• avil

Kompisar HELA dagen?? Blir så irriterad

Då barnen har kompisar så är de ju här typ HELA dan.VARFÖR ringer deras föräldrar aldrig o ber oss skicka hem de?? Eller kommer o hämtar? Ett par tre timmar räcker gott o väl,sen ser man ju på de att de blir lite "less" varann... Jag måste ju alltid skicka hem de,o det känns så trist.Tycker det är konstigt folk som inte tar hem barnen?
    HUR länge har ni era barn hos kompisar??
    Igår kom en o hämtade sin son 20:00,vi vill ju hinna ha egen tid med familjen också.O på vardagar väcker jag mina 5:30 så de måste ju sova rätt tidigt.......Trist o jobbigt är det faktiskt tycker jag......  

• Svar på tråden Kompisar HELA dagen?? Blir så irriterad
  • tuschpenna

Jo, det är lite jobbigt med huset fullt av barn. Jag vill helst veta när barnen ska hem, så jag har helt enkelt bara frågat. Om jag har lämnat hos någon annan så frågar jag så klart med. Tycker väl med att det känns lite konstigt att bara skicka hem dem, men oftast har man ju lite mer man måste göra, middag och läxor och sådant. Och om det har varit väldigt busigt så tar det tid för egna barnen att varva ner och städa undan innan läggdags.

• korfu08

Vår dotter frågar alltid innan om hon får följa med nån kompis efter fritids eller så smsar föräldrarna och frågar så det brukar inte bli så ofta på vardagar, nu börjar ju hon i ettan i höst och då kanske det blir mindre av kompisar hemma på vardagar om hon får mycket läxor.

• Bling1975

Jag tycker det är lite skillnad på om det är planerat så att föräldrarna kommer och lämnar barnet eller om det är grannbarn som mitt barn har med sig in.

Är det planerat så planerar man hur länge barnet ska vara kvar också tycker jag.

Är det grannar som springer mellan husen så är det ju inte så lätt för föräldrarna. De vet kanske inte hos vilken kompis barnen är eller ens att de har gått in. De kan ju inte heller se när barnen börjar ledsna på leken. Då får ju den vuxna som är närvarande ta ansvaret för det och avbryta leken när det börjar bli dags. Man kan även ha tider som gäller, som alla vet om, t ex inga gäster efter en viss tid på kvällen.

Sen ska jag inte säga att jag inte skulle tycka det var konstigt om föräldrarna inte saknade barnet över middagstid eller på en hel lång dag.

• Ugge

Mina barn e 9 och 11.

De skulle aldrig få för sig att knata iväg någonstans utan att fråga först.
    Detta gäller även om de är hos en kompis och sen går iväg till någon annan.
    Ovan på det skall de alltid vara hemma till senast 17 på vardagar för läxor etc.
    På helgerna skall de vara hemma på lunch om kompisens familj inte bjuder på det,
    men alltid hemma till middagen kl 18 senast.

En 9 åring eller 11 åring har inte tänket kring mat och tider och är inte mogna nog
    att avgöra om de skall äta eller inte. Det är upp till föräldern.
    Om man låter sina barn i den åldern springa vind för våg utan att man vet var man har dem skulle jag vilja påstå är både oansvarigt och dålig uppfostran som kommer o sparka bakut i tonåren så det bara visslar om det.

• Skogsstjärna

Fast TS, hur ska föräldrarna kunna veta att du bara vill ha barnens kompisar där i 2-3 timmar? När nu barnen kommer dit på eget bevåg. Bor ni i ett mindre samhälle/säkert område kanske de inte ens vet att barnen är just hos dig, så var det i alla fall för mig när jag var liten. Det finns ju trots allt en del föräldrar som inte har något emot att barnens kompisar är där hela dagen, och om kompisarna då alltid hämtades hem efter 2-3 timmar oavsett skulle ju det förstöra en massa lektid i onödan.

Enklast är väl att du bara säger till barnen att nu är det dags att gå hem, precis som du har gjort nu. Inga konstigheter med det. Känn dig inte elak eller som att du får ta ansvar för andras ungar, utan bara att du bestämmer över ditt hem. Alternativ två är väl att du pratar med berörda föräldrar och förklarar att du aldrig vill ha någon kompis till barnen där längre än tre timmar om ni inte kommit överens om något annat. Känns dock lite onödigt krångligt att de ska behöva ha koll på klockan när du bara kan säga till när du tycker att det är dags, men föredrar du det sätter får du ju prata med de andra föräldrarna.

• Litet My

Instämmer med dig TS. Av sonens kompisar är det en mamma som kommunicerar "Nu är H hos dig, vilken tiod skall H gå hem" osv.

Andra liksom bara kommer, vet inte själva när de skall gå hem, vill äta här men vi har inte handlat för en extra person osv. Tröttsamt och ofta vet man inte vad föräldrarna heter heller.

• Vaniljkex

Bor i en storstad, sa har kan inga barn spring over till kompisar pa egen hand, men alla brukar avtala om tider, dvs nar barnen ska komma och nar man ska hamta. Kanske du kan fraga barnet som kommer efter telefonnumret hem (borde de val kunna om de far ga till kompisar sjalv), sa att du kan ringa till foraldrarna och saga typ "Vill bara meddela att X ar hos oss nu, sa att ni vet det, och h"n far garna stanna till kl X".

• avil

jag vet inte vilka föräldrarna är,vet inte ens alltid vem barnen är-mina pojkar känner ju igen barnen från skolan....
    Nä-hur ska de veta att jag tycker att upp till 3 timmar räcker?? Men har DE inget att göra-inga läxor ingen middag man vill äta ihop mm mm? Är vi SÅ konstiga som vill ha tid till annat?

Bling1975 skrev 2013-08-16 11:41:53 följande:
    Jag tycker det är lite skillnad på om det är planerat så att föräldrarna kommer och lämnar barnet eller om det är grannbarn som mitt barn har med sig in.

Är det planerat så planerar man hur länge barnet ska vara kvar också tycker jag.

Är det grannar som springer mellan husen så är det ju inte så lätt för föräldrarna. De vet kanske inte hos vilken kompis barnen är eller ens att de har gått in. De kan ju inte heller se när barnen börjar ledsna på leken. Då får ju den vuxna som är närvarande ta ansvaret för det och avbryta leken när det börjar bli dags. Man kan även ha tider som gäller, som alla vet om, t ex inga gäster efter en viss tid på kvällen.

Sen ska jag inte säga att jag inte skulle tycka det var konstigt om föräldrarna inte saknade barnet över middagstid eller på en hel lång dag.
    precis! Ibland väntar vi ut de o ser om nån hör av sig,men ofta inte alls-då skickar jag så klart hem de....
  • Skogsstjärna

Nej TS, inte konstiga alls. Jag skulle inte heller vilja ha folk hos mig hela dagarna. Men hur de andra föräldrarna tänker kan man ju bara spekulera i. Jag vidhåller fortfarande att det enklaste är att bara skicka hem ungarna när det inte passar att ha dem där längre, precis som ni gör nu. Att vänta ut andra föräldrar som aldrig hör av sig lär ju bli rätt tröttsamt i längden. 

• avil
    Skogsstjärna skrev 2014-02-13 23:08:04 följande:
    Nej TS, inte konstiga alls. Jag skulle inte heller vilja ha folk hos mig hela dagarna. Men hur de andra föräldrarna tänker kan man ju bara spekulera i. Jag vidhåller fortfarande att det enklaste är att bara skicka hem ungarna när det inte passar att ha dem där längre, precis som ni gör nu. Att vänta ut andra föräldrar som aldrig hör av sig lär ju bli rätt tröttsamt i längden. 

absolut. gör ju så.
    MEN jag bara tänker om det var vice versa? JAG skulle följa mina barn-OM de nödvändigtvis skulle till nån jag inte visste vem det var!!
    Eller vet föräldrarna ens att de far? Jobbar föräldrarna så barnen är ensamma? Många frågor rör sig i mitt huvud!
    Förstår bara inte hur de föräldrarna tänker,att barnen får fara vind för våg. Detta gäller nu mest ca 7-9 åringar......ca.
  • dimi

Jag håller med dig TS. Det är klart att man skickar hem de, men jag tycker också att föräldrarna ska ta ansvar för sina egna barn och kolla var de är vid middagstid exvis och att det är ok att de äter där. Vi har samma problem med en av kompisarna, föräldrarna hör inte av sig alls och när vi sedan meddelat kom och hämta x, och vi säger x åt här, hoppas det är ok så man får man ett ja till svar. Hade kanske väntat mig ett tack, vad snällt Så nu har vi börjat säga ifrån mer och skickat hem kompisar innan middagen, tänker inte utfodra en hel dagisklass Förutom de som faktiskt har föräldrar som bryr sig och hör av sig och kollar läget. Det är ren hyfs tycker jag.

• dimi

Just det, glömde säga att vi också håller stenhård koll på var barnen är och de måste säga till om de går hem till en annan kompis än den vi bestämt. Det funkar bra tycker jag.

• Påven Johanna
    tuschpenna skrev 2013-08-16 11:01:44 följande:
    Jo, det är lite jobbigt med huset fullt av barn. Jag vill helst veta när barnen ska hem, så jag har helt enkelt bara frågat. Om jag har lämnat hos någon annan så frågar jag så klart med. Tycker väl med att det känns lite konstigt att bara skicka hem dem, men oftast har man ju lite mer man måste göra, middag och läxor och sådant. Och om det har varit väldigt busigt så tar det tid för egna barnen att varva ner och städa undan innan läggdags.
    Måste vara trist att känna så om man har barn. Själv har jag tyckt att det var roligt att ha huset fullt av ungar och särskilt glad har jag varit över att mina barn haft så många och så bra vänner. Dessutom tycker jag att det alltid - när de var mindre - har känts tryggast om alla är hos mig. Då visste jag ju att alla fick den uppmärksamhet, den mat, den omsorg och de värderingar som jag var mån om att de skulle få och ha. Jag gillar att leka också, så de har nog haft roligast hos mig faktiskt. Till och med nu när alla är tonåringar får livet hemma hos oss mycket goda recensioner så jag är nöjd.
Svar på tråden Kompisar HELA dagen?? Blir så irriterad