• Tjohalia

Guldhamster eller dvärghamstrar till 8-åring och 6-åring?

Hej!
    Dottern fyller år om en månad och ska få en eller två hamstrar av oss. Själv hade jag en guldhamster när jag var liten, och den blev mycket tam och ompysslad. Tyvärr kan man ju bara ha en av dessa så nu har jag kikat lite på dvärghamstrar istället och blivit sugen på det. Mycket för att det går att ha 2, och vi har ju en lillebror med som säkert skulle bli glad för en "egen" hamster. Problemet är bara att jag inte vet hur dessa är i temperament, och det jag hittat på google säger inte så himla mycket tycker jag.  Vad är era erfarenheter?
    Saker som talar för dvärg är:
    *kan ha 2 (lite mer underhållande att titta på dem)
    * lite mer aktiva på dagen? (som jag förstått det iaf) 

Saker som talar emot:
    * svårare få tam? (sprattligare, snabbare?) 
    * mer bitska? (någon en bekant sa fick dem att bestämma sig för en guldis till barnen, men jag vet inte hur sant det är)

Jag hade som redan bestämt mig för dvärghamstrar, men sen fick jag den här nya infallsvinkeln, att dom inte skulle bli lika tama, att dom är för snabba och sprattliga för att barnen ska kunna hantera dem (jag ser något liknande gerbiler framför mig, dom är ju sjukt snabba). Men på en uppfödares sida hävdades det att det var ett UTMÄRKT första djur för barn från ca 8 års ålder...

Vad har ni för erfarenheter? 

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Svar på tråden Guldhamster eller dvärghamstrar till 8-åring och 6-åring?
  • Dr Mupp
    Tjohalia skrev 2013-03-10 11:10:44 följande:
    O, svänger dom inte fram och tillbaka då, när hamstern ska dricka? Inbillar mig att den hänger i nån kedja eller nå men jag kanske är helt ute och cyklar?
     Jag hänger dem i medföljande ståltrådshållaren och mot burkanten, då hänger de stilla.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Tjohalia
    Dr Mupp skrev 2013-03-10 11:13:45 följande:
     Jag hänger dem i medföljande ståltrådshållaren och mot burkanten, då hänger de stilla.
    Ok, det ska nog lösa sig
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • nuharjagbytt
    Dr Mupp skrev 2013-03-10 11:13:45 följande:
    I Duna buren är det svårt att göra så. Men den gungade inte mer än vad hamstern kunde hantera. Det var till den andra hamstern och han var van vid hängande flaska. Kommer inte riktigt ihåg hur han gjorde men flaskan var still när han drack.
  • Tjohalia
    nuharjagbytt skrev 2013-03-10 11:25:58 följande:
    I Duna buren är det svårt att göra så. Men den gungade inte mer än vad hamstern kunde hantera. Det var till den andra hamstern och han var van vid hängande flaska. Kommer inte riktigt ihåg hur han gjorde men flaskan var still när han drack.
    Jag tror det borde fungera om jag lägger en sten under (typ en tegelsten) som hamstrarna kan stå på, då borde dom nå upp. En sten av nåt slag hade jag ändå tänkt ha i buren, vill inreda med naturmaterial istället för plast (i den mån det går).
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Trebarnsmamman

Vi hade 2 dvärghamsterhonor ihop (syskon) de började slåss när de blev könsmogen så vi fick sära på dem och ha de på varsitt håll.
    På djuraffären sa de att det är inte alltid man kan ha 2 tillsammans.
    Vi har haft några vanliga gulhamstrar genom åren varav min 8 årige son har en just nu, tycker nog att gulhamster är lämpligare att ha till mindre barn.
    Den vi har nu är fantastiskt snäll och lätthanterlig och har varit det från att vi köpte den.Glad

• Lady Gaga
    Tjohalia skrev 2013-03-10 10:56:21 följande:
    Ok, vet du varför dom gör så? (korsar alltså). hade gärna köpt från uppfödare då det känns betydligt bättre (man vet vad man får) men hittar tyvärr inga här uppe (bor i Norrbotten).
    Grossister är ju bara ute efter att tjäna pengar därför avlar dom på djuren från höger till vänster, så man vet aldrig vad man får med sig hem gällande temperament osv.

Därför är det ett säkrare kort att köpa direkt från uppfödare eftersom dom omsorgsfullt avlar på djur med rätt temperament. Plus att man oftare kan ha två hamstrar (eller fler) ihop utan att det blir problem.

Givetvis kan det ju även hända att hamstrar från uppfödare börjar bråka och måste separeras, men risken är inte lika stor.
    Silence! I KEEL you!
  • Tjohalia
    Lady Gaga skrev 2013-03-11 22:10:43 följande:
    Grossister är ju bara ute efter att tjäna pengar därför avlar dom på djuren från höger till vänster, så man vet aldrig vad man får med sig hem gällande temperament osv.

Därför är det ett säkrare kort att köpa direkt från uppfödare eftersom dom omsorgsfullt avlar på djur med rätt temperament. Plus att man oftare kan ha två hamstrar (eller fler) ihop utan att det blir problem.

Givetvis kan det ju även hända att hamstrar från uppfödare börjar bråka och måste separeras, men risken är inte lika stor.
    Jo jag vet det, och hade gärna köpt från uppfödare men det verkar inte finnas några där jag bor (Norrbotten).

Gud, vilken beslutsångest jag fått! Nu de senaste dagarna börjar det svänga mer och mer åt guldhamster... Fördelarna är kanske fler trots allt... Och dom trivs ju själva, inget jag behöver ha dåligt samvete över egentligen (tänker att om man har två dvärgar så har dom ju varandra). Blir guldhamstern tamare? Jag har noll erfarenhet av dvärghamstrar! Men min guldhamster var jättetam...
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Lady Gaga
    Tjohalia skrev 2013-03-12 17:08:21 följande:
    Jo jag vet det, och hade gärna köpt från uppfödare men det verkar inte finnas några där jag bor (Norrbotten).

Gud, vilken beslutsångest jag fått! Nu de senaste dagarna börjar det svänga mer och mer åt guldhamster... Fördelarna är kanske fler trots allt... Och dom trivs ju själva, inget jag behöver ha dåligt samvete över egentligen (tänker att om man har två dvärgar så har dom ju varandra). Blir guldhamstern tamare? Jag har noll erfarenhet av dvärghamstrar! Men min guldhamster var jättetam...
    Har du kollat på dvarghamster.ifokus.se ,  hamster.ifokus.se och svenskahamsterforeningen.ifokus.se/ efter uppfödare?

Silence! I KEEL you!
  • Ann Nelly

Efter att ha läst på i flera veckor så fick min tioårige son nu sitt första husdjur. En guldhamster som vi hämtade hos uppfödare i söndags. Supersöt liten rackare.
    Fördelen med att köpa från uppfödare är att de redan är handtama, ofta vana vid färskmat och går på toa :)

Jag försökte också surfa efter uppfödare i närheten med aktuella kullar men det var svårt.
    Men så la jag ut en annons under köp och sälj på hamster.ifokus.se
    Fick flera svar där från uppfödare, vilket ledde oss till sonens nya kompis.

• Ruggugglan

Jag har haft både och, och jag föredrar guldhamster. Hade en jättetam hona som hängde med mig i 4år.

Om ni ska ha två hamstrar så skulle jag rekommendera två burar. De kan fungera ihop ett tag för att sedan ryka ihop.

• Tjohalia

I förrgår var jag helt säker på att guldhamster var det bästa, igår var det dvärghamster och idag guldhamster igen.. Känner att beslutsångesten är stor! Lite beror det kanske på vad dom har inne när det blir dax, är ju några veckor kvar än.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Jandy

Jag har inte läst alla svaren men svarar ändå trots att du kanske redan bestämt dig :)

Vi har två dvärghamstrar som lever tillsammans (de var små när vi köpte dem). När dvärghamstrarna är ca 2 månader så bits de gärna, de smakar och känner på saker med sina tänder, de biter inte hårt men mina barn blev lite rädda ett par ggr, ett helt normalt beteende som går över snabbt.  Jag vet inte om detsamma gäller guldhamstrar. 

När de är små har de lite spring i benen och är pigga men lugnar ner sig när de blir lite vuxnare. När de var ungar gick de hela tiden när man hade dem i handen, ville inte sitta still, men nu sitter de gärna och myser och gosar stilla i handen.

Jag hade guldhamster som barn och valde dvärghamster till mina barn och föredrar helt klart dvärgisarna. :)

Jenny

• Jandy

Ett litet svar till. 

Min guldhamster sov hela dagarna och vaknade inte förrens på natten. (då den sprang i hjulet eller bet på gallret så jag knappt kunde sova ;))

Dvärgarna vaknar och kommer fram när de hör att barnen kommer hem. Det känns som om de är mer sociala och t.o.m jag som vuxen kan roa mig med att sitta och kolla på dem när de huserar i sin bur. 
    Ibland bråkar de och man måste hålla koll så att de inte skadar varann. Våra två har mycket glädje av varann, ibland piper det till och då håller de på att kolla vem som är starkast. Sekunden senare lägger de sig ihop och sover. Om de bråkar väldigt ofta eller inte slutar eller biter varann så att det blir sår så måste man dela på dem, för det finns ju alltid en risk att de skadar eller dödar varann, men så är det ju med alla djur som lever tillsammans med andra.

Jenny 

Svar på tråden Guldhamster eller dvärghamstrar till 8-åring och 6-åring?