Tilly87 skrev 2013-03-09 09:23:06 följande:
Tack snälla ni för svaren! Mycket bra tips! Vi kommer vara hemma tillsammans de första 2 månaderna nästan så jag hoppas att man kommer in i det då. Sen är man ju förhoppningsvis inte lika osäker med andra barnet hehe Min son var väldigtvstadig från början och jag hade honom i sele tidigt, han vägrade att ligga nånstans eller vara i babysitter och så. Vägrade ligga i vagnen med, bara skrek tills vi bluffade upp med kuddar så han såg nåt. Sen bytte vi till sittdelen när han var 4 månader. Räddningen kom när han var 4 mån och fick en sådär gåbil som man sitter i oc sparkar sig fram! :) Men det jag skulle komma till, jag fick väldigt ont i ryggen av selen, har ni nått tips på ensam är bra och ergonomisk? Eller är sjal bättre? Jag har ju foglossning med, så ska bära så lite som möjligt även en tid efter förlossningen. Sen tänkte jag passa på att höra en annan sak med en erfarna! ;) min svärmor påstår att det räcker att ha den vagnen vi har och att sonen kan gå bredvid eller stå på bräda. Men jag är ute och går mycket och långt med hundarna och motionerar och hoppas att jag kan göra det igen så fort foglossningen lagt sig. Orkar en sån liten verkligen stå och gå så mycket? Han är ju 10 månader nu och går lite vingligt fortfarande.ute går han väldigt vingligt. Han hinner ju träna sig iofs, men jag känner att jag nog kommer behöva köpa en syskonvagn... Vilken har ni haft, om ni har haft det? Vi har tittat på en babyjogger city select... Kram tilly
Vi har inte använt vagn alls

. Vi tillhör de bärande släktet

. Och jag är en liten tanig - förutom barnbärande - otränad mamma. Det handlar enbart om att ha rätt grejer. Jag har inget problem att bära mina i sjal eller sele idag - trots att de är 4 respektive 5 år - men nu vill de ju inte längre

.
Jag sjalar inledningsvis. Tycker att det är mysigast och bekvämast. När de blir rörligare och det är mer i och ur så går jag över till sele alltmer av praktiska skäl. Det är ju en smaksak egentligen. Sambon kommer inte överens med sjal utan använder sele uteslutande.
När det gäller bärsele så är det viktiga att man väljer en ergonomisk bärsele - alltså inte en klassisk babybjörn eller liknande. Vikten ska ligga på höfterna. Man ska INTE bära med rygg och axlar. Att bära ett barn under året större delen av dagen ska överhuvudtaget inte kännas.
Det finns många bar ergonomiska bärselar. Vilken som är bäst beror huvudsakligen på vilken kroppsform man har. Jag är liten på alla håll och kanter och då finns det några som helt enkelt är för stora. Viktigt att kunna dra åt överallt ordentligt för riktigt bra avlastning. Det problemet får man aldrig med sjal egentligen eftersom man knyter den så att den passar precis på en själv. Hur som helst. Här har du ett par bärselemärken. Många har flera olika modeller:
Manduca:
www.manduca-baby-carrier.eu/
Beco:
www.becobabycarrier.com/
Ergo:
store.ergobaby.com/
Pognae:
www.pognae.se/
Boba:
www.bobafamily.com/
Tula:
www.babytula.com/
Har du möjlighet att känna och testa innan så är det det bästa, men det beror ju lite på var du bor