• Anonym (Vad göra?)

    Min dotter tänker att hon vill döda mig..

    Jag har en nybliven 7-åring som har blivit väldigt förändrad de senatste månaderna. Dels är hon är väldigt tvär, kaxig, sur och otrevlig för det mesta och det mot de flesta männsikor vi möter. Det är så illa att jag inte vill ta med henne någonstans. Jag inser ju att detta hör till den sk sexårs-trotsen men när blir det bättre?? 

    Hon tänker även "konstiga tankar" som hon själv uttrycker det om att andra är fina/fula, har ful näsa etc etc om andras utseende. Hon säger det inte till personen för vi har pratat (och pratat) om att den personen blir väldigt ledsen att få höra det men hon berättar för mig eller pappan vilket iof sig är bra. Men jag fattar inte var det kommer ifrån?? Vi är absolut inga människor som fokuserar på utseendet utan betonar varje dag att det viktigaste är inte hur man ser ut utan hur man är inuti. 

    Det värsta är ändå att hon har tankar om att hon vill döda mig och sin lillebror. Förra veckan sa hon till mig att hon tänkte på att hon ville skära av halsen på lillebror och igår sa hon till mig att hon funderade på hur hon skulle döda mig. Hon har vid flera tillfällen även sagt att hon önskar att han inte fanns. 

    Jag vet inte hur jag ska hantera detta!! Hjälper ju inte att bli arg på henne och jag har försökt prata med henne om var dessa tankar ifrån men hon säger att hon inte vet. 

    Det börjar bli väldigt jobbigt hemma och jag är faktiskt orolig att lämna barnen själva även om jag inte borde vara det. Deras pappa tycker inte detta är något stort problem utan att vi ska avvakta men för mig är det ett problem. Vår dotter mår inte bra och något måste vi göra, men vad??   
       

     

  • Svar på tråden Min dotter tänker att hon vill döda mig..
  • Anonym (nää)

    Skulle gärna vilja ha en uppföljning hur det har gått TS


    vampyria2 skrev 2013-03-12 21:30:19 följande:
    Ja kontakta BUP sen funderar jag på en sak, lämnar du så små barn ensamma hemma?  Jag skulle aldrig göra det och absolut inte om en av dem hade såna tankar, jag skulle vara rädd att ens lämna den ensamna i ett rum då faktiskt. 
    Höns mamma framme igen ser jag :P
    Självklart lämnar man inte barn hemma själv men samma rum kom igen nu seriöst?
  • Anonym (Vad göra?)

    Tack för att ni funderar hur det gått för oss, det värmer!!

    Vi tog kontakt med BUP i fredags men de sa att de inte kunde hjälpa oss då dottern inte går i skolan, de tar tydligen bara emot barn som går i ettan och uppåt. Tycker jag låter jättekonstigt!! Men hon tyckte iaf att vi skulle kontakta skolkuratorn angående detta eller eventuellt vårdcentralen. 

    Vi anser inte att detta har något med skolan att göra och vill inte dra in de i första hand (i skolan fungerar det mesta bra), så nu har vi kontaktat vårdcentralen och ska dit på fredag. Så får vi se vilken hjälp vi kan få av de.. Inget ont mot läkare men det känns som att en barnpsykolog eller kurator kan hjälpa oss bättre, men vi kanske slussas vidare. 


    vampyria2 skrev 2013-03-12 21:30:19 följande:
    Ja kontakta BUP sen funderar jag på en sak, lämnar du så små barn ensamma hemma?  Jag skulle aldrig göra det och absolut inte om en av dem hade såna tankar, jag skulle vara rädd att ens lämna den ensamna i ett rum då faktiskt. 
    Självklart lämnar jag inte barnen ensamma hemma, var har du fått det ifrån?! Jag menar så klart ensamma i samma rum då jag är hemma!

     
  • Anonym (psykolog)

    Jag har själv jobbat på BUP i många år och har aldrig varit med om någon sådan åldersgräns, jättetråkigt att ni nekas hjälp. Däremot kanske din kommun har en väl utbyggd psykologverksamhet inom BVC som ni kan remitteras till. Där borde ni kunna få rätt hjälp.

    Låter troligt att det rör sig om tvångstankar som någon skrev ovan. Oavsett är det bra om dottern får prata med någon utomstående (med rätt erfarenhet!) om sina tankar och hur hon ska hantera dem. Det är extremt ovanligt att barn agerar ut sådana tankar men man ska absolut göra som du och reagera och söka hjälp.

    Håller tummarna för att ni möter en klok person på fredag! Lycka till!    

  • vampyria2
    Anonym (nää) skrev 2013-03-13 01:55:30 följande:
    Skulle gärna vilja ha en uppföljning hur det har gått TS

    Höns mamma framme igen ser jag :P
    Självklart lämnar man inte barn hemma själv men samma rum kom igen nu seriöst?
    Hm nu menade jag om man har ett barn som fantiserar om att sprätta upp och ha ihjäl sin bror, inte annars.
    jag har själv ett barn som har asperger och är väldigt utåt agerande och speciellt mot sina syskon, hen lämnar jag aldrig ensam i ett rum med andra barn men det gör jag naturligtvis med hens syskon, förstår du inte att det är en stor skillnad?
    Anonym (Vad göra?) skrev 2013-03-13 08:43:48 följande:
    Tack för att ni funderar hur det gått för oss, det värmer!!

    Vi tog kontakt med BUP i fredags men de sa att de inte kunde hjälpa oss då dottern inte går i skolan, de tar tydligen bara emot barn som går i ettan och uppåt. Tycker jag låter jättekonstigt!! Men hon tyckte iaf att vi skulle kontakta skolkuratorn angående detta eller eventuellt vårdcentralen. 

    Vi anser inte att detta har något med skolan att göra och vill inte dra in de i första hand (i skolan fungerar det mesta bra), så nu har vi kontaktat vårdcentralen och ska dit på fredag. Så får vi se vilken hjälp vi kan få av de.. Inget ont mot läkare men det känns som att en barnpsykolog eller kurator kan hjälpa oss bättre, men vi kanske slussas vidare. 

    Självklart lämnar jag inte barnen ensamma hemma, var har du fått det ifrån?! Jag menar så klart ensamma i samma rum då jag är hemma!

     
    Ah det var nog jag som läste det du hade skrivit fel, jag uppfattade det som det när du skrev "lämna dem själva", sorry och phu för att du inte gör det

    Det som BUP sa låter jätte konstigt och vore jag dig så skulle jag ringa igen för du har fått fel info, jag har själv hafft barn som har varit fyra, sju och fjorton år som har gått där så det låter som det har blivit ett missförstånd någonstanns Drömmer
      
  • Anonym (?!)

    "Höns mamma framme igen ser jag :P Självklart lämnar man inte barn hemma själv men samma rum kom igen nu seriöst?" Vad är det som är så "hönsigt" med det? Jag hade aldrig lämnat mina barn ensamma, oavsett plats, om en av dem uttryckt dödshot. I synnerhet inte när det inte är utrett.

  • Anonym (Vad göra?)
    vampyria2 skrev 2013-03-13 08:55:13 följande:
    Hm nu menade jag om man har ett barn som fantiserar om att sprätta upp och ha ihjäl sin bror, inte annars.
    jag har själv ett barn som har asperger och är väldigt utåt agerande och speciellt mot sina syskon, hen lämnar jag aldrig ensam i ett rum med andra barn men det gör jag naturligtvis med hens syskon, förstår du inte att det är en stor skillnad?

    Ah det var nog jag som läste det du hade skrivit fel, jag uppfattade det som det när du skrev "lämna dem själva", sorry och phu för att du inte gör det

    Det som BUP sa låter jätte konstigt och vore jag dig så skulle jag ringa igen för du har fått fel info, jag har själv hafft barn som har varit fyra, sju och fjorton år som har gått där så det låter som det har blivit ett missförstånd någonstanns Drömmer
      
    Tack, tyckte också det BUP sa lom åldersgränsen lät jättekonstigt!! Får kontakta de igen. 
  • Anonym (Vad göra?)

    Nu ringde jag BUP igen och denna gång fick jag ett helt annat svar! Skrikandes

    De tar emot barn i alla åldrar men tyckte att vårdcentralen var ett bra ställe att börja på då hennes problem inte alls behövde vara något som BUP ska vara inblandat i. Men ifall läkaren anser det kommer vi få en remiss till BUP. Jaa, så mycket kan jag ju säga att problemen inte är fysiska.. 

  • Anonym (Vad göra?)
    Anonym (psykolog) skrev 2013-03-13 08:51:52 följande:

    Jag har själv jobbat på BUP i många år och har aldrig varit med om någon sådan åldersgräns, jättetråkigt att ni nekas hjälp. Däremot kanske din kommun har en väl utbyggd psykologverksamhet inom BVC som ni kan remitteras till. Där borde ni kunna få rätt hjälp.

    Låter troligt att det rör sig om tvångstankar som någon skrev ovan. Oavsett är det bra om dottern får prata med någon utomstående (med rätt erfarenhet!) om sina tankar och hur hon ska hantera dem. Det är extremt ovanligt att barn agerar ut sådana tankar men man ska absolut göra som du och reagera och söka hjälp.

    Håller tummarna för att ni möter en klok person på fredag! Lycka till!    


    Tack, jag hoppas också vi möter en klok person som kan hjälpa och slussa oss vidare. Tror också det är bra om hon får prata med någon utomstående för här hemma går det inte längre. Svårt att vara pedagogisk och lugn mitt i allt kaos, även om vi verkligen försöker.. men ibland tar orken slut. 
  • Anonym (Vad göra?)

    En uppdatering om hur det har gått...

    Vi har varit på vårdcentralen med dottern och doktorn tyckte inte detta var något att oroa sig för utan bara och avvakta och se. Samma svar fick vi från kuratorn som jag går hos, att vi skulle avvakta och möta hennes funderingar men inte göra så stor sak av det. Nu har vi testat det och det har blivit mycket bättre, hon är en lugnare och tryggare tjej nu och inga fler kommentarer om att hon vill döda mig eller lillebror. Så det känns jättebra!! Glad

  • Anonym (P)

    Vad skönt att det blivit så bra! Har en sjuåring som säger till sin farmor att hon vill att hon ska dö:( känns hemsk!

Svar på tråden Min dotter tänker att hon vill döda mig..