• Oförglömlig

När lärde sig era barn höger å vänster?

Hur gamla va era barn när de lärde sig höger och vänster? Hur lärde de sig? Min son är 3 år och kan höger och vänster folk runt om blir förvånade. Satte på han 2 olika strumpor å lärde han på 1 dag men upprepade varhelst dag med att fråga Nu kan vi vara ute å cykla då säger jag sväng höger så svänger han rätt. Jätte smidigt. Han pratar jätte bra är tidig med det men senare motoriskt.

• Svar på tråden När lärde sig era barn höger å vänster?
  • Ragnar

Själv har jag fortfarande svårt med höger och vänster och måste ofta tänka efter. Men min son lärde sig det när han var 4-5 år, kommer inte ihåg exakt när, och han tar aldrig fel. Lillasyster som är 3 år kan inte höger och vänster. Hon vet att det finns något som heter så, men hon vet inte vad det innebär.

• Oförglömlig

Intressant:) Idag va vi ute å cyklade då sa jag till sväng vänster å han svängde men undrar om det beror på Att han visste vart vi skulle:D målet va Bvc. Sedan nästa gång sa jag sväng höger då tittar hon på mig å pekar det är dit. Tredje gången så sa han men vart e det då:) Han vet vilken hand å fot som är höger å vänster så jag har använt mig sv. Det när jag lär han. Tex på den sidan är höger hand då är det hållet höger. Står oftast vid en korsning då. Han är jätte duktig med det å tal men totalt ointresserad av pottteäning som vi Hållt på med länge nu! Han är torr på natten å oftast hela dagen men vill inte gå på toa men när han för det blir han stolt....

• Kattflickan

Jag är 38 år och måste fortfarande aktivt tänka efter för att skilja på höger och vänster. Har hört att tjejer har svårare än killar att lära sig höger och vänster.

• Oförglömlig
    Kattflickan skrev 2013-03-20 10:58:34 följande:
    Jag är 38 år och måste fortfarande aktivt tänka efter för att skilja på höger och vänster. Har hört att tjejer har svårare än killar att lära sig höger och vänster.
    intressant att tjejer ska ha svårare för det än killar. jag måste med tänka på det hehe svänger gärna åt höger när någon säger vänster.
  • Curlie

Min dotter var 4 år när hon lärde sig det. Min sambo är 26 och kan det fortfarande inte ;)

• Oförglömlig
    Curlie skrev 2013-03-23 10:22:13 följande:
    Min dotter var 4 år när hon lärde sig det. Min sambo är 26 och kan det fortfarande inte ;)
    :D hehe roligt med oss vuxna som fortfarande tycks ha svårt för det medan våra barn verkar kunna det rätt bra:D hehe 
  • mammasusan

Dottern var 1 år då hon kunde höger/vänster, sonen däremot är snart 4 år & kan inte höger/vänster. Själv är jag snart 32 & måste fundera innan jag helt har koll på höger/vänster Skäms

• Natulcien
    mammasusan skrev 2013-03-24 13:06:22 följande:
    Dottern var 1 år då hon kunde höger/vänster, sonen däremot är snart 4 år & kan inte höger/vänster. Själv är jag snart 32 & måste fundera innan jag helt har koll på höger/vänster Skäms
    Haha, samma här. Min son på 2,5 år kan höger och vänster. Men jag själv måste tänka en bra stund innan jag kan svara på vilket som är vad.
    Många är de stackare som jag, omedvetet, har lurat bort av misstag när de har frågat efter vägbeskrivningar och jag har blandat ihop höger och vänster. Kan bli ganska problematiskt när det gäller komplicerade vägbeskrivningar... Skrattande
  • Plutten2

Dottern lärde sig h och v tidigt, kommer inte ihåg när. Hon var väldigt intresserad. Nu när hon är 5 har hon tappat intresset och glömmer ofta vilket som är vilket.

• ogidin

Min son på strax över 2 år kan det när det gäller fötterna men inget annat. Misstänker att han inte förstått än men kan det som glosa typ.

Jag är 28 och har fortfarande svårt för det... Hoppas verkligen att jag inte överför det till sonen.

• Sadie

Jag lärde min äldsta när hon var 3-4 genom att säga "Höger börjar på H, precis som Här håller jag pennan!, vänster börjar på V, precis som Va!? I den här handen finns det ju ingen penna!". Bara för att hon skulle ha nåt att hänga upp det på. Det lyckades, hon tyckte det var rätt kul. Hade ju dock inte funkat om hon var vänsterhänt.

Själv är jag urusel... Ialla fall på vänster. Höger kommer automatiskt men när jag ska ta reda på vänster måste jag först ta reda på höger och sen använda uteslutningsmetoden... Jag är ett geni. Tungan ute

* Lova 2006-07-05 * Elsa 2008-01-30 * BF 2013-08-05 *
  • LilaRos

Nu när jag såg denna tråd frågade jag treåringen - kan du sträcka fram höger hand?
    Jo men visst gjorde han det... Men det var nog mer bara tur ;)

Jag är 32 och säger fel ibland.. Får tänka lite med händerna hehe

• mammasusan
    Natulcien skrev 2013-03-24 13:10:46 följande:
    Haha, samma här. Min son på 2,5 år kan höger och vänster. Men jag själv måste tänka en bra stund innan jag kan svara på vilket som är vad.
    Många är de stackare som jag, omedvetet, har lurat bort av misstag när de har frågat efter vägbeskrivningar och jag har blandat ihop höger och vänster. Kan bli ganska problematiskt när det gäller komplicerade vägbeskrivningar... Skrattande
    haha jo det kan ju det, samma problem jag med vad det gäller vägbeskrivning jag måste liksom se vägen i huvudet & sedan gestikulera för att det ska bli rätt så jag vet att jag står från rätt håll.
Svar på tråden När lärde sig era barn höger å vänster?