• fluu

Min mamma trackar mig för att jag fortfarande ammar!

Hej!

Jag ammar fortfarande min dotter som är lite över året,både på dagen och på natten. Både för näringens  skull (hon har alltid varit väldigt liten) och för att min dotter vill.
    Det går i perioder,ibland ammas det lite mindre och ibland ganska mycket. Hon äter såklart annan mat med.

Jag har aldrig haft problem med amningen och har aldrig fått kommentarer om det fast jag alltid har ammat offentligt och när helst min dotter velat. 
    Den enda som stör sig så på att jag ammar är min mamma! Hon började tjata redan när dottern var runt halvåret om att "nu är det väl ändå dags att sluta amma" och allt min dotter gör är "ett tecken på att hon vill sluta". Enligt mamma då. Får blickar och suckar när jag ammar när mamma är med.

Jag är vanligtvis verkligen inte konflikträdd eller har problem att käfta emot,inte ens mot mamma. Men det här är på något sätt känsligt. Jag bara kryper ihop och vill försvinna när hon börjar tjata!
    Jag har försökt förklara för henne att jag kommer amma ett bra tag till och bett henne sluta kommentera det,men det hjälper inte.
    Vad ska jag säga till henne för att få henne att fatta vinken?

Och är det verkligen så ovanligt att amma när ungen är över året?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Svar på tråden Min mamma trackar mig för att jag fortfarande ammar!
  • Vimes

Jag hade nog valt att minimera kontakten med min mamma tills dottern valt att sluta amma (oavsett om det är inom ett par månader eller ett par år). Inte heller hade jag tillåtit att dottern umgicks med henne utan mig. Hur länge dröjer det innan din mamma börjar använda samma argument på din dotter? "Stora flickor ska inte ammas, och du är ju stor nu!" "Bara bebisar ska äta på mamma, är du en bebis?" Din ettåring ska inte behöva bli förminskad av någon hon ser som en trygg person.

Jag var tvungen att ta en paus från min egen mamma när äldsta dottern var runt året - inte på grund av amningen utan för att hon projicerade sin egen viktfixering på dottern / oss. "Inte tycker du om grädde i maten - du vill ha grönsallad som mormor så du blir snygg!" (Nämnas ska kanske att lillan var spinkig och alltid har ÄLSKAT grönsaker - vi tillsatte extra fett i hennes mat för att hon inte skulle bli ännu smalare.)
    Det tog fem månader av absolut noll kontakt innan mamma kontaktade mig och uppriktigt bad om ursäkt. Den distansen var vad som krävdes för att hon skulle kunna se själv vilket övertramp hennes upprepade kritik var mot vår dotter och mot oss.

Idag har vi och dottern ett bra förhållande med "mormor".

Lycka till!

• Saian

Har varit i samma situation med mitt barn och min mamma. Jag kände mig också ensam som ammade långt över året då alla andra jag känner slutade mycket tidigare.

Nu är jag glad att jag ammade så länge och är övertygad om att jag gjorde det rätta för mig och barnet.

Med mamma så slutade jag bara försöka få henne att förstå. Jag sa bara mmhmm och jaja när hon ville diskutera saken. Eftersom vi har en superbra relation i övrigt och hon verkligen är en fantastisk mormor så valde jag att gå undan när jag skulle amma. ( Efter första året) Då blev det inte heller lika mycket diskussioner kring saken och vi kunde fortsätta ha trevligt när amningen var avklarad. Visst kommenterade hon det fortfarande och undrade ofta om det inte var dags att sluta snart, men eftersom jag slutade nappa så slutade hon.

• fluu

Tack för allt peppande! Ska träffa mamma imorgon och då verkligen försöka stå på mig och säga ifrån.

• fluu
    Vimes skrev 2013-03-04 09:57:08 följande:
    Jag hade nog valt att minimera kontakten med min mamma tills dottern valt att sluta amma (oavsett om det är inom ett par månader eller ett par år). Inte heller hade jag tillåtit att dottern umgicks med henne utan mig. Hur länge dröjer det innan din mamma börjar använda samma argument på din dotter? "Stora flickor ska inte ammas, och du är ju stor nu!" "Bara bebisar ska äta på mamma, är du en bebis?" Din ettåring ska inte behöva bli förminskad av någon hon ser som en trygg person.

Jag var tvungen att ta en paus från min egen mamma när äldsta dottern var runt året - inte på grund av amningen utan för att hon projicerade sin egen viktfixering på dottern / oss. "Inte tycker du om grädde i maten - du vill ha grönsallad som mormor så du blir snygg!" (Nämnas ska kanske att lillan var spinkig och alltid har ÄLSKAT grönsaker - vi tillsatte extra fett i hennes mat för att hon inte skulle bli ännu smalare.)
    Det tog fem månader av absolut noll kontakt innan mamma kontaktade mig och uppriktigt bad om ursäkt. Den distansen var vad som krävdes för att hon skulle kunna se själv vilket övertramp hennes upprepade kritik var mot vår dotter och mot oss.

Idag har vi och dottern ett bra förhållande med "mormor".

Lycka till!
    Som tur är hackar mamma "bara" på mig och inte så att dottern hör. Jag vill verkligen jobba på vår relation både för min och dotterns skull.

Förstår att du tog en paus från din mamma där. Hemskt om din flicka hade lyssnat på din mammas tjat om vikten!
  • Stjärnfall76

Hon äter riktigt mat också, precis som hon ska. Enl alla rekomendationer är det jättebra att man ändå ammar något när man introducerar nya födoämnen. var glad att det fortfarande fungerar. Kanonbra för din lilla tjej ju

Du får väl bara tala om för din mamma att enl alla rekomendationer så är det bara bra att amma också. Och att du då är glad som kan det.   

• LoLs pappa

Är väl bara ansvarsfult av dig att amma.
    Forskning visar väl att amning till barnet är ett år stärker immunförsvaret resten av livet om jag ej minns fel.
    Så amma på du, ditt val!!!!
    Rätt val i mina ögon. 

• Apopan

Är så tröttsamt. Minst 6månader rekommenderas det att amma, inte i 6månader och sedan sluta-så-fort-som-du-kan.

Stå på dig och lycka till med att få din mamma på bättre tankar när ni ses. Nämn WHO:s rekommendationer angående amning (vilket är delamning t.om barnet är 2år) det brukar ta rätt bra när människor tycker att en ammar alldeles för länge när barnet är över 1år.

• Mamman09

Fy fan så jävla respektlöst och dåligt av din mamma.

Jag blir så arg när jag hör sånt här. Amning är närhet, trygghet och näring. Du ammar så länge di vill och så länge din dotter vill. Jag har också fått kommentarer som att det skulle vara äckligt och onödigt. Men jag skiter fullständigt i vad folk tycker och skakar av mig alla kommentarer. Jag är sjukt stolt över att jag fortfarande ammar min dotter som snart är 9 mån. Det ska du också vara. Jag förstår dock att det är sårande att din mamma säger så här, men försök tänk att det är okunskap och att hon själv aldrig ammat! Det är en gåva att kunna amma. Det är verkligen inte alla som kan och pallar stressen.

Stå på dig och nästa gång ni träffas så laddar du för bra argument, "slänger fram" tuttarna och låter henne ifrågasätta och så har du svar på tal istället. Ta inte skit för något som du och din dotter mår bra av!

Kram från en stolt ammande mamma        

• camelCase

Äh, hon har någon egen hang up vad gäller amning som hon projicerar på dig. Säg åt henne att hålla klaffen.

• Miss Cee

Du har redan provat att prata. Gå över till handling:

* Om ni pratar i telefon när hon sätter igång så avbryter du bara soligt och vänligt "Det var trevligt att prata med dig. Vi hörs igen. Hej då" och så lägger du på. Rakt av. Utan att vänta på hennes svar eller lyssna på invändningar.

* Om ni är hos henne när hon sätter igång så reser du dig bara och tar med dotter och går och säger "Hej då" med ett leende. Om hon går efter och pratar eller undrar vad du håller på med så hör du inte och igonerar henne.

* Om hon är hos er och sätter igång så reser ni er och säger "nej men det var tråkigt att du var tvungen att gå nu, men vi se sig en" och sen föser ni ut henne genom dörren med ett leende, utan att ge er in i någon diskussion.

Nästa gång så låtsas ni som ingenting. Upprepa vid behov. De brukar lära sig rätt så fort.

Ordet
  • Jolines mamma

Jag ammar min dotter på 15 månader och den enda som tjatar om att sluta är svärmor.
    Det första hon frågar när vi ses ;)
    Ärligt talat så ska både hon och din mamma ge tusan i det. Försök att tala om för din mamma hur det känns när hon säger så. Gällande min svärmor så har jag slutat ta åt mig.
    Så länge jag och min dotter mår bra av amningen så tänker jag fortsätta. Jag vill inte "tvinga" henne att sluta utan istället fasa ut det på hennes villkor om det går :)

• shine

Berätta för din mamma att WHO rekommenderar delammning fram till 2-års ålder. Meddellängden i världen för amning är 4 år. Det beror nog på många fattiga länder. Dock så förstår jag inte varför så många slutar efter 6 månader. Det är som med datummärkningen för mjölken "döden efter" tolkar många det som.

Jag små ammar min snart 2-åriga son. Lite på morgonen och lite på kvällen. Har dock en svärmor dom är likadan som din mamma. Så där är det lite tuffare att säga till. Jag försöker bara att ignorera.

• The Doctor
    Miss Cee skrev 2013-03-04 20:29:01 följande:
    Du har redan provat att prata. Gå över till handling:

* Om ni pratar i telefon när hon sätter igång så avbryter du bara soligt och vänligt "Det var trevligt att prata med dig. Vi hörs igen. Hej då" och så lägger du på. Rakt av. Utan att vänta på hennes svar eller lyssna på invändningar.

* Om ni är hos henne när hon sätter igång så reser du dig bara och tar med dotter och går och säger "Hej då" med ett leende. Om hon går efter och pratar eller undrar vad du håller på med så hör du inte och igonerar henne.

* Om hon är hos er och sätter igång så reser ni er och säger "nej men det var tråkigt att du var tvungen att gå nu, men vi se sig en" och sen föser ni ut henne genom dörren med ett leende, utan att ge er in i någon diskussion.

Nästa gång så låtsas ni som ingenting. Upprepa vid behov. De brukar lära sig rätt så fort.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • fluu

Pratat ordentligt med mamma nu och hon började som vanligt med sitt "jag vill bara ert bästa" och "WHO gäller fattiga länder och slutar hon inte ammas nu så kanske hon aldrig vill sluta" (yeah,right...)

Men hon gick med på att verkligen försöka hålla sina åsikter för sig själv. Alltid nåt.

• shine
    fluu skrev 2013-03-05 19:11:55 följande:
    Pratat ordentligt med mamma nu och hon började som vanligt med sitt "jag vill bara ert bästa" och "WHO gäller fattiga länder och slutar hon inte ammas nu så kanske hon aldrig vill sluta" (yeah,right...)

Men hon gick med på att verkligen försöka hålla sina åsikter för sig själv. Alltid nåt.
    I västvärden är det företag som vill tjäna pengar på något som finns naturligt, rätt temperatur och gratis :)

Det har ju varit mycket larm om gifter i barnmat den senaste tiden.

Det gör att det känns tryggare att amma. Dessutom får barnet antikroppar som stärker immunförsvaret. Även närhet och kärlek :)
  • Mamacita

Usch, förlåt, men vilken hagga! Om jag kunde helamma och amma tills barnet är över ett år skulle jag mycket gärna göra så! Det är mysigt och man behöver inte krångla med flaskor och göra mat.. usch! Stå på dig! :)

• fluu
    shine skrev 2013-03-05 22:16:53 följande:
    I västvärden är det företag som vill tjäna pengar på något som finns naturligt, rätt temperatur och gratis :)

Det har ju varit mycket larm om gifter i barnmat den senaste tiden.

Det gör att det känns tryggare att amma. Dessutom får barnet antikroppar som stärker immunförsvaret. Även närhet och kärlek :)
    Ja,nu sen rapporten om gifter kommit känns det nästan bättre att dottern vägrat både gröt och välling.
  • fluu
    Mamacita skrev 2013-03-05 22:22:27 följande:
    Usch, förlåt, men vilken hagga! Om jag kunde helamma och amma tills barnet är över ett år skulle jag mycket gärna göra så! Det är mysigt och man behöver inte krångla med flaskor och göra mat.. usch! Stå på dig! :)
    Äsch,mamma är inte så farlig om man bortser från detta med amning. Hon har nåt personligt problem med det.
    Men hoppas att hon skärper sig nu.
  • Mamacita
    fluu skrev 2013-03-05 22:30:09 följande:
    Äsch,mamma är inte så farlig om man bortser från detta med amning. Hon har nåt personligt problem med det.
    Men hoppas att hon skärper sig nu.
    Du är en storsint person - Jag skulle ha förbjudit henne att vara hos mig om jag var du! Amning är det naturligaste som finns och jag tycker att bebisen ska få bestämma när man ska sluta - Om det inte gått för långt det vill säga.
  • lisaviktoria
    fluu skrev 2013-03-03 19:42:09 följande:
    Hej!

Jag ammar fortfarande min dotter som är lite över året,både på dagen och på natten. Både för näringens  skull (hon har alltid varit väldigt liten) och för att min dotter vill.
    Det går i perioder,ibland ammas det lite mindre och ibland ganska mycket. Hon äter såklart annan mat med.

Jag har aldrig haft problem med amningen och har aldrig fått kommentarer om det fast jag alltid har ammat offentligt och när helst min dotter velat. 
    Den enda som stör sig så på att jag ammar är min mamma! Hon började tjata redan när dottern var runt halvåret om att "nu är det väl ändå dags att sluta amma" och allt min dotter gör är "ett tecken på att hon vill sluta". Enligt mamma då. Får blickar och suckar när jag ammar när mamma är med.

Jag är vanligtvis verkligen inte konflikträdd eller har problem att käfta emot,inte ens mot mamma. Men det här är på något sätt känsligt. Jag bara kryper ihop och vill försvinna när hon börjar tjata!
    Jag har försökt förklara för henne att jag kommer amma ett bra tag till och bett henne sluta kommentera det,men det hjälper inte.
    Vad ska jag säga till henne för att få henne att fatta vinken?

Och är det verkligen så ovanligt att amma när ungen är över året?
    Det viktigaste är att du gör det som känns rätt för DIG och ditt barn. Vad omgivningen säger är absolut ingenting att bry sig om, följ ditt hjärta och dina egna beslut så ska du se att det blir bäst för dig  Skrattande
Svar på tråden Min mamma trackar mig för att jag fortfarande ammar!