• Malena

Råd kring BLW metoden

Hej alla! Det är så att vi har en dotter som är 10 månader gammal och vi har kört BLW metoden med henne sen hon blev 6 månader. Vi har en äldre dotter sen tidigare och har alltid haft problem med att få henne att äta. Hon är 5 år idag och väldigt väldigt liten i maten. Vi visste inte bättre då eftersom hon var första barn och trugade med puremat. Det gick inte alls vilket resulterade i matvägran och kräsenhet. När vi fick vår andra dotter började jag läsa runt lite på nätet och upptäckte då BLW metoden. Toppen tyckte jag att äntligen slippa puremat och att barnet själv får bestämma över maten i sin egen takt. Det går så där, hon smakar på allt med det mesta hamnar på golvet eller så spottar hon ut det. Det hon helst äter är bara grönsaker. Kolhydrater och proteiner så som kött, kyckling, ägg och liknade spottar hon ut. Både lunch och middag får jag kompletterar med ersättning. Det som oroar mig är att hon kommer att börja på dagis när hon fyller ett år. Jag är orolig över att på dagis kommer hon inte att få i sig tillräckligt när hon bara äter några tuggor grönsaker. Ska jag fortsätta med ersättning efter varje måltid eller ska jag ha is i magen och inte erbjuda det i hopp om att hon förstår att maten hon får på tallriken är till för att äta? Är så kluven! Hoppas någon där ute har några kloka råd att komma med :)

• Svar på tråden Råd kring BLW metoden
  • Windra

Oj, låter svårt. Har inga råd att komma med, men har du pratat med BVC?

• Malena

Pratat med BVC men de säger bara att fortsätta som jag gör. Men det som jag är mest orolig över är just dagis och hur det kommer att gå med maten där. Hon tillåter inte att man matar henne.

• Peach

Dagis borde också kunna ge henne ersättning som komplement till maten! 

Jag har en dotter på 19 månader som ätit mestadels själv (fast ingen strikt blw). Amningen har dock varit det hon älskat mest och först de två sista månaderna har amningen börjat fasas ut dagtid, så hon äter sig mätt på enbart mat.

Prata med personalen på dagis! Om hon bara äter lite grönsaker där, så förstår de ju att hon behöver komplettera sitt näringsintag!

• Elggott

Vi körde enbart på blw när min dotter skulle börja äta. Hon är 1 år 9 mån idag och äter hur bra som helst. Hon har några få saker hon inte tycker om men vem har inte det? Hon har alltid ätit själv och blir arg om man försöker mata henne. Mitt råd är att fortsätta, ge inte upp. En dag lossnar det och då äter ditt barn bra. Jag minns inte exakt hur min dotter åt vid 10 mån men vi brukade låta henne äta själv först, sen fick hon välling/mjölk efteråt för att bli mätt om hon ätit lite. Kött hade hon också svårt för, tror det är för torrt? Prova att ge annat som har proteiner tex linsbollar, ge keso (där är superpoppis här hemma), bönor är ju gott och pilligt och innehåller proteiner.  Pasta, potatis, ris och bröd har ju kolhydrater, äter ditt barn det?

• Antilopen

Vi har kört BLW sedan start, vid 10 månader åt min son inte mycket, kunde pilla i sig lite ris och några smulor kyckling per dag typ. Minns att vid 13-14 mån hade han dagar då han nästan helammades. Men nånstans därefter lossnade det, han är nu 18 månader och äter toppenbra! Din dotter kommer säkert att inspireras av de andra barnen på dagis, det har jag hört om kompisars barn som plötsligt börjat äta när de börjat på dagis. Annars måste de väl kunna ge henne ersättning på dagis? Hon kan ju inte svälta liksom.

• qatteriin

Min son fyller ett om ett par dagar och vi har kört BLW fullt ut. Jag har ammat efter måltid men ska nu börja jobba och då får han ersättning som måltidsdryck. Det finns ett talesätt som jag stött på lite varstans, men främst i BLW-sammanhang: "Food before one is just for fun". Oroa dig inte, det kommer! För ett par månader sen hamnade det mesta på golvet när sonen åt. Så plötsligt vände det, för nån månad sen max, och plötsligt hamnar det mesta i magen (när han är sugen och hungrig iaf). Nu äter han 50/50 med händerna eller med sked och han gör det så bra!

Han har dessutom dagar när han plockar ut och bara äter kolhydraterna, andra dagar bara proteinet... Keso är absoluta favoriten här, och han äter välling morgon och kväll, så han får ju alltid i sig lite av varje. Fortsätt bara erbjuda variation så tror jag det ger sig!

• Ingridsmamma

Provat med bönor och linser? Jag ger min dotter veg mat ca 75% av tiden för hon gillar inte riktigt kött. Finns ju protein i mer än bara kött.

Ger du maten utan sås kanske du ska prova med sås, det älskas här hemma. Köttfärssås, Linsfärssås, torsk och äggsås är en stor favorit. Prova med mer kryddor, min tjej älskar curry. Hon är 11 månader nu. 

• cloudberry79

Jag har en niomånaders som bara äter BLW. Den enklaste proteinkällan tycker jag är ägg. Vi gör ofta omelett eller frittata med grönsaker, lite skinka eller korv, potatisbitar, lite ost... Ja, vad vi har hemma helt enkelt! Det är enkelt att äta, enkelt att laga och hela familjen kan äta det, men oftast gör jag det bara till lilltjejen och sparar matlådor åt henne. Jag ammar fritt utöver maten, men poängen med metoden är ju att bebisen själv ska styra när hen är redo att börja med mat, alltså kan de amma eller äta ersättning jättelänge vid sidan om maten, som de själva styr över. 

Jag har också en femåring som är oerhört liten i maten. Idag åt lillasyster mer än honom till middag, vi åt ris och kyckling... När det gäller ris, koka sånt som är riktigt klibbigt. 

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden Råd kring BLW metoden