• lelle0242

Hjälp min dotter får ofta röda utslag som kommer och går

Hej jag skulle behöva lite hjälp.
    MIn dotter har länge fått röda utslag på kroppen med vita prickar i som kommer och går.
    Ibland har hon bara några och ibland på hela ryggen, magen och axlar/nacke.
    Vad kan detta igentligen vara på bvc säger det bara att barn kan ha utslag det första året utan att det behöver vara något. Blir lite arg ändå vill ju veta vad det är. 
    Så hoppas någon här kan hjälpa mig. :)

På bilden är lite på ryggen men har även hela magen och axlar nu.
    Hon är 10 månader gammal.

• Svar på tråden Hjälp min dotter får ofta röda utslag som kommer och går
  • lelle0242

Tycker jag med men får ingen tid för dem anser att det inte behövs. Men kanske får ryta i då så dem lyssnar på mig. 

• Teodorra

Har du vänt dig direkt till din vårdcentral istället för bvc? Tycker nog också att en läkare bör kolla.

• bitte67

Ser väldigt mycket ut som eksem och det kan bero på många saker. Kräv att få prata en läkare. 

• Tibell

Det är nässelutslag! Brukar bero på allergi men kan även komma pga virus.

Nässelutslag är en snabb reaktion och brukar vara lätt att hitta orsak till. Antingen med hjälp av pricktest eller blodprov. Vad har hon ätit innan utslagen brutit ut?

• lelle0242

Fick bara prata med en sjuksköterska som titta och sa är nog allergi för något. Sa jag skulle skriva ner vad hon åt men kunde vara tvättmedel med blev inte klokare :/

• slutatsnusa

min son fick konstiga utslag som kom och gick under nån veckas tid
    bvc sa det va "nån typ av allergi"
    jag upptäckte att han åt orkidéblommor som vissnat och fallit ner på golvet...

• bitte67
    lelle0242 skrev 2013-03-17 23:23:16 följande:
    Fick bara prata med en sjuksköterska som titta och sa är nog allergi för något. Sa jag skulle skriva ner vad hon åt men kunde vara tvättmedel med blev inte klokare :/
    Okej. Hoppas ni får någon klarhet i vad det kan vara för något. 

• Mandelskorpan

Om det kommer o går tror jag inte på tvättmedel. Försök ge samma mat några dagar och se om det försvinner. Skriv upp allt hon äter.... Tyvärr är det trial and error som gäller.

• iffis

Våran lilla ser ut så ibland och är 18 mån och vi är knne på utredning nr 2 tack vare en angagerad barnläkare. Proverna visar fortfarande blankt men nj har dom slutat avfärda det till att vara förkylnings itslag iafl. Jag har börjat dokumentera med mobilen då fort jag ser eftersom nässelutslagen kan vara luriga och då är det bra att kunna visa upp bevisen. Jag blir ifta tsgen som höns mamma tills jag visar läkarna bilden och då går jag alltid svaret " visst ser det ut som allergi". Där vi bor ombeds alla sjuka barn under 1 år endast söka vård på barnmottagningar då det ibland är svårare att bedömma dom små. Lita på din magkänsla, se till att få en barnläkare slm kikar på det.

• marienna

Min dotter får nässelutslag om hon har otvättade kläder på sig, framförallt mörka plagg. Och ibland även när det är tvättade flera ggr. Marinblått, blått och rött ger sådana utslag pga färgämnena i dem. Även när de äter sylt m konserveringsmedel i, köper alltid ekologisk sylt till barnen. Din 10- månaders lär väl inte äta sylt så ofta som mina 3 och 6-åringar

• lelle0242
    marienna skrev 2013-06-01 21:12:18 följande:
    Min dotter får nässelutslag om hon har otvättade kläder på sig, framförallt mörka plagg. Och ibland även när det är tvättade flera ggr. Marinblått, blått och rött ger sådana utslag pga färgämnena i dem. Även när de äter sylt m konserveringsmedel i, köper alltid ekologisk sylt till barnen. Din 10- månaders lär väl inte äta sylt så ofta som mina 3 och 6-åringar
    Hon är nu 1 år och 2 månader. Hon är iaf allergis med jordgubbar har jag märkt. Men utslagen kommer inte lika ofta nu och är inte lika mycket:) 
  • lelle0242
    iffis skrev 2013-05-27 00:19:37 följande:
    Våran lilla ser ut så ibland och är 18 mån och vi är knne på utredning nr 2 tack vare en angagerad barnläkare. Proverna visar fortfarande blankt men nj har dom slutat avfärda det till att vara förkylnings itslag iafl. Jag har börjat dokumentera med mobilen då fort jag ser eftersom nässelutslagen kan vara luriga och då är det bra att kunna visa upp bevisen. Jag blir ifta tsgen som höns mamma tills jag visar läkarna bilden och då går jag alltid svaret " visst ser det ut som allergi". Där vi bor ombeds alla sjuka barn under 1 år endast söka vård på barnmottagningar då det ibland är svårare att bedömma dom små. Lita på din magkänsla, se till att få en barnläkare slm kikar på det.
    Hej tack för svar:) Hon har nu blivit 1 år och 2 månader och det är mycket bättre dock vet jag inte än vad det beror på. Har iaf fått fram själv att hon inte tål jordgubbar och ketchup och sånt. 
Svar på tråden Hjälp min dotter får ofta röda utslag som kommer och går