Låt på nyckelharpa (utan sång, bara musik), som skulle passa till dop ???
Vet ni någon låt som skulle passa att spelas på nyckelharpa på ett barndop?
Funderar på Kents låt "Utan dina andetag" .... Skulle det fungera tro ???
Vet ni någon låt som skulle passa att spelas på nyckelharpa på ett barndop?
Funderar på Kents låt "Utan dina andetag" .... Skulle det fungera tro ???
"Födelsedagsvals till Mona" tycker jag är fin på nyckelharpa :). Sen finns det ju en massa fin folkmusik som gör sig fenomenalt på harpa :)
Det har ju skrivits en del låtar just till dop. Undrar om inte Väsen har någon. Om ingen ska sjunga ska du nog tänka bort låtar som du gillar för att de har fin text. Den hörs ju inte när man bara spelar.
"När lillan kom till jorden" - den gör sig nog väldigt bra på nyckelharpa! Melodin är jättefin (som många av Tegnérs!) och de flesta kan texten och förstår därmed att det är en kärlekssång till ett barn. "Ute blåser sommarvind" är fin av samma skäl.
Det finns också en folkmelodi som ibland kallas "Mitt vackra barn". Den är fin. Om den som ska spela är folkmusiker känner hen kanske till den.
På dotterns dop framfördes Välkommen till jorden av DiLeva. Så fin!
Jag skulle nog säga att just "Utan dina andetag" kan bli svår att få riktigt snygg på nyckelharpa. Däremot finns det ju gott om fina låtar som är väl lämpade för nyckelharpa, lyssna lite på Åsa Jinder och se om du hittar något fint där! Bland annat har hon en låt som heter "Till Johannes", skriven till hennes son, väldigt fin, och enkel.
Lyssna på Peter Puma Hedlund med,finns mycket fint av honom!