• Maria28

Vaginalt eller snitt??!

Jag är inte ens helt säker på att jag är gravid ännu (några dagar kvar till mens..kanske..) och redan nu (!) är jag superdupernervös för en eventuell förlossning. Många vänner har fött barn och kommer såklart med skräckhistorier hela tiden.. Att man spricker hela vägen till rumpan, att dom syr fel, att man blir "större" där nere, att man inte kan hålla tätt, både nr 1 och nr 2... osv osv. Kejsarsnitt låter i mina öron just nu som en dröm.. Snitt, plocka ut bebisen, och ha ont lite längre tid men att man då "bevarat" snippan.. Vill absolut inte förändras där nere.. Älskar sex och vill aldrig någonsin vara utan det (som såklart mina vänner säger att man inte kan ha på låååång tid efter förlossningen)..

Samtidigt vill jag vara med om upplevelsen och kunna säga att jag fött mina barn. Samtidigt som jag redan haft vissa problem med svampinfektioner, urinvägsinfektioner etc, så jag vet hur jobbigt det kan vara när det inte är som det ska där nere...

Hur tänkte ni och hur var det för er??

• Svar på tråden Vaginalt eller snitt??!
  • Emmyl

För mig har kejsarsnitt varit något man gör om det är absolut nödvändigt, inte annars. Jag sprack vid min första förlossning, men det har inte gett några komplikationer.

Sexlivet behöver du inte oroa dig för. Självklart kan du ha sex när ni vill. Vi väntade ett tag, men det hade inte med förlossningen att göra, utan hela omställningen att bli föräldrar, och att det inte fanns varken tid eller lust då lilla barnet upptog vår tid och energi istället.  

• Mälaröbo

Jag har gjort både snitt och fött vaginalt och skulel välja vaginalt om jag födde igen.

Underlivet förändrades vid båda förlossningarna och smärtan efter snittet tog mycket längre tid än smärtan efter stygnen vid den vaginala förlossningen.

Kroppen förändras av att få barn, likaså lusten till sex, oavsett förlossningssätt.   

• ToK

Jag har fött vaginalt och en av mina vänner har fött både vaginalt och med snitt. Hon skulle välja vaginalt igen om hon fick välja och baserat på hur hon mådde efter snittet och hur jag mådde efter min vaginala skulle jag också föda vaginalt igen, skulle aldrig gå med på snitt om det inte var absolut nödvändigt. Det var skitcoolt att föda vaginalt! Och nu är jag trängre än tidigare så att man blir slapp i underlivet stämmer inte, men du måste förstås göra dina knipövningar.

• KramKalas

Har fött ett barn vaginalt och vöntar andra o hoppas innerligt på att jag kan föda vaginalt igen.. Snitt känns som ett nödvändigt ont för mig om de verkligen blir nödvändigt

• Millan83

Jag fick snitt pga förlossningsrädsla och det var en fantastisk upplevelse. Hade inte ont en sekund! Efter fyra veckor kunde jag glömma vad jag varit med om, hade liksom inga "men".

• Erki

Jag har två akutsnitt och det var inte en dans på rosor.
    Fick en infektion efter första och låg inne drygt två veckor.
    Efter andra hade jag så ont så det blev flera morfinsprutor som inte hjälpte.

Hade även ont i ca 3-4 veckor efter så det var inte att tänka på att sexa.
    Behövde hjälp ur sängen i ca 1,5 v.
    Jämfört med bästa vännen som födde vaginalt två veckor före. Hon var och shoppade dagen efter (andra barnet).

Magen kommer aldrig bli sig lik med ett fult ärr och det är som ett veck just där som jag aldrig kommer bli av med.
    Hade jag fått välja så hade det blivit vaginalt.
    Men det finns bra och dåligt med båda sätten såklart.

• 3 barns mamma84

Har fött vaginalt och med planeradsnitt och jag väljer planeradsnitt ..
     2005 vaginalt = komplikationer
    2008 kejsarsnitt = allvarliga komplikationer
    2010 kejsarsnitt = åkte hem redan dagen efter

2005 vikt 4,150g
    2008 vikt 5,810g
    2010 vikt 4,150g (2 innan BF)       

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Vaginalt eller snitt??!