• Nella12

14 månaders har börjat vakna på natten

Hjälp! Inatt har vi inte sovit många timmar! Min 14-mån flicka , som alltid sovit bra och somnat om av sig själv, har nu blivit omöjlig att få att somna om. Jagär så hjälplös, tips o råd tas emot gärna! Hon sover utan napp, går själv, går hos dagmamma o trivs väldigt bra. Inga nya tänder på G vad jag vet. Kanske lite separationsånfest. Inatt var hon vaken 2 h. Vaknade, skrek hysteriskt, vi gungade, tog upp henne, gav henne mjölk, hade henne mellan oss (då bara skrattade hon och vände dygnet helt), tömde näsan, gav panadol,gullade., lät henne gråta en stund. Åh. Hade fram alla mina kort, ingen aning om vad jag skulle ha gjort till näst. Efterv2 h vrålas somnar hon. Genast hin hörde ett knarr från golvet, vaknade hon. Jag såg hur hon kämpade efter sömnen men så gick det inte och hon började gråta. Nu med ögonen i kors går vi till jobbet! Är det andra som har barn som börjat soca dåligt först efter 1 år? Vad kan det varq? Utv.fas? Ångest?

• Svar på tråden 14 månaders har börjat vakna på natten
  • gotaland

Gå in och tala om att nu är det natt och då ska vi sova. Sen får hon gapa på ett tag sen somnar hon igen. Min son började med det där runt den tiden och jag körde stenhårt med det några nätter (3 nätter kanske) och behövde bara gå in 1-2 ggr per natt o säga samma sak men 6 min mellanrum. Sen sov han så gott så gott

Men ni känner väl kanske själva. Min son hade inga ångest skrik utan var mest förbannad tror jag att han itne kunde somna om lika fort som han själv ville. Dom lär sig fort att komma upp o få mjölk ditten o datten (hon skrattar o tycker det är jätte kul) att ha så mkt uppmärksamhet mitt i natten. Men nu är det ju så att ni är fler i familjen och alla måste få sova

Lycka till    

• Natulcien

Har hon nyligen börjat hos dagmamma? För i så fall kan det ju vara lite oro/separationsångest kring det. Och det "botar" man ju bäst genom massor av närhet. Absolut inte göra så som ovanstående föreslår att låta henne skrika tills hon somnar. Det är helt förkastligt och gör bara saken värre.
    Eller så kan det ju vara så att hon sover för mycket på dagen, och att det är dags att dra ner på dagsovningen lite?

• gotaland
    Natulcien skrev 2013-03-11 15:17:07 följande:
    Har hon nyligen börjat hos dagmamma? För i så fall kan det ju vara lite oro/separationsångest kring det. Och det "botar" man ju bäst genom massor av närhet. Absolut inte göra så som ovanstående föreslår att låta henne skrika tills hon somnar. Det är helt förkastligt och gör bara saken värre.
    Eller så kan det ju vara så att hon sover för mycket på dagen, och att det är dags att dra ner på dagsovningen lite?
    Nej nej det är inte förkasligt alls och gör inte alls saken värre
Svar på tråden 14 månaders har börjat vakna på natten