• jajaja

    Snälla behöver hjälp och stöd i amningsavslut

    Ny här på forumet då jag registrerade mig i hopp om att få stöd.

    Min son är 17 månader gammal och har alltid ammats fritt. På nätterna är han helt beroende av amning annars blir han jätteledsen (har försökt att pappan tar honom men det gick inte alls). Inte ens bara jag duger inte om jag inte ger honom bröstet.

    Amningen har i stort fungerat väldigt bra sen från början TILLS för en månad sedan då han helt plötsligt börjat ta ett jättedåligt tag om bröstet. Vet inte varför men nu gör det jätteont när han ammar och bröstvårtorna blir platta. Kan bara spekulera i att det kan ha att göra med att han även får flaska... I vilket fall som helst spelar det väl ingen roll vad det beror på, det är liksom som det är. Har varit på amningsmottagningen och har testat alla tips jag har fått men det blir inte bättre alls. Snarare värre. Nu varje gång han ammar gör det så ont så jag nästan gråter och bröstvårtorna är så ömma att det värker i dom och gör ont bara av min tröja som ligger emot.

    Har tyvärr kommit till insikten, och beslutet, att jag måste sluta amma. Jag vill egentligen amma längre men nu har jag inget val. Inte blir det bättre av att sonen är sjuk nu och vill amma konstant hela nätterna men det går bara inte. Jag skriker i tysthet av smärta. Vill också så gärna vänta med att sluta amma tills han är frisk, det handlar ju bara om några dagar, men dessa dagar känns outhärdliga när det gör så ont.

    Hur ska jag göra?? Känns som att välja mellan pest och kolera. Hur jag än väljer blir det fel. Är rädd att svika sonen genom att helt plötsligt neka bröstet, speciellt när han är sjuk. Att skada anknytningen och tilliten.

    Han vägrar flaska på natten. Har försökt men det går inte.

    Snälla, hoppas på stöd och hjälp i amningsavslutetRynkar på näsan

  • Svar på tråden Snälla behöver hjälp och stöd i amningsavslut
  • Joppalojna

    Kan du inte smörja på lite zylocainkräm (bedövning) som du sedan torkar bort innan han ammar? Så härdar du kanske ut tills han blir frisk iaf. Sen är det bara för pappan att ta barnet ett par nätter... Bäst är om du befinner dig i ett annat hus. Det blir tufft men så länge pappan finns där å tröstar då går det ingen nöd på barnet, viktigt är att inte ge upp bara. Det blir tyvärr oftast inte lättare senare i livet. Lycka till och hoppas det löser sig. Kram från en som precis slutat amma sitt tredje barn : )

  • jajaja

    Tack för ditt svar!

    Jättebra idé med xylokainsalva men vi har ingen hemma Rynkar på näsan Finns det nåt annat att hitta på?

    Usch vad jobbigt det känns.

  • Joppalojna

    Hmm... Nej vet ingen annan salva men du får väl ta dig till apoteket. Hoppas det har gått bra för dig? Jag har slutat amma helt nu iaf. Har gått väldigt bra.

  • ttomten

    Kan han inte använda napp istället? Varje gång han vill amma, håll om honom och krama/trösta honom och visa att du finns nära, men ge honom t.ex. en napp istället, eller lite vatten/välling att dricka. Kan inte tänka mig att anknytningen tar skada, du är ju där hela tiden och håller om honom. De allra flesta barn tål förändringar, det kan ta några dagar/nätter, men sedan har de accepterat förändringen. Om du tryggt och lugnt visar att nu blir det en ny rutin så känner han förhoppningsvis av det. Det kan ju gälla både avslut av amning, byte av säng m.m. Det är ju inte så att du överger honom. Tryggheten i dig sitter inte bara i brösten. 

  • jajaja

    Tack för svar.

    Han vägrar napp och kastar bara bort den.

    Vi har försökt att jag tröstar men av nån anledning verkar det gå bättre när pappan tar honom. Känner mig jättehemsk men det är som det är.

    Vi har försökt ett par gånger sen jag skrev sist men valde båda gångerna att avbryta då han blev jätteledsen. Får se hur det går framöver.

  • hymafr

    Glöm inte att ditt barn nu är så stort att han börjar förstå att han kan manipulera dig.
    Han vill ammas och när han vägrar flaskan och du istället ammar honom så får han sin vilja igenom.
    Låt pappan ta ett par nätter där du inte sover hemma (eller 100 %-igt håller dig borta hur eländigt det än låter) så ska du se att han lugnar sig och ni kan avsluta ammandet.  

    Jag menar inte att din som är elak på något sätt men han gillar amningen bättre än flaskan och gör allt han kan för att få ammas. 

Svar på tråden Snälla behöver hjälp och stöd i amningsavslut