Råd kring BLW metoden
Hej alla! Det är så att vi har en dotter som är 10 månader gammal och vi har kört BLW metoden med henne sen hon blev 6 månader. Vi har en äldre dotter sen tidigare och har alltid haft problem med att få henne att äta. Hon är 5 år idag och väldigt väldigt liten i maten. Vi visste inte bättre då eftersom hon var första barn och trugade med puremat. Det gick inte alls vilket resulterade i matvägran och kräsenhet. När vi fick vår andra dotter började jag läsa runt lite på nätet och upptäckte då BLW metoden. Toppen tyckte jag att äntligen slippa puremat och att barnet själv får bestämma över maten i sin egen takt. Det går så där, hon smakar på allt med det mesta hamnar på golvet eller så spottar hon ut det. Det hon helst äter är bara grönsaker. Kolhydrater och proteiner så som kött, kyckling, ägg och liknade spottar hon ut. Både lunch och middag får jag kompletterar med ersättning. Det som oroar mig är att hon kommer att börja på dagis när hon fyller ett år. Jag är orolig över att på dagis kommer hon inte att få i sig tillräckligt när hon bara äter några tuggor grönsaker. Ska jag fortsätta med ersättning efter varje måltid eller ska jag ha is i magen och inte erbjuda det i hopp om att hon förstår att maten hon får på tallriken är till för att äta? Är så kluven! Hoppas någon där ute har några kloka råd att komma med :)