Jag har svårt att tro att barnet inte får komma hem enbart pga att en ny graviditet är påbörjad, dock kommer förmodligen soc vilja ha en tät kontakt med er för att säkerställa att hemmasituationen fungerar bra och att pappan lyckas ändra sitt beteende. Soc är också givetvis väldigt glada över att kunna ha ett såpass gott samarbete med föräldrarna som de verkar kunna ha med er - det gör det hela mycket lättare för att kunna se till att barnet har det bra. Jag kan dock fortfarande hålla med de som ifrågasätter varför du valde att stanna med pappan istället för med barnet - om pappan har såpass stora problem som han verkar ha, så kan det finnas en poäng i att han jobbar med dessa på egen hand. Barnet behöver dig dessutom mer än pappan - du har skyldigheter gentemot barnet, inte gentemot pappan. Jag är dock inte ute efter att klanka ner på dig utan förmodligen tog du beslutet utifrån vad du upplevde vara det rätta. Men vad sa soc om den konstellationen, föreslog aldrig de att du skulle flytta med barnen tillfälligt?
Vad jag dock hoppas att du reflekterar över framöver om det blir aktuellt igen, är huruvida du fortsatt ska vara lojal gentemot en man som bedöms vara olämplig som förälder, eller vara lojal gentemot dina barn som är i beroendeställning till dig. En placering är alltid sista utvägen, vare sig det handlar om LVU eller sol - detta då det överlag inte är bra för barnet att separeras från sina föräldrar som oavsett vilket fortfarande innebär trygghet för barnet.