• Martiza

    Han ska på bal! Vad får man inte glömma?

    Min lilla finaste unge, femton år nu. Ska på bal med en flicka.

    *gråter av lycka*

    Gud så häftigt och underbart tänker jag att få dela förberedelserna med honom. Men, vilka är det? Han ska klippa sig, vi ska köpa en smoking, han måste veta flickans färger för fluga och servetten. Han ska köpa corsage till henne och blomma till sig? Mer???

    Bilcortege till balen, där har vi stilfull bil själva.

  • Svar på tråden Han ska på bal! Vad får man inte glömma?
  • Miss Cee

    Kan bara tipsa om att verkligen kolla upp det där med färg på fluga och servett (eller i värsta fall på ett midjeband).  Det finns många som gör så både på bröllop, baler etc. Men det är egentligen helfel enligt alla etikettsregler. Välklädda män har svart fluga och vit näsduk helt enkelt, ingen färg.

    Så kolla upp att han kompisar/de andra på balen verkligen kommer klä sig så. Gör alla andra det förstår jag att han också vill det, även om det är "Fel".

    Välputsade skor är också en bra punkt :)


    Ordet
  • Martiza

    Tack för era svar.

    Tar till mig grejen med fluga/servett/manschettknappar.

    Handledsblomma då? Och blomman till smokingen, vad gäller för det?

    Jag har verkligen helt noll koll, inte vuxit upp i balmiljöer....

  • Lena

    Blommor på smoking och handledsblomma är inget vanligt. Titta på bilder från oskarsgalan

  • Martiza

    Ja, men nu gäller det ju barn....som ska ha en bal.

    De är ju knappast som de som går på Oscarsgalan. De är ju bara vanliga barn och ska väl få ha så mycket kul som bara går att hitta på tänker jag.

    :D

  • Lena
    Martiza skrev 2013-03-05 22:40:58 följande:
    Ja, men nu gäller det ju barn....som ska ha en bal.

    De är ju knappast som de som går på Oscarsgalan. De är ju bara vanliga barn och ska väl få ha så mycket kul som bara går att hitta på tänker jag.

    :D
    De är tonåringar då brukar de vilja se ut som sina vuxna idoler.
    Att ha med blommor till flickan är en fin gest men inte att ha på armen då.
    På frack har man ibland nyckelhålsblomma och även på kavajer men sällan på smoking.
  • nuharjagbytt

    Ska de verkligen vara så uppklädda på balen i nian? Ni bör verkligen kolla hur andra ska göra. Nu gick inte sonen på balen i nian och lika bra var det för den var inte så lyckad. Till studentbalen hade han kostym, däremot var det flera med dejter som hade smoking.

  • Martiza

    I vår stad är niornas bal det största. Vet inte ens om de har ngn samlad studentbal.

    Frisörtid bokas av flickorna ett år i förväg, vissa får frisyr och smink redan fyra på morgonen. Allt i hyresväg vad gäller högtidskläder är också förbokat ett år i förväg.

    "Raggarbilar" och andra veteranbilar tingas också uppåt ett år i förväg.

    Helt galet egentligen kan jag tycka. Men, jag rider gärna med ändå. :)

    Jag vet dock inte om det finns något klädkod utskriven.

    Men det brukar finnas både kostymer, frackar och smokings vad jag sett tidigare år.

    Så, det är nog helt upp till individen att bestämma.

    De allra flesta flickor väljer långklänning.

  • justauser

    Om han ska ha smoking så bör han även ha svart fluga och vit näsduk då klädkoden refereras till som "Black  tie" vilket indikerar färgen som flugan bör ha.
    Näsduken är vit, alltså samma färg som skjortan. Smoking är en av de klädslar som har mest regler kring sig, och man gör bäst i att följa dessa.

    Mitt tips är att köpa en boutonnière i samma färg som baldejtens klänning. Gå till en florist och be dem att sätta ihop något som fungerar, de brukar även kunna förse en med knappnålen som sedan håller allt på plats.

    Vad som sedan ingår i klädseln är smokingen såklart, antingen två eller tredelad och med en väst eller gördel isåfall. Smokingskjorta med dubbel manchett och manschettknappar. Skjortan brukar antingen ha dolda knappar eller synliga. Knapparna är i vissa fall löstagbara och kallas då studs. Oftast är studs svarta, i ton med flugan, men de kan även ha andra färger. Ett tips är att matcha manschettknappar med studsen och inte med baldejtens klänning. Studs och manschettknappar behöver inte vara i samma färg, men välj inte allt för iögonfallande studs och manschettknappar om de inte matchar då det lätt blir för många intryck. Jag rekommenderar i och för sig att hålla valet av både studs och manschettknappar simpelt och stilrent. Svart fluga, vanligast i siden eller sammet, brukar variera lite beroende på vilket tyg som återfinns på kavajslaget. Man brukar även ha hängslen då smokingbyxor kommer utan hällor för skärp, dessutom har skärp lågt anseende vid finare klädsel.

    Skorna är vanligen lackskor eller oxfords, där lackskorna är det finare alternativet. Ju slätare och glansigare skor du har, desto finare, så putsa och polera skorna om valet är oxfords. Viktigt också är att skorna är svarta.

    Tror att det är allt!

  • enmamma

    Gå in skorna ordentligt.
    Käka middag hemma, det tar säkert flera timmar innan de ska få finmiddag.
    Ha ett snack innan om att låta bli, ta det långt med alkohol men om något händer så ska han veta att ni kommer och hämtar vid behov.

  • Daisy28
    Martiza skrev 2013-03-04 21:19:05 följande:
    Han ska på bal! Vad får man inte glömma?

    Min lilla finaste unge, femton år nu. Ska på bal med en flicka.

    *gråter av lycka*

    Gud så häftigt och underbart tänker jag att få dela förberedelserna med honom. Men, vilka är det? Han ska klippa sig, vi ska köpa en smoking, han måste veta flickans färger för fluga och servetten. Han ska köpa corsage till henne och blomma till sig? Mer???

    Bilcortege till balen, där har vi stilfull bil själva.


    Vad är det för klädkod? 
Svar på tråden Han ska på bal! Vad får man inte glömma?