• Nille 1

Hva betyr det svenske ordet ” vilande ”

I setningen var ordet brukt slik:

” Pris 695 000 det ar vilande men kan troligen køpas om ni ar intresserade”

Gjelder et hus. Hva betyr det?

Betyr det at jeg kan by under pris? Eller nei ,jeg vet ikke jeg, hvordan tolker dere setningen?
    Hvor langt under pris?
    Hva menes med ordet? 
    Betyr det minste pris, eller kanskje ca pris, absolutt laveste pris, men kan trolig kjøpes om er interessert?  

setningen blir ganske annerledes etter hva ordet betyr..

• Svar på tråden Hva betyr det svenske ordet ” vilande ”
  • Ramborg

Jag skulle nog tolka det som att det var själva försäljningen som var vilande. Då skulle det betyda "inte aktiv". Kanske huset har legat ute till försäljning väldigt länge utan att någon velat köpa. Då kanske säljarna beslutar att dra tillbaka annonsen några veckor för att sedan kunna komma ut som "nytt objekt" och få nytt intresse. I mellantiden skulle man kunna tänka sig att mäklaren säger att "försäljningen är vilande men ni kan troligen få köpa huset ändå".

Låter det rimligt i sammanhanget?

Om det är så, borde ni kunna pruta på priset.

42.
  • Nille 1
    Ramborg skrev 2013-03-07 22:53:33 följande:
    Jag skulle nog tolka det som att det var själva försäljningen som var vilande. Då skulle det betyda "inte aktiv". Kanske huset har legat ute till försäljning väldigt länge utan att någon velat köpa. Då kanske säljarna beslutar att dra tillbaka annonsen några veckor för att sedan kunna komma ut som "nytt objekt" och få nytt intresse. I mellantiden skulle man kunna tänka sig att mäklaren säger att "försäljningen är vilande men ni kan troligen få köpa huset ändå".

Låter det rimligt i sammanhanget?

Om det är så, borde ni kunna pruta på priset.

Ja det er slik huset lå ute for salg i annonse på nettet før jul. Litt etter jul ble den tatt vekk det er ingen annonse på nettet.
    Når det lå ute for salg på nettet lå det ute for enda mer, ca 750 000.

Hva menes i forhold til pris da at det er prisen 695 000 som gjelder eller forsøke og by lavere? burde jeg prute på 695 000..?  hva tror du?

Er veldig glad for at spurte her, da vi har ikke et slikt ord på norsk, så det betydde noe helt annet enn de forslagene jeg og norske venner gjettet. 
  • Ramborg

De har sänkt priset redan, i förhållande till vad de trodde att de skulle kunna få. Men om du vill kan du ju försöka pruta ännu mera. Risken med att pruta är alltid att säljaren blir sur och vägrar sälja till dig över huvud taget. Men det är en risk man får bedöma. Det beror ju på hur gärna man vill ha just det huset, och om man bedömer att 695000 är ett rimligt pris i förhållande till omgivningen.

Nu är det dags för mig att vila. Min man är redan vilande.

42.
  • Butterscotch
    Ramborg skrev 2013-03-07 23:48:42 följande:
    De har sänkt priset redan, i förhållande till vad de trodde att de skulle kunna få. Men om du vill kan du ju försöka pruta ännu mera. Risken med att pruta är alltid att säljaren blir sur och vägrar sälja till dig över huvud taget. Men det är en risk man får bedöma. Det beror ju på hur gärna man vill ha just det huset, och om man bedömer att 695000 är ett rimligt pris i förhållande till omgivningen. Nu är det dags för mig att vila. Min man är redan vilande.
    42.

Varför skulle säljaren bli sur? Det är ju bara att tacka nej och/eller komma med ett motförslag om man tycker att det föreslagna priset är för lågt?
  • Ramborg
    Butterscotch skrev 2013-03-08 06:58:17 följande:
    Varför skulle säljaren bli sur? Det är ju bara att tacka nej och/eller komma med ett motförslag om man tycker att det föreslagna priset är för lågt?

Ja, det är den normala reaktionen.

Men jag har själv sett en säljare göra exakt så (ett dödsbo, syskonen kände sig förolämpade å sitt älskade föräldrahems vägnar). "Så fräckt att bara bjuda x för det, då säljer vi hellre inte alls! (Nytt bud) Jaså nu passar det, nä minsann en sån människa ska inte få huset."
    42.
Svar på tråden Hva betyr det svenske ordet ” vilande ”