• Anonym (Sorgligt)

Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt

Stod bakom en dam i kassakön och hon lade upp eldoradovara efter eldoradovara. Hon köpte ingenting av bättre kvalitet och det var så gott som bara ätbara produkter som lades upp på banden. 

Känns det inte sorgligt att bara kunna köpa de billigaste produkterna? För inte kan väl någon välja att köpa produkter av sämre kvalitet för att de vill köpa dessa? 

• Svar på tråden Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt
  • Lori84

Min mamma och hennes sambo (som för övrigt verkligen har råd att köpa färska råvaror varje dag) jämförde fetaost, sån där i glasbruk. Ica basic och nåt finare märke. Det var exakt samma ingridienser, samma tillsatser, och det var tillochmed tillverkat på samma ställe. Skillnaden var priset, och etiketten. Så alla billigare varor är inte sämre än de dyrare. Sen så är det ju aldrig bra m tillsatser och man ska helst framställa sin egen ost o blabla. Men bara ett exempel.

• sextiotalist
    Anonym (8) skrev 2013-06-02 11:16:26 följande:
    Då köper du nog tomater av för dålig kvalitet. Om det ska vara det bästa hela tiden så måste ni ju hålla det hela vägen. Du tycker de krossade tomater du köper duger men atrt "student" har dålig smak medans jag (kanske) tycker att dina krossade tomater är dåliga för jag gör egna på solmogna plommontomater blandade med coctailtomater.

Menar bara att det är allt för många som är så märkvärdiga här o tror dom är finare än andra för dom köper dyrare märken för att dölja sin okunskap i matlagning. 

jag odlar egna tomater, så nog sjutton vet jag hur tomater ska smaka, sedan är jag lat, jag ids inte skålla, krossa tomaterna själv och min tomatsoppa gjord på eldorados krossade tomater är jäkligt god.
  • cirpen

Jag ser inte direkt lidl som lågprisvaror.
    De har blandat sortiment.

Däremot: ica basic, pride, euroshopper mm

• cirpen

Som tex gubben köpte tre krämer, två garant och en eldorado.
    Eldoradon var 7,5% fruktpuree garanterna innehöll 17-20% frukt...

• cirpen

Själv föredrar jag önos prima med extra mycket jordgubbar. Fast inget slår ju hemkokt. Tänk att det inte går att hitta produkter som är som hemkokt. Är det så få som efterfrågar det??

• Anonym (8)
    sextiotalist skrev 2013-06-02 16:51:58 följande:

jag odlar egna tomater, så nog sjutton vet jag hur tomater ska smaka, sedan är jag lat, jag ids inte skålla, krossa tomaterna själv och min tomatsoppa gjord på eldorados krossade tomater är jäkligt god.

Det är det jag menar att bara för nisse säger att eldorado är dåligt o Felix är br5a behöver det inte innebära att det är så. Jag köper lågprismärken och har testat mig fram och självklart blir det god tomatsoppa på eldorados tomater om man kan laga mat. Kan man inte laga mat så blir inte soppan god om man så köper de aldra dyraste tomaterna.
  • Anonym (olika)
    Anonym (Studenten) skrev 2013-06-01 19:08:31 följande:
    TILL ER SOM ÄR ANTI-LÅGPRIS

Otroligt intressant att läsa hur blåögda och blåsta vissa människor är. Visst kan det finnas produkter från ett varumärke som man inte tycker om, men att dra alla deras produkter över en kam är bara skamligt när man inte ens har information om var varorna producerats eller varifrån råvarorna kommer.

Det var någon som tog upp äppelmos hysterin om att Eldorados innehåll var näringsrikare än något annat känt märke, säger det er inte någonting? Sluta generalisera. Är alla gamlingar rasister också? Eller är kanske alla utlänningar kriminella?

Ni äcklar mig...

Ni har blivit blinda, ni har blivit FÖR påverkade av reklam. Det finns ingen bakomliggande fakta för ert val av att bojkotta ett helt varumärke, med produkter som produceras på olika ställen runt om i Sverige och världen. Ni dumförklarar helt enkelt er själva genom att bojkotta märken utan att kunna hänvisa vad ni grundar ert beslut på. Känns som att diskutera med femåringar. Lär er att uttrycka er på ett moget sätt. Vissa av er har inget perspektivseende för 5 öre. Som sagt jag har själv arbetat inom livsmedel där vi producerade dåvarande Euroshopper, som numera heter ICA BASIC det var samma råvaror som till många kända exklusiva märken.

Nej nu orkar jag inte skriva mer ni är ändå inte kapabla till att föra en riktig diskussion.

Men vänta nu, nu dumförklarar du alla och även dig själv - vad är det som får dig att tro att vi ratar ett märke enbart för namnet ?  Du tror inte att vi låtit våra smaklökar vara med och bestämma ?
    Jag kan visserligen bara svara för mig själv men när jag köper matvaror låter jag mina smaklökar och inte märket bestämma, oftast ratar dock mina smaklökar dessa lågprismärken....

Som sagt, ibland känns det som att diskutera med en femåring som har bestämt sig för hur det ligger till och därmed basta
    När man diskuterar är det rätt bra att ha i minnet att man inte ska döma andra efter sig själv     
  • TheOrp

.

Fattiga människor köper dålig mat för att ha råd med cigg och snus.... usch!

• BusJohanna

Min mamma brukar köpa lidls mjölk. En gång var halva förpackningen vanlig Lidlförpackning andra var arla. De är tydligen gjorda på samma ställe med samma mjölk.

• krubbet

Jag är vare sig fattig elr har taskiga smaklökar,men handlar en hel del utav eldorados sortiment. Sparade pengar går tex till att resa eller träningsgrejer. Är inte intresserad av dyra gourme produkter,handmade knäcke eller julkorv gjord av självasre kungen. Skulle man på något sätt vara en sämre människa bara för att man väljer det billigare alternativet i mataffären.

• marswalker
    "Fattiga människor köper dålig mat för att ha råd med cigg och snus.... usch!"

Jag kan tänka mig du verkligen tror du är lördagens egen Donald Trump... när du ligger i soffan med två påsar med chips och tio billiga öl.. komfort och kvalitet va?
    Fortsätt drömma i din mycket lila värld
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Sorgligt) skrev 2013-03-08 09:10:45 följande:

Man behöver bara kolla på exempelvis köttmängden i korv och köttbullar, innehållsförteckningen på bröd osv. De billigaste märkena är sämre än de som kostar mer. 

Mkt av eldorado vill man ej äta men de har också sånt som ibland är bättre. Handlar dock inte eldorado men minns jag köpte ngt förr som var bra. Du behöver inte ta på dig andras känslor btw. Livet blir så mkt roligare då.
  • Anonym (Fel)
    BusJohanna skrev 2013-06-03 09:39:54 följande:

Min mamma brukar köpa lidls mjölk. En gång var halva förpackningen vanlig Lidlförpackning andra var arla. De är tydligen gjorda på samma ställe med samma mjölk.

Gött att du påminner, ska handla där. 3 kr kostade det va? :D
  • Aniiee
    marswalker skrev 2015-10-13 12:53:36 följande:
    "Fattiga människor köper dålig mat för att ha råd med cigg och snus.... usch!"

Jag kan tänka mig du verkligen tror du är lördagens egen Donald Trump... när du ligger i soffan med två påsar med chips och tio billiga öl.. komfort och kvalitet va?
    Fortsätt drömma i din mycket lila värld
    Grattis till veckans trådlyft.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (Jodåsåatte)

Eldorado har den godaste tonfisken i olja, helt klart.

• Anonym (Fel)
    Anonym (IcaBasic) skrev 2013-03-08 09:17:49 följande:

Precis så upplever jag de med!

Ica basic låter bättre än Euroshopper o det är samma märke tydligen enligt ngn i tråden.
  • sarmed

En del leva för att äta och en del äta för att leva. Det viktigaste är att man skuldfri ärlig, hjälpsam, önskar medmänniskorna väl och nöjd med sitt liv. 

Ha en trevlig dag

• Vickisen

Men vilka fördommar! Förvånad Jag köper de märken jag vill. Har Eldorado färskost i kylen som faktiskt var godare än Philadelphias lightversion och med färre kalorier (försöker gå ner i vikt). Titta på innehållet nästa gång och jämför, inte sällan är det exakt samma ingredienser i olika förpackning med olika märken på. Ja, ibland är rent av förpackningsmodellen också samma men med olika namn och olika pris!  

Svar på tråden Att bara köpa eldorado och andra billiga märken. Sorgligt