• Myking

Telenor eller Tele2 ????

Visste ej vart jag skulle placera denna tråd..
    Hur som helst, behöver hjälp!!!

Jag har haft ett abonemnang hos tele 2 i 13 år och nu har jag tecknat abonemang hos telenor.
    Dom gav mej bra erbjudanden och ja bla bla bla allt det där..
    Men problemet är nu att när ja ringde till Tele2 och skulle säga upp abonemnaget så säger han att dom har uppsägningstid på 3 månader och jag måste betala då 1.200 för att jag vill säga upp abonemanget..
    Alltså den går ut nu i april.. Jag vill bara vänta tills att den har gått ut och sedan öppna Telenor abonemanget..
    VARFÖR måste jag betala för att abonemnagstiden har gått ut och att jag ska byta abonemang?

Enligt lag har man ju 14 dagars ångerrätt.. Men idag när jag gick tillbaka till Telenor så sa dom att, NEJ vi har ingen ångerrätt överhuvudtaget när man har handlat via butiken..

Så att jag har alltså ingen val??
    Jag måste genomföra köpet på abonemang hos Telenor OCH jag måste betala 1.200 för att jag vill säga upp abonemanget på Tele2..

Någon som är expert inom detta område som kan hjälpa mej??

• Svar på tråden Telenor eller Tele2 ????
  • Sykepleie

Ångerrätten gäller om du köper via telefon eller försäljare och inte via butiken. Jag tror inte det är någon ångerrätt alls vid köp av abg via butik. Att ha uppsägningstid på abg är helt normalt.

• Myking

Okej..
    Jo, ja vet att uppsägningstid finns men att jag måste betala för att byta operatör när den redan har gått ut??

• Sykepleie

Ja, eftersom du har uppsägningstid på tre månader även om abg har gått ut.

• Sykepleie

Ja, alla operatörer har 3 månaders uppsägningstid. Men priset beror ju på vad man har för abg avgift.

• Myking

Men varför ska man behöva betala så mycket när abonemnget redan har gått ut?! de är de ja inte förstår..
    Jag förstår at man måste betala om abonemanget inte har gått ut.. Alltså det kvarvarande men när jag inte har något abonemnag kvar.. de låter så dumt i mitt huvud..

• Myking

Förresten, vet du om Tele2 har öppningsavgift per samtal? och vad kostar det?

• Elsis00

Även fast bindningstiden går ut så löper ju abbonemanget på som vanligt. Om du inte vill betala dessa 3 månader så skulle du sagt upp det 3 månader innan bindningstiden löper ut. :)

• Myking

Jasså, är de så de fungerar..hehe.. Tack!

Vet nån vad som gäller när man har köpt mobil och tecknat abonemang i butik?
    Enligt lag så trodde jag att man hade 14 dagars ångerrätt men igår sa dom till mej att dom inte har det..
    Man kan alltså inte ångra sej..

• Lattjo

Jag har precis bytt abonnemang hos Tele2 och fick betala 1347,- för att stänga ner mitt tidigare abonnemang för att kunna flytta numret. Då var det tre månaders avgifter jag får betala. Eftersom det är 3 månaders uppsägningstid fast abonnemanget gått ut så är det ju inget konstigt.

Tele2 har ju flera olika abonnemang så det är omöjligt att säga om dom har öppningsavgift eller inte. Mitt förra var ett Kompis Pott och där kostade det 69 öre/samtal i öppningsavgift. Mitt nuvarande är ett Volym Limited Edition och där är det ingen öppningsavgift alls på samtalen.

• slazh
    Myking skrev 2013-03-12 14:49:03 följande:
    Jasså, är de så de fungerar..hehe.. Tack!

Vet nån vad som gäller när man har köpt mobil och tecknat abonemang i butik?
    Enligt lag så trodde jag att man hade 14 dagars ångerrätt men igår sa dom till mej att dom inte har det..
    Man kan alltså inte ångra sej..
    14 dagars ångerrätt har man rätt till vid köp på distans enligt distansavtalslagen. Har du köpt i butik så gäller inte den lagen.

Att du måste betala 1200 kr för 3 månader som uppsägningstiden är säger mig att du betalar 400kr per månad för ditt abonnemang nu och eftersom du gör det så borde du välja Comviqs fastpris abonnemang för det kostar alltid 245kr/månad oavsett hur mycket du ringer eller SMSar, varför betala mer än man behöver?

------------------

Vad många kanske inte tänker på när dom tecknar ett abonnemang är hur täckningen är med den operatören man väljer och i fallet med Telenor är täckningen i deras nät rätt dålig. Du kan ha ett kryphål här: http://www.telenor.se/privat/kundservice/abonnemang/tackningsgaranti.html

Gå tillbaka till Telenor och prata om deras Täckningsgaranti och att du vill ha det tillfälliga SIM-kortet för att testa täckningen. Sen kommer du tillbaka nån dag senare och säger att du inte är nöjd med täckningen i deras nät. Du har 14 dagar på dig efter köpet att göra detta enligt deras Täckningsgaranti.

Notera följande:
    "Du får inte bryta mobilförpackningen eller packa upp abonnemangets SIM-kort utan ska återlämna allting oanvänt om du vill utnyttja täckningsgarantin."

För Täckningsgarantin får du ett tillfälligt SIM-kort för att testa täckningen som alltså inte är samma som det nya SIM-kortet du får med abonnemanget.

• lindtraxx

jag bytte från Tele2 till telenor, hade 4mån kvar på mitt tele2 abonnemang, men då kunde jag frysa telenorabonnemanget så det aktiverades när mitt tele2 löpt ut

Svar på tråden Telenor eller Tele2 ????