• Katt12

Fler med ont efter ET? Har ni lyckats bli gravida? Vad fick ni för behandling?

Hej! Jag har endometrios och har just testat negativt efter tredje IVF-behandlingen. Äggplock har gått bra, men efter varje ET har jag fått endometriossmärtor c:a en halvtimme efter ingreppet, som sedan hållit i sig upp till en vecka. Det känns brännande, svidande och lite krampliknande, som om kroppen försöker stöta bort embryot. Och uppenbarligen har det inte funkat heller... Är det fler med endo som fått dessa känningar? Har ni ändå lyckats bli gravida? Har ni fått någon behandling och i så fall vilken?

• Svar på tråden Fler med ont efter ET? Har ni lyckats bli gravida? Vad fick ni för behandling?
  • tvåem

JA! Jag har varit med om det!! Har gjort två ET och två FET, och efter varje ET har jag fått världens kramper i magen. Som värkar, fast nästan värre tycker jag... Men inte efter något av våra FET. Tyvärr har alla fyra försök slutat i minus på teststickan, så jag har ju uppenbarligen inte lyckats. Sprutar med puregon nu och kommer göra ett nytt försök nästa vecka, och hoppas att jag slipper det magonda denna gång. Har sprayat med synarel nu, det har jag inte gjort innan. Fick först efter dessa fyra insättningar veta att jag hade endometrios (gjorde en laparoskopi). Frågade på kliniken båda gånger om vad det var som hände, men de kunde inte svara. Bara att det var något väldigt ovanligt....

• Katt12

Hej! Intressant att någon mer här på FL varit med om samma sak! Jag har ställt frågan till min IVF klinik om de har någon aning om vad de beror på, men de har ingen teori. Då ställde jag frågan till två danska kliniker och fick svar från läkare på bägge klinikerna som båda svarade att det har att göra med att man kan ha ett förhöjt immunförsvar när man har endometrios och det leder i vissa fall till att kroppen reagerar mot embryot och försöker stöta bort det.
    Båda klinikerna sätter då in prednisolon innan ET för att dämpa detta. Så nu försöker jag byta klinik, eftersom den där jag gått hittills inte använder prednisolon. På CFC i Köpenhamn har de även en metod som heter IRAP som man kan sätta in för att dämpa immunförsvaret.

Tydligen är det så att injektionerna triggar hela processen och det kan vara därför som du inte kännt av det lika mkt vid FET (har själv bara gjort ET, inte fått ngt till frysen, tyvärr). Om jag vore du skulle jag prata med kliniken där du går snarast möjligt om kortison (Prednisolon eller Medrol) inför ET och dagarna efter. Du kan väl berätta hur det går, håller tummarna att det funkar hela vägen den här gången!!  

• tvåem

Just det här med immunförsvaret har jag funderat på de senaste månaderna efter att läst om det här på FL, och det har stämt bra in på mig. Har ju endometrios, och är ALDRIG sjuk (möjligtvis förkyld en gång per år, och då hinner det knappt bryta ut innan det är över....) Har alltid skrutit över mitt superbra immunförsvar, men har insett att vid ivf är det kanske snarare en nackdel.... Skall göra nytt ultraljud imorgon, så då skall jag definitivt fråga om prednisolon! Hoppas verkligen min klinik lyssnar på mig bara, och framförallt vill jag INTE få så grymt ont igen efter nästa insättning . Stort tack för att du delade med dig av info, jag återkommer imorgon när jag pratat med min Dr !

• tvåem

Så där, varit på UL på min klinik, som inte vill skriva ut något som inte är vetenskapligt bevisat Skit. Till på köpet hade mina två äggblåsor inte blivit fler, utan det var bara de två jag redan hade som vuxit. Så på fredag blir det plock på två ynka ägg, så nu känns det minst sagt deppigt. Detta är vårt sista försök, vi har försökt få ett syskon i ÅTTA år, och nu hoppades jag åtminstone på några i frysen så vi åtminstone hade chans till ett frysförsök (eller fler). Men jag har uttryckligen bett läkaren kolla tills på fredag vad det är som händer när jag får sådana kramper efter insättning vid färskförsök och att hon skall kolla vad de kan göra för att minska risken. Hon tyckte säkert att jag var skitjobbig, men den här gången vill jag bara inte att det eventuella embryo som kan bli skall stötas ut direkt. Har varit en enkel patient som inte ifrågasatt något de andra fyra gångerna, men nu tänker jag inte finna mig i att de inte lyssnar på vad jag säger.

• tvåem

Katt12; vilka danska kliniker har du kontaktat? Jag har ju tre dagar på mig att få fram lite information som jag kan ge till min läkare på fredag, för jag är 99% övertygad om att hon inte kommer ha några svar att ge mig... Detta var första gången jag fick denna läkare, och jag saknar verkligen de andra tre jag träffat innan. De kunde man prata med utan att bli avbruten och de hade koll på mig och min historia. Det hade INTE den här...

• Katt12
    tvåem skrev 2013-03-11 16:26:23 följande:
    Katt12; vilka danska kliniker har du kontaktat? Jag har ju tre dagar på mig att få fram lite information som jag kan ge till min läkare på fredag, för jag är 99% övertygad om att hon inte kommer ha några svar att ge mig... Detta var första gången jag fick denna läkare, och jag saknar verkligen de andra tre jag träffat innan. De kunde man prata med utan att bli avbruten och de hade koll på mig och min historia. Det hade INTE den här...
    Hej, jag har inboxat dig!
  • tvåem

Äggplock klart, två ägg blev det... Har köpt bamyl och tänker ta 1/6 tablett alldeles på eget bevåg, och funderar på om typ nässpray som innehåller kortison kan hjälpa det allra minsta lilla....? Efter fyra försök med sex "toppenfina" embryon, där inte ett enda ens fäst, så känner jag att jag inte har NÅGOT att förlora på att testa något nytt. Även om det inte är vetenskapligt bevisat.... Och min sambo stöttar mig till 100% i det här . Nu håller jag tummarna för att båda äggen blir två nya "toppembryon", så att det kunde bli ett till mig och ett till frysen.

• tvåem

Och nej, min läkare hade fortfarande ingen förklaring att ge mig BTW. Precis som väntat. Bara att det här är extremt ovanligt, och att hon inte varit med om det innan. Efter många olika teorier, sa h*n i vart fall att det kan vara så att embryot helt enkelt stöts ut direkt, och att det forskas väldigt lite på vad som egentligen sker med embryo och livmoderslemhinnan. (Om någon läkare vill studera det, så ställer jag och min livmoder villigt upp )

• Katt12
    tvåem skrev 2013-03-15 19:42:37 följande:
    Äggplock klart, två ägg blev det... Har köpt bamyl och tänker ta 1/6 tablett alldeles på eget bevåg, och funderar på om typ nässpray som innehåller kortison kan hjälpa det allra minsta lilla....? Efter fyra försök med sex "toppenfina" embryon, där inte ett enda ens fäst, så känner jag att jag inte har NÅGOT att förlora på att testa något nytt. Även om det inte är vetenskapligt bevisat.... Och min sambo stöttar mig till 100% i det här . Nu håller jag tummarna för att båda äggen blir två nya "toppembryon", så att det kunde bli ett till mig och ett till frysen.

Hej och först o främst grattis till att det fanns ägg i bägge blåsorna! Håller tummarna för att båda blir befruktade o utvecklas bra. Jobbigt att du inte får kortison utskrivet, när är det dags för ET? Kan du googla på prednisolon o Gbg - kanske hittar du någon som fått det utskrivet (det var ung så jag gjorde). Inboxa mig i värsta fall, så kanske vi kan lösa det temporärt.
  • Katt12

Jag menar alltså att du kanske kan hitta en läk som skrivit ut åt andra som bor i närheten:)

• tvåem

Har inte tänkt på det innan, men jag har en läkare i bekantskapskretsen.... Kanske helt enkelt försiktigt får fråga honom om han vill hjälpa mig. Har ET på måndag i varje fall, om det nu blir något att sätta in. De tidigare gångerna har vi haft "full pott" på befruktning, och vi har ju fått ägg till frysen båda gånger, så hoppas hoppas att dessa två får samma kvalitet. Men visst är det frustrerande att läkare på olika kliniker är olika öppna för alternativ när man redan gjort flera försök utan ett enda plus.

Svar på tråden Fler med ont efter ET? Har ni lyckats bli gravida? Vad fick ni för behandling?