• 7kanebullar

Hur gör jag med pengar ?

Hej vi ska åka till Mallorca i slutet av april ! och undrar hur vi ska göra med våra kontanter ? Ska vi växla in dem här i Sverige eller ska vi sätta in dem på ett konto och ta ut i Mallorca ?

• Svar på tråden Hur gör jag med pengar ?
  • Ramborg

Jag tycker inte om att ha mycket kontanter så jag brukar ta ut på VISAkortet när jag är framme. Kanske varannan dag eller så. Det kostar lite men det är det värt för mig.

Brukar ha kanske femhundra kronor växlat med mig på ditresan så man kan ta en taxi eller köpa en lunch utan att behöva leta bankomat.

42.
  • Dixie

Jag skulle aldrig ta med hela reskassan i kontanter, ta med kontanter till de första dagarna och ta sedan ut pengar på plats.

• evaoregon

Jag skulle inte heller vilja ha så mycket kontanter med mig utan ta ut på plats eller betala med kort.

• mia maria

Jag har gjort olika; ibland växlar jag 3-4000 i Sverige o ibland tar jag ut på plats.
    Ger oftast lite bättre kurs att ta ut på plats enligt min erfarenhet. 

• Ramborg

Det är olika villkor för olika banker. Min nuvarande kostar trettifem kr per uttag. Om man orkar kan man kolla upp småbankerna, ikano, skandia osv. Det brukar finnas någon som har gratis uttag i utlandet. Då kan man ju öppna ett konto bara för att ha på resor.

42.
  • anyXX

Har du icakort så är det gratis att ta ut el betala med det utomlands, MasterCard. Swedbank tar ut en avgift kanske 30 kr per uttag?

flicka 2008 & pojke 2010
  • Sade

Inom EU brukar det väl inte kosta något att ta ut pengar? Det gör i alla fall inte jag och jag har Nordea.

Brukar bara ha med mig lite kontanter och sen betala med kortet och ta ut kontanter på plats. Tycker inte om att ha massa kontanter på mig.

Svar på tråden Hur gör jag med pengar ?