• Tilly87

Tätt mellan barnen

Hej alla ni med tätt mellan barnen! Hur gjorde ni första tiden? Hur tog era små emot bebis? Var småttingarna hos någon hela bb tiden eller var ni själva på bb och pappan hemma? Hur förberedde ni era små? Hur länge var pappan hemma? Hur gjorde ni med nätterna, vem gick upp? Sov ni alla i samma rum och hur gick det i så fall? Praktiska råd och tips tack! Vad hade ni gjort annorlunda om ni kunnat? Stötte ni på några problem? Ja, det är miljontals frågor som snurrar i mitt huvud, alla påstår att vi kommer få ett helvete första året ungefär... :( kommer bli knappt 14 månader mellan våra barn och jag börjar bli lite nervös över allt det praktiska.. Jag vill veta allt om hur det var för andra föräldrar i samma situation!

• Svar på tråden Tätt mellan barnen
  • sayonara

Äsch, det där kommer ni att fixa! Vi väntar tvillingar och är lite nervösa över hur det kommer att vara att ha två spädbarn (och en treåring) samtidigt, men det kommer att ordna sig! Det är ju ändå 14 månader mellan era!

Ni klarar av småbarnsåren ganska kvickt - blöjor, nattvak och allt vad det innebär att ha småbarn - sedan har ni äldre barn som kan att ha ut massor av att ha ett syskon i nästan samma ålder! Se de positivt!

• E Maria

Jag har 13,5 månad mellan mina, o lillkillen är en månad. Allt har gått hur bra som helst.. Min "stora" tjej var med på förlossningen tills strax innan krystvärkarna började.. :p Jag var själv på bb på nätterna, men mina föräldrar jom o bodde hos oss så att maken kunde komma o vara med oss på dagarna. Första veckan hemma rycktes storasyster med i lillebrors gråt, men nu sover hon sig igenom skrik o amningar på nätterna.. Lillkillen sover bredvid mig eller i spjälsäng som står bredvid sängen... Storasyster sover i spjälsäng i eget rum som gränsar till vårt... Hon sover väldigt bra på nätterna o har alltid gjort.. Det händer att hon vaknar o skriker o då tar min man hand om henne, o jag tar allt som rör lillkillen... Nu är lillkillen 1 månad drygt o hon är så go mot honom, klappar o pussar o försöker ge honom sin napp när han e ledsen... :) Ofta får jag mata henne samtidigt som lillkillen hänger i bröstet, men det funkar.. Ibland har jag ammat i sjal... Tycker det är synd att så många talar om hur jobbigt det kommer bli.. Det vet ju inte dom.. Barn e olika... Här går det iaf hur bra som helst.. Allt tar bara lite längre tid....

• Flickan och kråkan

Vi har 16 månader mellan våra pojkar. Ta det lugnt vännen. Det kommer att gå bra . Har man tätt mellan barnen så finns det självklart sådant som är jobbigt och vi har haft perioder då jag velat hoppa genom fönstret (men det gäller nog alla flerbarnsföräldrar på ett eller annat sätt ), men oftast har det bara varit kanon. Vi har idag en 5-åring och snart 4-åring som knappt går en meter ifrån varandra. De är varandras stora trygghet.....och ja, det finns verkligen ingenting som slår syskonkärlek (oavsett plder). Vi väntar en liten trea nu till sommaren. Ska bli kul och spännande att erfara en annan typ av syskonskap.

Hur som helst. När man har så tätt så går första tiden ofta rätt lätt. Det kan vara jobbigt med sömnbrist och liknande, men storebror var generellt rätt ointresserad av sin amöba till lillebror. han hängde liksom med överallt och ammade och byttes blöja på, men så mycket mer var det inte. Första halvåret hemma hos oss präglades av sömnbrist (lillebror vände på dygnet helt första 2 månaderna) och storebror var pigg och glad hela dagarna mer eller mindre , men annars harmoniskt.

Vår jobbiga period eller vårt jobbiga halvår kom när lillebror började bli rejält rörlig på eget bevåg - när han var runt 8 månader - och storebror i samma veva hamnade i den härliga 2-årsåldern . Då kom konkurrensen och konflikterna. Det var mer eller mindre punktmarkering dygnet runt som gällde. Fantastiskt mycket träning i konflikthantering och bra på konfliktlösning blev vi allihopa . När storebror blev 2,5 så vände det bara plötsligt och sedan dess har de lekt väldigt bra tillsammans och kommit allt närmare varandra.

Den stora fördelen med att ha tätt tycker jag har varit att vi kunnat ha dem hemma länge tillsammans. Storebror började förskola som 3-åring och lillebror ett halvår senare när han var 2,5. De har ju varit hemma på varandras dagar också så inga problem att ha korta förskoledagar för dem heller när de väl börjat.

Jobbigt är det ju att ha två små barn, men det är ju så fantastiskt underbart också . Sjal rekommenderas mycket varmt. Hade inte överlevt utan. Första halvåret levde lillebror där. Han åkte med på mage och jag kunde gunga, klättra i klätterställning och vara ute med storebror mer eller mindre som vanligt. Inomhus hade vi en stor madrass på golvet. rekommenderas också varmt. Där levde vi när vi var inne. Lätt att sitta och amma eller ha lillebror bara liggandes i knä eller bredvid och samtidigt leka med storebror. Vi har kört på "allt-tillsammans-linjen".

Vi har samsovit med båda också. De har fått vanliga sängar som vi ställt i kloss med vår dubbelsäng och så har alla haft sällskap, lätt att natta, alla har haft gott om plats och alla har sovit gott .

Men som sagt sjal eller ergonomisk bärsele. Det är sjukt stressande att t.ex. byta bajsblöja på stora och ha en nyföding som ligger och skriker någonstans. Onödigt stressmoment .

• Tilly87

Tack snälla ni för svaren! Mycket bra tips! Vi kommer vara hemma tillsammans de första 2 månaderna nästan så jag hoppas att man kommer in i det då. Sen är man ju förhoppningsvis inte lika osäker med andra barnet hehe Min son var väldigtvstadig från början och jag hade honom i sele tidigt, han vägrade att ligga nånstans eller vara i babysitter och så. Vägrade ligga i vagnen med, bara skrek tills vi bluffade upp med kuddar så han såg nåt. Sen bytte vi till sittdelen när han var 4 månader. Räddningen kom när han var 4 mån och fick en sådär gåbil som man sitter i oc sparkar sig fram! :) Men det jag skulle komma till, jag fick väldigt ont i ryggen av selen, har ni nått tips på ensam är bra och ergonomisk? Eller är sjal bättre? Jag har ju foglossning med, så ska bära så lite som möjligt även en tid efter förlossningen. Sen tänkte jag passa på att höra en annan sak med en erfarna! ;) min svärmor påstår att det räcker att ha den vagnen vi har och att sonen kan gå bredvid eller stå på bräda. Men jag är ute och går mycket och långt med hundarna och motionerar och hoppas att jag kan göra det igen så fort foglossningen lagt sig. Orkar en sån liten verkligen stå och gå så mycket? Han är ju 10 månader nu och går lite vingligt fortfarande.ute går han väldigt vingligt. Han hinner ju träna sig iofs, men jag känner att jag nog kommer behöva köpa en syskonvagn... Vilken har ni haft, om ni har haft det? Vi har tittat på en babyjogger city select... Kram tilly

• Flickan och kråkan
    Tilly87 skrev 2013-03-09 09:23:06 följande:
    Tack snälla ni för svaren! Mycket bra tips! Vi kommer vara hemma tillsammans de första 2 månaderna nästan så jag hoppas att man kommer in i det då. Sen är man ju förhoppningsvis inte lika osäker med andra barnet hehe Min son var väldigtvstadig från början och jag hade honom i sele tidigt, han vägrade att ligga nånstans eller vara i babysitter och så. Vägrade ligga i vagnen med, bara skrek tills vi bluffade upp med kuddar så han såg nåt. Sen bytte vi till sittdelen när han var 4 månader. Räddningen kom när han var 4 mån och fick en sådär gåbil som man sitter i oc sparkar sig fram! :) Men det jag skulle komma till, jag fick väldigt ont i ryggen av selen, har ni nått tips på ensam är bra och ergonomisk? Eller är sjal bättre? Jag har ju foglossning med, så ska bära så lite som möjligt även en tid efter förlossningen. Sen tänkte jag passa på att höra en annan sak med en erfarna! ;) min svärmor påstår att det räcker att ha den vagnen vi har och att sonen kan gå bredvid eller stå på bräda. Men jag är ute och går mycket och långt med hundarna och motionerar och hoppas att jag kan göra det igen så fort foglossningen lagt sig. Orkar en sån liten verkligen stå och gå så mycket? Han är ju 10 månader nu och går lite vingligt fortfarande.ute går han väldigt vingligt. Han hinner ju träna sig iofs, men jag känner att jag nog kommer behöva köpa en syskonvagn... Vilken har ni haft, om ni har haft det? Vi har tittat på en babyjogger city select... Kram tilly
    Vi har inte använt vagn alls . Vi tillhör de bärande släktet . Och jag är en liten tanig - förutom barnbärande - otränad mamma. Det handlar enbart om att ha rätt grejer. Jag har inget problem att bära mina i sjal eller sele idag - trots att de är 4 respektive 5 år - men nu vill de ju inte längre .

Jag sjalar inledningsvis. Tycker att det är mysigast och bekvämast. När de blir rörligare och det är mer i och ur så går jag över till sele alltmer av praktiska skäl. Det är ju en smaksak egentligen. Sambon kommer inte överens med sjal utan använder sele uteslutande.

När det gäller bärsele så är det viktiga att man väljer en ergonomisk bärsele - alltså inte en klassisk babybjörn eller liknande. Vikten ska ligga på höfterna. Man ska INTE bära med rygg och axlar. Att bära ett barn under året större delen av dagen ska överhuvudtaget inte kännas. 

Det finns många bar ergonomiska bärselar. Vilken som är bäst beror huvudsakligen på vilken kroppsform man har. Jag är liten på alla håll och kanter och då finns det några som helt enkelt är för stora. Viktigt att kunna dra åt överallt ordentligt för riktigt bra avlastning. Det problemet får man aldrig med sjal egentligen eftersom man knyter den så att den passar precis på en själv. Hur som helst. Här har du ett par bärselemärken. Många har flera olika modeller:

Manduca:  www.manduca-baby-carrier.eu/
    Beco:    www.becobabycarrier.com/
    Ergo:   store.ergobaby.com/
    Pognae:  www.pognae.se/
    Boba:  www.bobafamily.com/
    Tula:  www.babytula.com/

Har du möjlighet att känna och testa innan så är det det bästa, men det beror ju lite på var du bor

• RasSam

Har 16 månader mellan mina två. Va lite skraj innan lillebror kom, eftersom jag till största del varit ensam med dom, men allt har faktiskt gått så mkt lättare än vad jag trodde! Nu var/är ju iof lillebror VÄLDIGT lugn och låg mest o sov i soffan eller i vagnen tills han vart ca 10 månader :) Vi har samsovit, enklast och mysigast så tycker vi. Nu sover dom tillsammans i storebrors säng även fast dom har varsin. Såklart har det varit dagar när man velat slita av sitt hår, för att ha en vild 2 åring som gärna stänger av öronen och en bebis som precis lärt sig klättra är inte alltid roligt ;) Men för varje dag som går så ser man hur kul dom har och att dom verkligen uppskattar varandra! Jag hade syskonvagn, endastför att förenkla min vardag. Sjal o sele är också bra hade sjal med äldsta men har inte kunnat ha det med lillebror. Skulle inte våga ta mig runt kommunalt med en 1,5 åring utan vagn eller på ståbräda och en bebis i sele/vagn. Min äldsta har gärna promenerat själv från ca 1,5 år och det får han nästan alltid göra men ibland finns det inte alltid tid till att utforska varenda lilla grej på vägen.. Då är det skönt att ha en vagn att sätta barnet i, ståbräda funkar säkert för vissa men min äldsta är lite för sprallig för att stå stilla på en sån :) det är så jag känner iallafall. Det finns ju bra billiga begagnade syskonvagnar att köpa eller syskonvagnar där du kan ta bort ena sittdelen så får du en singelvagn ist. Har en phil&ted som jag älskar. har haft en uj syskonvagn första 6 månaderna men den kändes onödigt stor när min 2 åring endå helst .gick själv så då skaffade vi som en p&t där storebror satt underst vid behöv men som jag nu använder som singelvagn. Det som har varit mest jobbigt för våran del är väl att den äldsta fortfarande var så liten när lillebror kom, att man inte kunde förvänta sig att han tex skulle sitta stilla o inte springa o göra ngt "dumt" , som att typ försöka hoppa från köksbordet, medans man tex satt o ammade osv.. Har också varit hemma med båda samtidigt det är så härligt och det är verkligen något jag skulle ångrat extremt mkt om jag inte gjort. Den chansen kommer inte igen så det rekommenderar jag! Lycka till iallafall!

• JePaLuLi

Vi har 12 månader mellan de två första grabbarna. Farmor var hos honom under förlossningen och sen åkte pappan hem till honom. Att förbereda ett så litet barn är ju väldigt svårt. Vi läste några böcker och pratade om lillebror i magen, men jag tror inte att han förstod så mycket av det :)

Väl hemma gick allt jättebra. Storebror var stolt och glad över lillebror och de blev synkade och sov samtidigt :) Han var så snäll och klappade på bebisen, kom med leksaker och napp när han var liten etc.

Idag är de 4 och 5 år, bästa vänner, har en enorm trygghet i varandra och delar ett väldigt starkt band. Är de ifrån varandra så frågar de efter varandra, de vill liksom vara nära varandra och leker jättefint tillsammans. De uppskattar ju samma saker så att hitta på aktiviteter är lätt.

I höstas kom bebis nr 3, en till liten brorsa och det har varit fantastiskt att uppleva hur de tillsammans har välkomnat och tagit emot lillebror med öppna armar. De avgudar den lilla bebisen på alla sätt. Jag ser verkligen fram emot hur roligt de kommer ha tillsammans, alla tre i framtiden.

• Flickan och kråkan
    JePaLuLi skrev 2013-03-09 12:37:52 följande:
    Vi har 12 månader mellan de två första grabbarna. Farmor var hos honom under förlossningen och sen åkte pappan hem till honom. Att förbereda ett så litet barn är ju väldigt svårt. Vi läste några böcker och pratade om lillebror i magen, men jag tror inte att han förstod så mycket av det :)

Väl hemma gick allt jättebra. Storebror var stolt och glad över lillebror och de blev synkade och sov samtidigt :) Han var så snäll och klappade på bebisen, kom med leksaker och napp när han var liten etc.

Idag är de 4 och 5 år, bästa vänner, har en enorm trygghet i varandra och delar ett väldigt starkt band. Är de ifrån varandra så frågar de efter varandra, de vill liksom vara nära varandra och leker jättefint tillsammans. De uppskattar ju samma saker så att hitta på aktiviteter är lätt.

I höstas kom bebis nr 3, en till liten brorsa och det har varit fantastiskt att uppleva hur de tillsammans har välkomnat och tagit emot lillebror med öppna armar. De avgudar den lilla bebisen på alla sätt. Jag ser verkligen fram emot hur roligt de kommer ha tillsammans, alla tre i framtiden.
    Vad härligt. Det bådar ju gott inför vår treas ankomst .
  • Tilly87

Flickan och Kråkan: tack för bra info! Jag ska nog testa sjal den här gången, men ser de ut när de ligger där i? Vet att en mamma i föräldragruppen har en stor mjuk sele som hon fortfarande kan bära sin son i och han är större än min kille. Hon har honom också sittande runt höften på nåt sätt. Jag är stark normalt sett och rejäl liksom hihi så att bära ska inte vara några problem så fort fogarna är som de ska. Tills dess får min sambo bära! :) Vi bor strax utanför Göteborg så jag ska säkert hitta nån butik som har några av dem du listade så man kan prova och så. RasSam: det är lite så jag tänker med att man inte alltid har tid att stanna och titta på gräs, eller vänta på att han ska vilja gå åt samma håll. Min kille är sjövild nu och riktigt busig, men det kan ju ändra sig såklart! Ville ha en vagn där de sitter bredvid varann, men med vändbara sitsar så man kan välja om de ska åka framåt eller bakåt, men alla sånna är antingen för stora, eller går bara att åka framåt. Om jag skulle få en av samma kvalisort som sonen som vägrade liggvagn så vill jag kunna ha iaf den lilla mot mig. Men det lutar åt nån tandemmodell iaf, måste ju gå in genom dörrar och i bagagen! :) de på babyproffsen försökte sälja på oss en buggaboo donkey, jättefin iofs men den kostade ju mer än vad jag köpte min första bil för haha. Jag köper gärna en begagnad vagn faktiskt, så länge den är hel och säker! Ni som samsover med era barn! Hur gör ni? Har ni dem i mitten? Vågar man lämna dem i sängen själva innan man själv går och lägger sig? Lägger de sig inte på varandra och väcker de inte varandra på natten? Min son far runt och liksom snurrar och stångas när han sover. Han har alltid sovit första tiden av natten i sin säng och sedan när han vaknat så har jag tagit honom till vår säng när jag ammade honom. Han har fortfarande inte riktigt vant sig av med att äta på natten, fast det var längesen jag sluta att amma honom. Han får ersättning istället. Och vi har precis börjat få honom att sova själv i sin säng hela natten. Just för att han slänger sig och sparkas och skallas hehe varken han eller jag kunde sova bra till slut när han sov hos oss. Men jag är orolig över att flytta in honom till hans rum, känns som han är för liten och vill inte att han ska känna sig bortskuffad. Min sambo tycker att vi ska sova med varsitt barn då i början, men det känns ju inte kul alls. Men om man kan lära dem att inte vakna av varandra kan man kanske ha båda deras sängar i vårt rum? Hmm

• RasSam

Finns en vagn där barnen sitter bredvid varann där sitsarna kan vändas separat plus Att den kommer in i genom alla dörrar o rulltrappor osv, den heter basson duo, rätt billig också. JG var också rätt orolig att dom skulle väcka varann men dom vande sig jätte snabbt så det har aldrig varit ngt problem hos oss. Vi sov sambo, storebror, jag och bebis. I den ordningen alltså :) har aldrig lagt mig på dom eller så. Nattade äldsta i sängen o bebis la jag i sängen när jag själv gick o la mig. Vi sov så tills äldsta vart 2,5 då flyttade båda över till hans säng i deras rum där dom nu samsover ihop, super härligt!

• E Maria

Min stora tjej (14 månader), hon sover i vår säng ibland.. Hon vaknar inte när lillebror skriker o ammas längre... Det tog inte lång tid... Jag skullke dock inte lämna henne där själv med lillebror... Men du kan ju alltid låta minstingen somna i ett babynest som e lätt att flytta runt o så sen... O jag tror nog att om du vill ut o promenera att skaffa en syskonvagn.. Jag köpte en emmaljunga twin cerox begagnad... 1200:-. Fyller sin funktion o jag e nöjd...

• Baby Doll

Hej och GRATTIS!
    Jag tror absolut inte att det kommer att bli ett helvete! Jag har 5 barn under 4 år och det har gått hur bra som helst!

På måndag fyller våra tvillingar 3 år- helt knasigt att tänka att vi då kommer att ha TRE st 3-åringar här hemma!!! (storasyster är 9 månader äldre) Och så har vi en 4-åring och en 3-månaders baby också.

Mitt tips är att inte glömma bort att storasyskonet också är liten, trots babyn. Och SYNKA båda barnen så att ni också hinner vila lite. Eftersom min man jobbat så har jag tagit nätterna. Man vänjer sig snabbt vid att få mindre sömn.

Det kommer att gå superbra för er! Och glöm inte be om hjälp om det blir jobbigt :)

www.mybabydolls.blogg.se 

5 barn under 4 år -www.mybabydolls.blogg.se-
  • 3barnsmammi

Hej!

Vet inte om den här tråden dött eller fortfarande är aktiv men jag väntar en tredje pojke i slutet av maj. Det är precis två år mellan de första och nu kommer de bli 16 månader till nästa! Är också lite orolig hur allt kommer gå då båda två är väldigt mammiga och är idag svartsjuka på varann till och från. Annars är de relativt goda vänner och bråkar inte alls mycket. Jag tror att det kommer bli mer bråk nu när jag har en tredje att lägga uppmärksamhet på.

Då jag haft ganska tätt innan (2 år) så rekommenderar jag absolut en syskonvagn. Nu när äldsta är 3 år åker han fortfarande i den ibland så han blir trött. Och ibland behöver han fortfarande sova på dagarna. Har du då en 1,5 åring så är det klart att båda ska få sova i vagnen när du är ute och svänger! Jag hade/har en Bugaboo Donkey och är väldigt nöjd. Värt pengarna för min del för (vi kommer ju ha behovet två gånger) och man kan ju förhoppningsvis sälja den sen också. Kollade även i Bosson Duo, verkar prisvärd. Vet inte hur man fäller ihop den men ända nackdelen med Donkeyn är att den tar stor plats i bilen om man inte är duktig och plockar isär hela vagnen.

Angående sängplatser hade vi stora killen mellan oss första 4 månaderna (främst som trygghet för det var mycket förändringar i vårt liv då) och lillkillen, som inte har mycket val) fick bo i lite babysäng näst intill min säng. Han vande sig vid att ligga själv från början. Ibland tog jag över honom till mig då sov även vi Man, storebror, jag, lillebror. Då krockar inte barnen. Sen flyttade vi och startade om med nya rutiner och då fick de båda bo i sina egna sängar i delat barnrum. De vaknar sällan av varandra även om båda fortfarande vaknar flera gånger på nätterna. Förstår inte hur de kan sova igenom nån annans skrik men det gör de konstigt nog!

Då vi får 3 barn på drygt 3 år kommer vi säkerligen vara 3 barn i sängen ibland, frågan är hur alla ska ligga då... :) 

På förlossningen kommer vi ha mormor som barnvakt hemma och pappan med på BB. Stora killen vet vad som händer och kommer vilja följa med men det får han acceptera. Lillkillen har vi inte förberett alls men jag tror inte han hade förstått ändå, nu 15 mån. Han kan verken prata eller gå och är bara i en frustrad period just nu, stackarn, han kommer få det tufft :(

Har en son född 2010 och en 2012, BF Maj -13
Svar på tråden Tätt mellan barnen