• flora3

Tillhör jag dem överkänsliga eller har jag social fobi

Jag har i hela mitt liv känt mig lite annorlunda, lite utanför, men ändå fungerat "normalt" som alla andra, till och med ibland fått höra att jag är social och utåtriktad. Men jag har genom åren alltid  känt som att när folk kommer för nära så tappar de respekten för mig, t ex henne kan man säga vad som helst till hon säger ändå ingenting. Jag kan uppleva det som att folk är snälla och vänliga när vi är ensamma, men är fler med så känner jag mig direkt utanför och antingen hör man inte riktigt vad jag säger eller så säger man emot mig, - nej nej så är det inte eller liknande. Jag har byggt upp ett beteende mönster där jag lätt håller mig lite på min kant, vill inte bli "för god vän" för då blir jag sårad.

I skrift upplever jag inte alls det på samma sätt. Jag känner av stämningar och humör hos andra väldigt lätt. Ett annat fenomen är att jag speciellt när jag var yngre fick för mig att andra kvinnor var lite avundsjuka på mig på något sätt och därför var lite "snorkiga". Jag förstår att mycket av det här ligger hos mig själv för det blir som ett mönster, det finns alltid någon jag liksom har svårt för, skulle den personen sluta på jobbet så blev allt bättre, satt inte hon vid mitt bord på fikarastens så skulle jag våga prata mer osv osv. När sen den personen försvinner så kan det bli en annan jag får dessa känslor inför. Det är alltid personer jag kanske först tycker rätt bra om, men sen inträffar detta att jag tycker de inte respekterar mig.

Vad är det med mig? Har jag ngn diagnos? Hur kan man få hjälp, och vilken?     

• Svar på tråden Tillhör jag dem överkänsliga eller har jag social fobi
  • lillekatt

Jag känner igen mig väldigt mycket i din TS. Tyvärr har jag inga råd att ge, men hoppas att andra kanske kan det. 

• Ploppi

Hej TS! Här har du en till...
    Känner igen mig i det du beskriver, har många gånger funderat på om det är något fel på mig. Något stämmer inte....
    Tror att man kanske kan vara överempatisk eller ngt. Väldigt lätt att läsa/känna av stämningar etc. Kanske i förening med dåligt självförtroende? Vet inte, vet dock hur jobbigt det är att leva så...
    Hoppas på kloka svar i tråden ;)
    Kram

• hattu345
    Myran3 skrev 2013-03-03 13:10:25 följande:
     det finns alltid någon jag liksom har svårt för, skulle den personen sluta på jobbet så blev allt bättre, satt inte hon vid mitt bord på fikarastens så skulle jag våga prata mer osv osv.
    tycker du att hon är snygg? =)
  • Moonis

Nästan omöjligt att säga om det ligger diagnos bakom endast av denna informationen. Men påverkar det dig så du själv mår dåligt av det så är det ju värt att kontakta kurator eller psykiatrin för samtal. Är det rådet jag kan ge. 

• flora3

hattu345, nej det har absolut ingenting med utseendet på personerna att göra, utan enbart hur de bemöter mig. Det är oftast speciellt en person i taget, det handlar om. Det är det som förbryllar mig, det borde ju vara generellt så jag upplever att många är så, men det är det inte. Men ett återkommande drag är ju att jag har svårt för dominerande mnsk som bara dundrar på.

"HSP-personer känner ofta oro och har en tendens att tänka för mycket. Det tar på krafterna att ha sinnena vidöppna hela tiden och alltid analysera allt". Jag vet inte om jag tillhör denna grupp, men jag har läst Ilse Sands bok och själv funderat på om det är så.

Uttrycket att tar du inte för dig och visar fram dig så finns du inte, glöms bort, och det stämmer så bra tycker jag. Jag kämpar dagligen med att försöka använda olika verktyg som jag läst om. T ex att våga stanna i känslan, tar risker att säga saker även om de inte delas av andra, att stå upp för mig själv, säga ifrån när det känns fel, ibland lyckas jag ibland inte, det gå upp och ner. Det är segt att komma upp men falla tillbaka ner gör man på en sekund. 

Jag har prövat gå en internetbaserad KBT kurs i självkänsla, men det känns inte som huvudproblemet ligger där.       

Svar på tråden Tillhör jag dem överkänsliga eller har jag social fobi