Fler med bebisar som blir jättearga när de ska sova?
Varning för sömngnäll.
Vår son har avskytt att sova i princip sen den dag han föddes, dag som natt. Att söva honom har oftast varit en kamp, även om det blivit bättre nu, när det faktiskt är möjligt att söva honom utan vagn och han ibland somnar snabbt på kvällarna. Men jag är så trött på dessa förbannade kamper. Har försökt söva honom på alla sätt jag kan komma på (utom att lämna honom ensam och skrikande), men för det mesta tar det ändå 30-40 minuter (ibland betydligt längre) av skrik, protester, sparkande och ålande innan han somnar. Har tagit upp honom, burit och sedan försökt igen, hjälper inte. Har lagt honom pigg, trött, svintrött och övertrött, spelar ingen roll. Har försökt följa "schema" för sovtider och att lägga honom när han är trött. Spelar heller ingen roll. Har provat att söva i hans säng, vår säng, vagn inomhus o.s.v. Har försökt att göra på samma vis i flera veckor, hjälper inte. Vi har läggrutiner på kvällen (har haft samma i över två månader), funkar ibland, ibland inte.
Det är så tråkigt, eftersom han -när han väl somnat, sovit och vaknat - är en jätteglad unge. Men när han är trött är han gnällig och missnöjd (inte så konstigt).
Behövde bara gnälla av mig lite, egentligen. Efter sju månaders kamp med sömn både dag och natt är jag lite trött på det, hur underbar han än är. Men det går väl över till tonåren i alla fall.
Någon som känner igen sig?
Och nej, har inte testat allt det här på en gång.