• Anonym

Lösas ut eller sälja boende vid gem vårdnad välja dagis?

Hej jag bor med min sambo och vi har ett barn.
    Nu skall vi separera och hon vill lösa ut mig ur bostadsrätten.
    Vad innebär detta versus om vi säljer lägenheten?

Vi kommer att ha gem. vårdnad 50/50.
    Jag vill att vi byter dagis då jag anser att nuvarande inte är bra för vårt barn. Jag vill även att dagiset ligger ungefär mittemellan oss. Hon vill att barnet går kvar på samma dagis, största anledningen är att det är nära för henne och bekvämt. Hon går till dagis och promenerar till jobbet
    Utgår man inte från folkbokföringsadressen vid dagisplacering?? Om jag vägrar blir utlöst och kräver att lägenheten säljs vad innebär detta om båda flyttar inom samma kommun och har gem. vårdnad.

Är rädd att hon aldrig viker sig annars. Har det betydelse för dagisval  om vi båda flyttar ?

Har försökt resonera om dagisvalet men inte fått gehör.

• Svar på tråden Lösas ut eller sälja boende vid gem vårdnad välja dagis?
  • Griseknoen35

I min kommun kan du flytta var som inom kommunen och ha kvar platsen... Här söker man dom dagis man vill ha in på och vill man inte ha närmaste så behöver man inte. Dessutom går det enbart att byta i mån av plats och man har ungar förturer eller så bara för att man har en plats redan. Varför slita upp barnet från en förskola där hon känner alla och har sina rutiner när ni separerar och i övrigt vänder upp och ner på tillvaron för barnet? Är väl kanon om din sambo löser ut dig och barnet får gå kvar på dagiset? Varför se dagiset inte bra för barnet eller använder du det bara för att bråka?

• Anonym

1. Jag har inte varit nöjd med placeringen sedan start. Dels så är jag inte nöjd med kompetensen hos personal. dels så finns inga barn av hens kön i hens grupp. Barnets mor är typen som inte kompromissar så tills nu har jag låtit saken bero.

2.Nu skall vi separera och jag ser längre ingen anledning till att inte byta dagis.

3 Det finns gott om dagis som ligger på lämpligt avstånd från för oss båda inom kommunen. Varför inte byta?

• Anonym

Innebär det någon nackdel med att skriva sig på annan adress innan vi har löst frågan om gem. vårdnad?
    Tänker specifikt på vårdnadsfrågan. Nu bor vi båda på barnets folkbokföringsadress

• Griseknoen35

Har ni inte redan gemensam vårdnad? Har ni det så ändras ju inte det bara för att den ene flyttar.

• Griseknoen35

Även om barnet ska bo varannan vecka så byter ni inte folkbokföring på barnet. Kolla på Skatteverkets sida om det.

• Griseknoen35

Vårdnad och umgänge är olika saker. Vårdnad har man antingen gemensamt eller ensam. Gemensam då innebär det att ni båda har det yttersta ansvaret för barnet, ni ska ta gemensama beslut utifrån barnets bästa, skolval, dagisval, läkarbesök osv. Vid ensam vårdnad görs bara sådant av vårdnadshavaren. Dåligt formulerat och förklarat men googla lite så får du det bättre

• Griseknoen35

Umgänge. Umgänges föräldern är den som inte har barnet boende hos sig. Den som har barnet folkbokfört hos sig är boende föräldern och den andra umgängesförälder. Även vid varannan vecka. Men så är det för i Sverige får man inte vara bokförd på två adressen vid vv. Umgänge har inget med vårdnad att göra. Oavsett hur vårdnaden ser ut så har barnet rätt till umgänge med båda föräldrarna

• Anonym (23)

Som någon tidigare också sagt så handlar vårdnaden om det övergripande ansvaret över barnet väl och ve. Om ni två har gemensam vårdnad innebär det att alla större beslut gällande barnet måste fattas av er gemensamt. Till såna frågor hör barnets boende, umgänge, förskola, etc. Ni måste vara överens om alla beslut för att de ska gälla. Ingen av er kan alltså på egen hand fatta några större beslut gällande barnet mot den andras vilja. Det innebär att ni båda måste vara överens om byte av förskola för att det ska bli aktuellt. Så länge mamman vägrar gå med på att byta förskola för ert barn får barnet gå kvar där hon nu går.

• Anonym (A)

Ts, kan inte du bo kvar och lösa ut henne? Då får du behålla barnet skriven hos dig! Ändra förskola måste ni vara överens om så där går du bet.

• Griseknoen35

Om båda flyttar så tror jag att det är den som bor närmast dagis/ skola som får folkbokföringen. Men jag tror och är ej 100 säker.

Svar på tråden Lösas ut eller sälja boende vid gem vårdnad välja dagis?