• Simri

Axkid Kidzofix, eller finns något bättre alternativ?

Hej allihop, 

Skulle behöva lite goda råd kring bilbarnstol. Har på senare blivit lite dragen mot Kidzofix:en men eftersom det är en relativt ny stol med lite tester och annan info saknas det beprövad erfarenhet verkar det som. Skulle vara väldigt tacksam om ni som själva eller genom vänner och bekanta har erfarenheter som ni vill dela med er av.

Skulle även vara intressant att höra om det kanske finns andra stolar ni skulle rekommendera istället. All input mottages tacksamt Solig
  • Svar på tråden Axkid Kidzofix, eller finns något bättre alternativ?
  • hannis

Är också intresserad av den stolen. Vi väljer mellan en sådan och en britax two-way till vår 3-åring. Prisskillnaden är ju väldigt stor och det får mig att undra om Axkiden är värd så mycket mer pengar?

• Sisisisi

Kolla på axkid minikid oxå!

hannis skrev 2013-03-11 23:25:59 följande:
    Är också intresserad av den stolen. Vi väljer mellan en sådan och en britax two-way till vår 3-åring. Prisskillnaden är ju väldigt stor och det får mig att undra om Axkiden är värd så mycket mer pengar?

Om ni åker mycket bil och barnet ofta sover i bilen tycker jag det är värt. Jag köpte en BeLogic till min 4-åring så han kan åka riktigt bekvämt i sommar.
  • hannis

Sisisisi: men den är väl inte så lång i ryggen? Stolen skall passa en 3-åring som är 99 cm och minst 2 år framåt. Han har en britax hiway nu som börjar bli för trång.

• Sisisisi
    hannis skrev 2013-03-12 06:36:01 följande:
    Sisisisi: men den är väl inte så lång i ryggen? Stolen skall passa en 3-åring som är 99 cm och minst 2 år framåt. Han har en britax hiway nu som börjar bli för trång.

Minikid eller BeLogic? Båda funkar till ca 120 cm. De funkar nästan lika länge som twoway.
  • Jojjanna

Jag såg Minikid på mässan Baby & Barn och Minikid är exakt samma stol som Axxkid, det är bara "basklumpen" undertill som är borrtagen på minikid.  Enligt försäljaren kommer den för lanseringspriset 2999:- på flera försäljningsställen.

• Simri
    Jojjanna skrev 2013-03-12 09:12:49 följande:
    Jag såg Minikid på mässan Baby & Barn och Minikid är exakt samma stol som Axxkid, det är bara "basklumpen" undertill som är borrtagen på minikid.  Enligt försäljaren kommer den för lanseringspriset 2999:- på flera försäljningsställen.
    Har du hört om den skulle vara bra och så också?  
  • hannis

Finns axkids stolar på babyland/babyproffsen? Är minikid ute i butik nu, någon som vet?

• Jojjanna
    Simri skrev 2013-03-12 09:35:00 följande:
    Har du hört om den skulle vara bra och så också?  
    Det jag har läst om Axkid har varit bra, tyvärr tog den för stor plats i vår bil så vi kunde inte välja den. Nu finns minikid men vi har redan köpt bilstol, en Besafe izi kid x3 och kommer inte att byta.

Här finns minikid:
    www.prisjakt.nu/produkt.php 
  • t0va

Axkids stolar är vältestade och bra. Minin som är ny på marknaden är plusgodkänd och klarar då de högre kraven på låga nackkrafter. Dvs. den kraft som barnets nacke utsätts för under krock och är det man vill hålla nere för att inte det ska bli allvarliga skador.

Kidzofix och kidzone kan inte klara det testet eftersom man kan ha stolarna framåtvänt också, det är inte att rekomendera då nackkrafterna blir mycket större och risken för svåra skador är stor. Men de är samma utformning på sittdelen på minin som de andra 2 och rent teoretiskt så betyder det att även de andra 2 i bakåtvänt användande skulle klara plustestet.

Vi har kidzofixen och kört med den 1år och 4månader, det är en bra stol, dock så tycker jag att axelskydden är för hårda och skär in i barnets hals om det inte har tjock tröja på sig men vi har bytt ut de mot minins axelskydd som är mjukare.

Just nu funderar vi på att byta till minin för att den ska ta mindre plats, har 2 extra lutningslägen och ska ta mindre plats i bilen, än har jag inte testat det i bilen så det ska jag göra innan jag bestämmer mig. Men det är en robust stol, lätt att få att sitta hårt tack vara de självåtspännande banden, även i bilar med mjuka säten kan man få stolen att sitta hårt vilket är svårt med många andra stolar. minin och kidzofixen har samma sorts band men kidzone har vanliga man drar med handkraft.

Minin finns i butiker nu, har sett den i flera stycken, det blev lite förseningar i leveransen men nu tror jag att de flesta har fått stolar.

• Simri
    Jojjanna skrev 2013-03-12 10:57:43 följande:
    Det jag har läst om Axkid har varit bra, tyvärr tog den för stor plats i vår bil så vi kunde inte välja den. Nu finns minikid men vi har redan köpt bilstol, en Besafe izi kid x3 och kommer inte att byta.

Här finns minikid:
    www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1583160 
    Om du hade fått plats med Kidzofix:en, hade du valt den istället för Betsafe? 
  • t0va

såg att du skrivit en annan tråd också och undrade över längden, till väldigt små barn kan den bli lång, gäller alla deras 3 bakåtvända, men det finns en babydyna man kan ha så kommer barnet högre upp och det blir mer ombonat, den har vi använt för extra vaddering och skydd mot kiss. Sonens blöja läcker ofta så det är lättar att tvätta dynan än hela klädseln.

Minin har lås på stolen så man kan låsa nackstödet så det inte åker upp, när små barn åker kan det bli så att nackstödet åker upp för selen inte sitter lika tajt som ett större barn, det finns ett lås att sätta på kidzofix och kidzone också, går att få genom axkid som har en fantastisk kundsupport. Men på minin är det inbyggt.

att den 2åring inte kan sitta i det tror jag inte på, måste vara en väldigt liten 2åring då utan dyna.

• Simri
    t0va skrev 2013-03-12 13:57:36 följande:
    såg att du skrivit en annan tråd också och undrade över längden, till väldigt små barn kan den bli lång, gäller alla deras 3 bakåtvända, men det finns en babydyna man kan ha så kommer barnet högre upp och det blir mer ombonat, den har vi använt för extra vaddering och skydd mot kiss. Sonens blöja läcker ofta så det är lättar att tvätta dynan än hela klädseln.

Minin har lås på stolen så man kan låsa nackstödet så det inte åker upp, när små barn åker kan det bli så att nackstödet åker upp för selen inte sitter lika tajt som ett större barn, det finns ett lås att sätta på kidzofix och kidzone också, går att få genom axkid som har en fantastisk kundsupport. Men på minin är det inbyggt.

att den 2åring inte kan sitta i det tror jag inte på, måste vara en väldigt liten 2åring då utan dyna.
    OK, tack för all info :) Vilken av Kidzofix:en och Minin tycker du passar bäst för de minsta? Och vilken tycker du är bättre generellt? (Bortse gärna från hur mkt plats den tar, vi har gott om plats i vår bil:)
  • t0va
    Simri skrev 2013-03-12 14:12:41 följande:
    OK, tack för all info :) Vilken av Kidzofix:en och Minin tycker du passar bäst för de minsta? Och vilken tycker du är bättre generellt? (Bortse gärna från hur mkt plats den tar, vi har gott om plats i vår bil:)
    De har samma sittdel så där blir det ingen skillnad, förutom då att minin går att låsa med en spärr på stolen och för kidzofixen får man be om en spärr om det behövs.

Om stolen inte ska flyttas ofta utan sitta still i bilen och man har isofix så hade jag valt kidzofixen för att det är isofix. Det är lätt att montera med bälte men den sitter hårdare med isofix och kan inte röra sig som det blir med bältesmontering. Jag är jättenöjd och hade vi haft egen bil så den skulle stått på samma ställe eller i alla fall inte flyttas runt ofta så hade vi kört med den fortfarande, men nu är det enhel del flyttande och då är de där 5kg som minin väger mindre viktiga.

Så har man råd att lägga ut lite mer för kidzofixen tycker jag den är bättre pga. isofixmonteringen, då är stolen hårt i bilen och man behöver inte fundera så mycket.
  • Simri
    t0va skrev 2013-03-12 18:44:26 följande:
    De har samma sittdel så där blir det ingen skillnad, förutom då att minin går att låsa med en spärr på stolen och för kidzofixen får man be om en spärr om det behövs.

Om stolen inte ska flyttas ofta utan sitta still i bilen och man har isofix så hade jag valt kidzofixen för att det är isofix. Det är lätt att montera med bälte men den sitter hårdare med isofix och kan inte röra sig som det blir med bältesmontering. Jag är jättenöjd och hade vi haft egen bil så den skulle stått på samma ställe eller i alla fall inte flyttas runt ofta så hade vi kört med den fortfarande, men nu är det enhel del flyttande och då är de där 5kg som minin väger mindre viktiga.

Så har man råd att lägga ut lite mer för kidzofixen tycker jag den är bättre pga. isofixmonteringen, då är stolen hårt i bilen och man behöver inte fundera så mycket.
    Jo isofix känns ju väldigt praktiskt. Du verkat väldigt insatt så jag ska passa på att fråga om vad du tycker om Maxi-Cosi Mobi:n? Är det en bra stol (bortsett från att den saknat isofix och tar mkt plats)?
  • t0va
    Simri skrev 2013-03-13 15:45:51 följande:
    Jo isofix känns ju väldigt praktiskt. Du verkat väldigt insatt så jag ska passa på att fråga om vad du tycker om Maxi-Cosi Mobi:n? Är det en bra stol (bortsett från att den saknat isofix och tar mkt plats)?
    nja, jag tycker den blir trång fort, nu är min kille bredaxlad och ett långsmalt barn har mer plats men i axkid finns det mer plats och där blir det inte trångt på samma sätt.

Många bla. jag har problem med selen, den är jättetrög att dra åt och kommer inte tajt på kroppen, sen att den har höga sidor vid låren gör att det är svårt att sitta skräddare med benen så barnet kan inte ändra ställning lika lätt utan får sitta rakt fram med benen. Endel tycker det funkar kanon andra som min son blir galna. Han gallskrek när han var kring året för det blev jobbigt att sitta rakt ut med benen, det var för kort så han nådde inte fram till sätet utan fötterna hängde i luften. så fort vi bytte blev han nöjd.

Men den är mjuk och kanon för små barn, han satt som en kung mellan 6månader till 1år, så det är lite antingen eller med den stolen. Antingen älskar man den eller så tycker man den är en sämre stol för att den är trång, tar stor plats, selen bråkar, är svårmonterad i vissa bilar osv. Vet många som är nöjda men många som också är missnöjda.

Men i rätt bil, och med rätt barn så funkar den absolut och kan vara en kanonbra stol. Inte lika lång rygg som tex. axkid så man lär få byta till en till bakåtvänd innan barnet kan vändas framåt.
Svar på tråden Axkid Kidzofix, eller finns något bättre alternativ?