• LinaLinnea

Fvp och fullständig analys

Hej!

Jag har ju gjort fvp och det är exakt två veckor sedan idag.

Snabbsvaret (dvs trisomi 21, 13 och 18) var normalt men jag väntar fortfarande på fullständig kromosomodling som visar svar på de mer ovanliga avvikelserna.  Jag fick info av min läkare som gjorde testet att det kan ta upp till 4 veckor innan den långa odlingen är klar. Dock har jag läst på olika ställen att det ibland är färdigt efter 2 veckor.

Så, dum och nervös som jag är så försökte jag ringa labbet i Lund som har hand om kromosomodlingen och fick tag på nån person på provmottagningen.

Hon lät allmänt förvirrad men tog mitt personnummer och svarade att båda testen var klara för läääängesen. Det långa svaret var klart redan 3 arbetsdagar efter att jag gjorde FVPet?! och att jag borde ha fått hem brev med svar. Men hon kunde inte ge mig provsvaren via telefon. Det fick hon inte.

Jag fattar ingenting. Enligt min läkare tar det alltid 3-4 veckor innan man får svar på fullständiga analysen pga att cellerna måste odlas fram. Jag har inte fått något brev hem med någon info. Bara information direkt av min läkare om snabbsvaret som då var normalt.

Ska man oroa sig för att det öht finns en risk för att labbet slarvar bort ens provsvar eller att man inte får reda på dem, trots att de har hittat fel?

Blir ju sjukt fundersam och ganska orolig nu. Någon som vet ifall det är möjligt att få ett svar efter endast 3 dagar på den fullständiga analysen?

• Svar på tråden Fvp och fullständig analys
  • curlysun

Ring till din läkare och frågar det du vill veta. Hoppas att det löser sig för dig

• LinaLinnea
    curlysun skrev 2013-03-06 14:59:15 följande:
    Ring till din läkare och frågar det du vill veta. Hoppas att det löser sig för dig

Hej Curlysun,

Jag ringde läkaren och han sa att de omöjligt hade kunnat ha färdigt den långa analysen efter 3 arbetsdagar.
    Han hade iallafall inte fått något provsvar från dem.

Jag ringde tillbaka till labbet IGEN och fick prata med en annan person som tittade, och enligt henne är inte odlingen klar än! De håller fortfarande på med testet.  Hon trodde att jag skulle ha svar i nästa vecka isåfall, OM allt nu är klart tills dess.

JAG ORKAR INTE VÄNTA LÄNGRE NU!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kräks Detta är tortyr!

Curlysun: Gjorde du både snabbanalys och fullständig analys? Hur lång tid tog det för dig att få svar?
Svar på tråden Fvp och fullständig analys