• Marie 668

Fler med småbarn som har autism? Min son är 3 år

Hej! Finns här fler som har småbarn med autism. Jag har en son som fick sin diagnos förra terminen i Augusti. Just nu råder här stiltje och det händer ingenting. Nytt möte inbokat med logoped i nästa vecka för andra kartläggningstillfället. Vid detta laget känner jag mig mest trött och frustrerad på att det inte händer mycket från habiliteringen. Men antar att de gör var de kan.

• Svar på tråden Fler med småbarn som har autism? Min son är 3 år
  • Marie 668
    Marie 668 skrev 2013-03-18 22:00:08 följande:
    Hej!Här har vi firat 3 åringens födelsedag. Vad som hänt hittills är att jag väntar påsen supertalker som vi fått utskriven från hab man ska kunna sätta bilder och spela in ljud. Sonen som hållet sig frisk från virusinfektioner är inne på 4 de vecka på förskolan vilket är det längsta i ett svep hittills. Hur har det funkat för er andra som har barn i förskolan? Jag är mest fundersam hur man får ihop träning och sånnt. Blev som vanligt less på hab. Att använda teech innebar att skriva ut hjälpmedel och skicka föräldrarna på 6dagars kurs två logopedbesök sen ska vi ha telefonkontakt.Jag frågade efter pers som träning för det vore bra för honom och lära sig hur man kommunicerar på det sätt som man tränar via pecs men nej de använder inte pecs. Nån som känner igen sig brukar det gå tillså här eller kommer jag bli en jobbig morsa som vill Hamberg träning för sonen.Har kontaktat dem igen efter senaste logopedbesöket. De har inte ringt upp.

Super talker verkar dock jättebra.kollade instruktioner på youtube.
  • sabiha

paisly: gjorde ni alla testerna efter att ni fick diagnos el? hur går eeg testet till?

• Paisley
    sabiha skrev 2013-03-23 09:41:08 följande:
    paisly: gjorde ni alla testerna efter att ni fick diagnos el? hur går eeg testet till?

Förlåt för det sena svaret.. missade det.

EEG gjorde vi 2st, ett innan utredningen och ett innan. Microarray fick vi göra efter utredningen eftersom läkaren misstänker att det kanske kan vara något.

Barnet ska vakna tidigt på morgonen och sedan får man gå till sjukhuset och sova där i 20 minuter. Hela testet tar väl upp till en timme. Man klistrar fast elektroder med sladdar på punkter i huvudet. Det är inte obehagligt.
    EEG är billigt att göra så man brukar ofta göra det. Microarray kan vara svårare att få igenom. Jag tror inte man gör det om det inte finns en utvecklingsförsening.       
    Detaljerna är helheten
  • sabiha

paisly:
    det är lugnt, bättre sent än aldrig:)
    ok egg verkar var en behaglig undersökning.
    jag trodde de gör microrarey på alla som utreds för autism. hur går den undersökningen till. microrarey är väl att man lämnar blodprover för analys och dessa kompletteras med MR-röntgen av huvet. jag undrar då sövs barnet inför röntgen eftersom man måste ligga helt stilla?? sprutar de in kontrast lösning på små barn också?

• Paisley
    sabiha skrev 2013-03-27 13:24:09 följande:
    paisly:
    det är lugnt, bättre sent än aldrig:)
    ok egg verkar var en behaglig undersökning.
    jag trodde de gör microrarey på alla som utreds för autism. hur går den undersökningen till. microrarey är väl att man lämnar blodprover för analys och dessa kompletteras med MR-röntgen av huvet. jag undrar då sövs barnet inför röntgen eftersom man måste ligga helt stilla?? sprutar de in kontrast lösning på små barn också?

EEG kan egentligen gå hur bra eller dåligt som helst. Det beror på om man har ett barn som samarbetar. Det gör inte alls ont, fast min son sa ändå att det var aj, sen när vi kom hem. Han vågade inte säga det där utan han skötte sig bra.

Microarray är ett omfattande blodtest som man kollar kromosomerna med och letar efter avvikelser. Man kan se även mycket små. Det har ingenting med magnetröntgen att göra. Magnetröntgen kan man få göra separat. Barnet sövs för det. Man brukar nog nästan aldrig använda kontrast på små barn. 
    Detaljerna är helheten
  • sabiha

ok, görs det då antingen eeg el magnet röntgen? min pojk har mycket hår så jag antar det kommer bli aj för honom också!!

• Paisley
    sabiha skrev 2013-03-27 17:32:07 följande:
    ok, görs det då antingen eeg el magnet röntgen? min pojk har mycket hår så jag antar det kommer bli aj för honom också!!

Nej det gör inte ont ju, men det blir kladdigt i håret och man får schamponera det. Man ska tvätta håret innan också så fäster de lättare.

Man gör ofta EEG, i undantagsfall MR. EEG är ett test av hjärnaktiviteten, som kan visa om man har epilepsi.  
    Detaljerna är helheten
  • sabiha

ok tack för infot. skönt och veta att de inte gör magnet röntgen om det inte är nödvändigt. jag trodde det görs på precis alla som utreds så jag hade börjat fundera på om att tacka nej till det. Om de tycker att det är nödvändigt kommer jag tacka ja för det är annorlunda läge då. skönt nu har man ett bekymmer mindre än så länge:)

• sabiha

och svaret på microrarey får man långt efter diagnos ellerhur?? ännu en väntan som ska tära på krafterna!!!

• Paisley
    sabiha skrev 2013-03-27 18:08:54 följande:
    ok tack för infot. skönt och veta att de inte gör magnet röntgen om det inte är nödvändigt. jag trodde det görs på precis alla som utreds så jag hade börjat fundera på om att tacka nej till det. Om de tycker att det är nödvändigt kommer jag tacka ja för det är annorlunda läge då. skönt nu har man ett bekymmer mindre än så länge:)
    Allting beror på om det finns en utvecklingsförsening eller ej och hur pass stor den är. Och när det gäller EEG så är det vid misstanke om epilepsi. Tex att man har ryckningar eller frånvaroepisoder.
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    sabiha skrev 2013-03-27 18:12:56 följande:
    och svaret på microrarey får man långt efter diagnos ellerhur?? ännu en väntan som ska tära på krafterna!!!

Ja det tar flera månader. Ofta 4-5. Men finns det ingen misstanke om utvecklingsstörning så är chansen/risken nästan lika med noll att det skulle visa något som är av betydelse.
    Detaljerna är helheten
  • sabiha

då så då blir ännu ett bekymmer mindre, för han är smart det vet jag om de nu inte hittar på nåt under utredningen ð???

• sabiha

dock ska jag nog inte ta min egen uppfattning på stort allvar så att jag inte kollapsar sen om det sedan skulle visa sig vara tvärtemot!!! läskigt och vänta som sagt man vet inte vad man ska tro(även om man vet så är man inte spiksäker) och vilken riktning saker och ting skall ta!!!

Svar på tråden Fler med småbarn som har autism? Min son är 3 år