• gotaland

2 åring som börjat "strula" med maten

Har en 2 åring som alltid varit så himla duktig på att äta, mycket och nästan allt. Nu så har han bestämt sig för att inte tycka om viss mat. Kyckling vet jag att han typ hatar och behöver då inte äta det. Snart gillar han nog det också. "Problemet" är att maten han inte tycker om varierar från dag till dag. Ena dagen slukar han makaroner sen nästa gång han får det så håller han på att kväljas av det. Så det är ju inte lätt o veta om maten gillas. Han gillar då korv i alla former och fiskbullar = säkra kort. Han äter bra på dagis (även om det också kan variera) men när det kommer till middagen hemma då vet man ju som sagt aldrig. Jag vill ju inte att han ska vara hungrig heller (i o f s får han ju välling innan han ska somna några timmar senare så svälter gör han ju inte). Någon gång har han fått en hård macka men han lär sig fort och struntar i maten och pekar på paketet med hårt bröd. Vet inte hur ni andra som haft liknande problem gjort
    - Har ni serverat älsklingsmaten var o varannan dag el är det den maten som är på bordet som gäller?? 

Nu på slutet har han fått fiskbullar lite mer ofta men gjort annan mat också för jag är inte sugen på fiskbullar varje dag och den maten som står på bordet får ätas. Äter han itne så gör jag inte så stor grej av det, men gör ingen mat nr 2 och inga smörgåsar.

• Svar på tråden 2 åring som börjat "strula" med maten
  • Momalicious

Vår son har sen han var bebis strulat med maten och nu är han 26 månader. Han får det som serveras helt enkelt. Vill han inte äta får han välling sen när han ska sova. Det är inte det att han inte gillar maten (oftast) utan att han helt enkelt inte vill äta. Ibland äter han jättebra men oftast smakar han knappt eller inte alls. På dagis äter han bra. Men både jag och min sambo var likadana som små så vi får väl tillbaka nu ;)

• WSalma

Vi erbjuder maten som vi äter, om jag redan från början anar att han inte kommer att vilja äta den så förbereder jag något annat åt honom men vi erbjuder fortfarande det vi äter. Typiskt nog är han mest intresserad av sådant som han inte får äta (tex hela nötter som vi serverar separat till t ex wok).

Ibland chockar han och smaskar i sig vårrullar, ibland blir det bara potatis/pasta/ris, ibland bara grönsaker. Ibland vill han hellre ha smörgås eller så. Jag ser det rätt avspänt, tycker själv att jag lagar rätt god mat så förr eller senare kommer han väl att vilja äta den hellre än en trist macka tänker jag. Sett på lite längre sikt så får han i sig fett, kolhydrater och proteiner (och vitaminer och mineraler) men inte till varje måltid.

Vi äter middag (som i lagad mat) sent, så vi kan inte kompensera med kvällsmat (som macka, joghurt...) senare eftersom han lägger sig efter middagen.

• WSalma

Jag var förresten rätt kräsen som barn och min mamma lagade ofta särskild mat åt mig. Som vuxen äter jag nästan allt så det kan inte ha varit helt fel...

• Natulcien

Vår son är 2 år och 4 månader och visar liknande tendenser. Tidigare har han alltid ätit allt med god aptit, även lite mer udda och kryddstarka saker.

Men de senaste månaderna har han fått för sig att han inte ska äta t.ex. pasta och potatis. Han har även blivit sämre på att äta grönsaker. Men alla former av kött vräker han i sig. Och ibland kan preferenserna variera också - ena dagen äter han massor av broccoli för att nästa gång vägra äta det...

Vi tar det med ro. Serverar ingen specialmat, utan samma som oss. Men oftast finns ganska mycket att välja på; någon form av kolhydrater, någon form av proteiner och diverse olika grönsaker. Så alltid finns det ju något han äter. Och äter han väldigt dåligt så brukar vi erbjuda en frukt till efterrätt. Sen får han fortfarande kvällsvälling ca 1,5 timme efter middagen, och den slukas alltid, så hungrig behöver han ju aldrig lägga sig.

Jag tänker mig att det lossnar med tiden. Alla barn verkar hamna i sådana där mat-strular-faser någon gång...

Svar på tråden 2 åring som börjat "strula" med maten