• Genau

Fler med bebisar som blir jättearga när de ska sova?

Varning för sömngnäll.

Vår son har avskytt att sova i princip sen den dag han föddes, dag som natt. Att söva honom har oftast varit en kamp, även om det blivit bättre nu, när det faktiskt är möjligt att söva honom utan vagn och han ibland somnar snabbt på kvällarna. Men jag är så trött på dessa förbannade kamper. Har försökt söva honom på alla sätt jag kan komma på (utom att lämna honom ensam och skrikande), men för det mesta tar det ändå 30-40 minuter (ibland betydligt längre) av skrik, protester, sparkande och ålande innan han somnar. Har tagit upp honom, burit och sedan försökt igen, hjälper inte. Har lagt honom pigg, trött, svintrött och övertrött, spelar ingen roll. Har försökt följa "schema" för sovtider och att lägga honom när han är trött. Spelar heller ingen roll. Har provat att söva i hans säng, vår säng, vagn inomhus o.s.v. Har försökt att göra på samma vis i flera veckor, hjälper inte. Vi har läggrutiner på kvällen (har haft samma i över två månader), funkar ibland, ibland inte. 

Det är så tråkigt, eftersom han -när han väl somnat, sovit och vaknat - är en jätteglad unge. Men när han är trött är han gnällig och missnöjd (inte så konstigt).

Behövde bara gnälla av mig lite, egentligen. Efter sju månaders kamp med sömn både dag och natt är jag lite trött på det, hur underbar han än är. Men det går väl över till tonåren i alla fall. 

Någon som känner igen sig?

Och nej, har inte testat allt det här på en gång.

• Svar på tråden Fler med bebisar som blir jättearga när de ska sova?
  • Kerubmamman

Vi hade ett liknande problem med vår äldste. I efterhand tror vi att det var komjölksproteinet som ställde till det. Lillebror fick en diagnos så han fick utskrivet mjölkfri ersättning. 

Hur har din son det med magen? Äter han ersättning? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Genau

Han ammades först i några månader och sen blev det ersättning. Magen var knepig först, men nu uppfattar jag det inte som att han har ont i magen. Tror att han bara är en liten, arg kille som inte vill sova eftersom världen är så stor och rolig att upptäcka. 

• moselland

Hej Jag behöver oxå bara gnälla av mig lite då vår son snart 6 månader passar EXAKT in på din beskrivning... Vad gör vi ? Jo , vi har som du rutiner på läggning , lägger samma tid (ha testat oss fram 19 passar bäst ) senare blir det en jätte arg liten kille och tidigare ligger han och fjantar i sängen tills han är rastlös och vill komma upp igen... Han har ett jätte "ilskt" humör och blir arg för minsta lilla som inte går hans väg ... Känns som vi testat allt (utom låta honom gråta sig sj till söms , men det är Inget alternativ) jag vill gärna samsova med honom men han sover bäst i sin säng tätt intill min . Han äter mjölkfri ersättning althera sen han va 4 månader.. Vi försöker med lite gröt , banan och liknande nu i hopp om att det är lite riktig mat han behöverför humöretsskull... Kan lägga till att han inte vill somna i famnen längre:( Hur ser era dagar ut ? Vad försöker ni med just nu? Jag läste en gammal bra tråd , kika lite på denna www.familjeliv.se/Forum-3-20/m50948509-2.html Styrkekramar Johanna

• Genau

Ja, moselland, det lät verkligen likt! Och tack för ditt trådtips, har börjat läsa igenom inläggen. 

Idag har vi testat med mer mat innan han går och lägger sig (ersättning + välling). Vi har försökt med mer mat (fast då mest under natten) tidigare utan att lyckas, men det var ett tag sedan. Det här är inte en kille som äter om han inte känner för det, men ikväll var det inte så mycket ilskna reaktioner och han hade nog kunnat äta ännu mer. 

Just nu verkar han ändra sina sömnvanor på dagtid, så vi pratar om hur mycket han behöver sova under dagen. Jag tycker att han egentligen kan sova så fort han blir tröttgnällig, men hans pappa tycker att vi inte ska lägga honom för sent på dagen eller för ofta. Tycker själv inte att det gör någon skillnad för hans nattsömn, han sover kasst i vilket fall, men vi får väl prova båda sätten och se vad som verkar bäst. Tror att det bästa vore 30 min (ev. + 30 min) + 2 h + 2h + 30 min under dagen. Det kanske låter mycket/ofta, men han tar "morgon" väldigt tidigt och vaknar flera gånger varje natt. Oavsett när han somnade. Fast egentligen finns det inte en chans att jag orkar söva honom så många gånger på en dag när han protesterar så länge.

Kanske blev rörigt och svårläst? Hur som helst: vi försöker med det mesta och längtar efter den dag vi får sova mer än 2-3 timmar i sträck. Som tur är, är han enda barnet och jag försöker sova när han gör under dagtid. Livsnödvändigt för mig som inte klarar FÖR lite sömn. Vi pratar om att försöka minska ner på antalet gånger han äter om natten, men det får bli när min man också är ledig. 

Hoppas våra guldklimpar blir mindre arga snart!  

• Elsis

Hur långa stunder är ditt barn vaket mellan sina sovpass? Sover han i vagnen om ni går ut? I den åldern sov mina barn oftast ute, på förmiddagen blev det ett sovpass i trädgården, med lite körning av vagnen på tomten, och på eftermiddagen promenad, eller tvärt om. När min yngsta dotter var i din sons ålder börjde jag märka att hon inte kunde sova för sent på dagn, därför att det började ta allt längre tid att få henne att somna. Så när hon väl somnade fick jag nästan väcka henne för att hon skulle hinna vara vaken innan läggning för kvällen. Det är ng en god ide att vänja vid nya rutinr när pappan också är hemma, så ni kan hälpas åt. Hoppas det blir snart!

• Sammebamm

Du menar att han ska sova över fem timmar på dagtid? Det tycker jag låter oerhört mycket?

• Mars12

Känner helt igen mig. Våran dotter hatar att sova, det är en kamp dag som natt. Nu äntligen är det på väg åt rätt håll...hon blir 1 om 2veckor.

• Nean79

Oj vad jag känner igen mig! Lilleman här hemma sov länge bara i 40 minuters intervaller på natten med långa vakenpass mellan och väldigt oregelbundet på dagen. Han är nyfiken och verkar vara rädd att han ska missa något roligt om han somnar en stund. Vår räddning blev att börja reglera sovstunderna på dagen ordentligt (jag hade hans storebror  som referens som sov hela nätter nästan från start och ungefär varannan timme på dagen =en riktig sjusovare alltså! Helt fel, lillebror har inte alls samma sömnbehov) Sen det att han var 5 månader så har han somnat 9 när vi går till förskolan och sovit en timme och sedan somnat igen vid 13-14 OCH oavsett vad så får han inte sova senare än till 15. Då somnar han för natten vid 18.30 och sover hyffsat. Det var det som funkade här hemma i alla fall, att börja reglera dagsömnen och då fick vi nattsömnen lite på köpet. Det blev också lättare för att jag slutade tvångssöva honom varannan timme för att jag tyckte att han skulle sova då. Nu får han vara vaken, det spelar ingen roll om han är trött klockan 8 han får vänta med att somna till klockan 9 när vi går iväg. Och då somnar han ofta på en gång och sover bra istället för den eviga kampen vi hade innan!

• Genau

Elsis: det varierar hur länge han är vaken, mellan 1,5 timme och 4 timmar. 4 timmar är i så fall på eftermiddag/kväll innan han ska lägga sig för natten. Vagn är de enklaste sättet att söva honom, men det är inte alltid han somnar eller sover mer än 30 min. Vi har tyvärr ingen trädgård att ställa honom i + att han oftast vaknar direkt om man stannar vagnen. Har tänkt på att han inte ska sova för sent på dagen, men jag vet inte om det spelar någon roll. Igår sov han sista passet ca 16,30-17. Sen var det extra lätt att söva honom vid 19. Konstigt. Sammebam: jo, visst är det mycket. Men han vaknar vid 05-tiden och då har jag t.ex. räknat in luren vid sju-snåret som dagssömn. Tyvärr sover han inte bättre/längre på natten av att hållas vaken på dagen. Det enda som händer är att vi får en arg och gnällig bebis på dagtid. Mars12: vad jobbigt! Hoppas att det fortsätter åt rätt håll för er! Och för oss. Nean79: vad skönt att ni hittat en strategi som verkar funka! Tack för alla tips, tankar och förslag. Ska fundera på vad som kan tänkas funka här. Vi får väl testa oss fram och variera sömntider på dagen i perioder. Eftersom han alltid sovit illa tänker jag sömn=bra i alla lägen och aldrig, aldrig, aldrig väcka. Kanske får tänka om. Tar gärna emot fler förslag.

• Genau

Skriver på Ipad, det skulle ha varit styckeindelningar men de försvann.

Svar på tråden Fler med bebisar som blir jättearga när de ska sova?