista vårdnaden. 

    Har nyligen läst till installationselektriker, eftersom det ledde ingenstans så läste jag litteratur vilket fortfarande leder ingenstans. 


    Livet liiivet, varje dag något nytt, dyslexiamaniac.bloggplatsen.se
  • Alex71

    Jag jobbar(de) som pilot.
    Tyvärr gick flygbolaget i konkurs, där jag jobbat i 18 år.
    Har nu själv bekostat licensen för att ens ha möjligheten att söka något jobb. Hittills, i år, har jag lagt ut 16 000:- på detta.
    Naturligtvis har jag sökt inom andra yrkeskategorier också, men tyvärr inget som har gett något.

  • FruBecks

    Alltså, varför inte studera? Tycker det var ett dumt uttalande av AF att det inte skulle vara något alternativ. Beroende på vad du väljer för utbildning så skulle jag bara se fördelar med att studera på "äldre dar". Då har du både gedigen arbetslivserfarenhet sedan tidigare samt en färsk utbildning, det borde vara attraktivt för en arbetsgivare. Och du, du är inte lastgammal, hallå! 42 bast innebär minst 23 år kvar att jobba (33 om Reinfeldt får bestämma). Du har ju halva arbetslivet kvar liksom. 
    Själv hoppas jag att jag kommer vidareutbilda mig i 40-års åldern. Då är jag färdig med barnafödandet och barnen hamnat i skolåldern vilket innebär att den värsta vab-perioden är avklarad = attraktiv arbetstagare för företagen.
     

  • Alex71

    Javisst, är det så. 42 år är kanske inte så lastgammalt, men känns inte så attraktivt på arbetsmarknaden heller.
    Plugga..men till vad?????
    Känner mig inte så intresserad att arbeta inom vård eller skola (där de flesta garanterade jobben finns). All heder till de som orkar, men det har liksom aldrig riktigt varit min grej.

  • 724
    Alex71 skrev 2013-03-04 10:46:04 följande:
    Jag jobbar(de) som pilot.
    Tyvärr gick flygbolaget i konkurs, där jag jobbat i 18 år.
    Har nu själv bekostat licensen för att ens ha möjligheten att söka något jobb. Hittills, i år, har jag lagt ut 16 000:- på detta.
    Naturligtvis har jag sökt inom andra yrkeskategorier också, men tyvärr inget som har gett något.
    SOS Alarm eller något liknande? Stockholmradio? Krissamordnare i någon kommun? MBS? Som pilot är du ju tränad att klara krissituationer (jag föreställer mig nu att du säkert inte skulle dra dig för att landa ditt flygplan på Hudson-floden om det krävdes.).
  • Tjohalia

    Du är inte alls för gammal för att plugga! i min klass var älsta över 50, och vi hade minst en tredjedel av klassen i åldern 35-45 år. Vilka dumheter från arbetsförmedlingen! Tänk bara på att verkligen kolla av arbetsmarknaden innan du hoppar på nån utbildning.


    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Alex71

    Tack för alla bra tips (724)!
    Ska kolla upp vad som krävs där.

    Jag funderade ett tag på att läsa beteendevetenskap, på distans...p.g.a barnen.
    Har ingen erfarenhet av att läsa på distans, eller av vad den utbildningen kan ge för några jobb i förlängningen men utbildningen innehåller ämnen som jag är intresserad av.
    Frågan är också hur man ska klara det ekonomiskt med småbarn i familjen, vill ju helst undvika lån när man blivit så här "gammal" elev.
    Någon som kan rekommendera någon alternativ bra utbildning?!

  • 724

    Vad har du för grundutbildning i botten? "Pilot" säger lite om man inte vet vad som ingår... ja, alla vet ju att en pilot "gör" något inne i cockpit men vilken utbildning som ligger i botten är mer oklart. Jag gissar att det är något ingenjörsaktigt med mycket aerodynamik, meteorologi och sådant?

  • Alex71

    Min grundutbildning är ju ganska bred om man tänker efter...Aerodynamik, meterologi, teknik, medicinsk baskunskap, CRM=crew resuorce management, hjärt/lung rädding, service, radiotelefoni/PA, nödträning, praktiskt handhavande av flygplan, flygplatssäkerhet, lastning, klasser i "farligt gods", brand och räddning, regler gällande komerciell flygverksamhet osv osv.
    Det gäller bara att få in detta i en annan bransch än flygets.

  • 724

    Kolla om föreningen Swerma kan vara något för dig, kolla även deras "arrangemang". Mölnlycke har någon slags utbildning på samma tema, såg jag på allastudier.se.

  • Mony

    Jag är så trött på arbetsförmedlingen. Man undrar om de verkligen finns till för att hjälpa? Jag har fått supermärkliga platsanvisningar som jag måste söka. Igår ringde jag till min handläggare för att reda ut varför jag bara får konstiga arbeten långt uppåt landet. Hennes svar gjorde mig inte så mycket klokare.

    Jag blir så himla ledsen. Inte nog med att man redan känner sig värdelös och oattraktiv på marknaden, arbetsförmedlingen verkar vilja strö salt i såren.

    Jag har  skrivit ner alla svaren jag fick på min blog. Om ni vill läsa finns det här: mony71.blogspot.se/2013/03/telefonsamtal-till-arbetsformedlingen.html 

Svar på tråden arbetslös