• kampfisken

När blev ni piggare? är i vecka 17 (16+5)

Somnar så fort huvudet landar på kudden, och skulle inte ha något emot att lägga mig och sova redan kl 19.
     somnar gör direkt nästan efter den tiden om man ligger i soffan och kollar på tv, är jag igång och vaken och upe är jag så trött att det svider i ögonen och humöret börjar dala och jg bli gråtmild av tröttheten.

När jag är ledig kan jag lätt sova 10 timmar på natten och ta en tupplur på 1,5-2 timmar och endå somna trött på kvällen.

Rör mycket på mig både då jag arbetar och är ledig.

Jag hade hoppats på att tröttheten skulle vända efter vecka 12 men nej, när vände det för er?        

besök gärna min blogg. kampfisken.bloggplatsen.se/
  • Svar på tråden När blev ni piggare? är i vecka 17 (16+5)
  • Niju

Det är nog välldigt olika. Har du kollat så att det inte är järnbrist som gör att du alltid är trött?

Jag hade det lågt blodvärde som knappt gick upp trots järntabletter, så tröttheten satt kvar genom hela graviditeten. 

• kampfisken

Järndepåerna ligger på 11 och fick börja med järntabletter (niferex) strax efter inskrivningen, min mage strejkar på dom så jag tar de nu var tredje dag (började med tabletterna vecka 10) vid inskrivningen hade jag HB på 135 och för 3 veckor sedan var HB på 110.

har aldrig i hela mitt liv haft ett HB på under 135, vanligtvis brukar jag ligga på strax över 140!   

besök gärna min blogg. kampfisken.bloggplatsen.se/
  • Mellanmjölkens land

110 är jättelågt! Det finns flera olika sorters järntabletter och en del personer klarar nån sort men inte nån annan. Fråga din BM om du kan få byta för med det järnvärdet förstår jag att du är trött!

• kampfisken

Jag tar sedan plusset aco gravid, det är ju RDI av järn i det!
    Dessutom tänker jag extremt på vad jag äter och jagar järn i allt!
    Har tid till BM i slutet av mars skall då höra med henne vilka andra tabletter jag kan ta, annars går jag helt enkelt förbi apoteket i morgon efter jobbet och ber om råd och hjälp.

• Lotten93

Jag går in i vecka 17 idag och är fortfarande lika trött som jag varit under hela graviditeten. 
    Har ett bra järnvärde, så det är inte det som är felet. Mina järndepåer är dock lite låga, men behöver inga järntabletter förrän efter vecka 20 enligt bm.  Fick dock börja med järntabletter på förra besöket för säkerhetsskull, men är fortfarande sjukt trött. sover minst 12-16timmar/dygn. 

• Ida82
    kampfisken skrev 2013-03-04 19:10:25 följande:
    Jag tar sedan plusset aco gravid, det är ju RDI av järn i det!
    Dessutom tänker jag extremt på vad jag äter och jagar järn i allt!
    Har tid till BM i slutet av mars skall då höra med henne vilka andra tabletter jag kan ta, annars går jag helt enkelt förbi apoteket i morgon efter jobbet och ber om råd och hjälp.

Jag har ätit niferex (tror ja det stavas) Under båda min graviditeter och det har fått upp mitt dåliga järnvärde. Det har jag fått rekomenderat av min bm och hon sa också att tillskotts tabletter som är blandade med annat sällan höjer värdet. Blutsaft är också jätte bra.
  • WeeBee

Jag var trött fram till v 14...från v 15 har jag varit piggare än innan jag blev gravid...dock är jag mer kvällstrött än innan, men det är bara bra för då kommer jag i säng i bättre tid.
    Kan tillägga att min järndepåer var mycket bra vid testerna i v 11-12

• moooish

Är i vecka 21 nu och upptäckte att jag var gravid just därför att jag var så extremt trött, somnade varje rast på jobbet ( specialförskola ) och var tröttare än vanligt (morgonmänniska). Jag tycker att de vände vid vecka 13-14, nu är jag jättepigg men eftersom jag alltid varit kvällstrött så orkar jag inte vara vaken speciellt sent ( sover oftast vid 22-23) men vaknar tidigt!

• Berra87

För mig vände det i vecka 16. Men man har ju inte samma ork som man har när man inte är gravid. Kroppen behöver mer vila och det är bara å lyssna på den :) 110 i hb är inte alls jätte lågt. Ät mycke järnrik mat.

• Mizzii

Jag är i v 16 och extremt övertrött hela tiden.
    Vill bara vila/sova hela tiden annars får jag panik men det går ej då jag har barn och ett hem att ta hand om.
    Stoppar i mig 1 Niferex per dag och 20 ml Blutsaft dagligen....
    Jag hoppas verkligen detta släpper snart för jag mår verkligen inte bra av detta.

Mitt HB var OK vid inskrivningen precis men järnet i kroppen var inte bra.

• littletreasure

Jag var trött ungefär till v 18. Har jättebra järnvärden och har haft det hela tiden. Barnmorskan trodde inte ens jag kommer att behöva ta något tillskott såvida jag inte blir väldigt trött plötsligt igen. Så det är nog ganska olika när man känner sig piggare igen. Beror också på hur man mått överlag, om man fått behålla sin mat eller kräkts mycket vilket tar på krafterna. Är i v 20 nu och mår toppen. :)

Svar på tråden När blev ni piggare? är i vecka 17 (16+5)