• Anonym

Kan pappa ansöka om peruanskt pass till barnet?!

Hej! Har en undran. Kan en peruansk pappa, som inte är vårdnadshavare ansöka om peruanskt pass till barnet utan svenska moderns tillstånd? Blir barnet automatiskt peruansk medborgare i och med att pappan är det, trots att han icke är vårdnadshavare? Tacksam för svar :)

• Svar på tråden Kan pappa ansöka om peruanskt pass till barnet?!
  • Hallonröd

Beror väl på Perus regler för pass osv. men det lär väl inte funka om han inte kan visa papper på att det är hans barn kan jag tänka?! I Sverige är vi ju hårda med det det där så jag tror inte han kan fixa ett pass från Peru och komma hit och ta barnet om det är det du är rädd för?

• Hallonröd

Finns det papper på att han är pappan...alltså,  har han skrivit på faderskapspappret? I så fall kan nog barnet kanske ha fått dubbelt medborgarskap.

• Mamma7603

För att söka ett pass idag så måste båda vårdnadshavarna vara med å skriva under. Är han inte vårdnadshavare, så är det bara du som kan ansöka om pass.

• Hallonröd
    Mamma7603 skrev 2013-03-12 15:04:12 följande:
    För att söka ett pass idag så måste båda vårdnadshavarna vara med å skriva under. Är han inte vårdnadshavare, så är det bara du som kan ansöka om pass.

Här i Sverige ja...men är det samma regler i alla länder?
  • Mamma7603

Det vet jag inte. Men ring och kolla med Perus ambassad, de borde kunna svara på det.

• Anonym (C)

Ja troligen kan han...........Iaf för 3 år sedan behövde pappan bara intyg på att han var barnens far (dvs inget om vårdnad) för att få ut peruanska pass till barnen. Jag tror tyvärr detta inte har ändrats.
    Men ring ambassaden och hör för säkerhets skull.

• Anonym

Får han inte åka till sitt hemland med barnet när han har umgänge?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-15 19:27:34 följande:

Anonym skrev 2013-03-15 19:27:34 följande:

Med ett nyfött barn..nej knappast
  • ModestyB
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-15 22:11:03 följande:
    Behöver nyfödda ens pass?
    Ja. Numer behöver alla pass.
  • ModestyB
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-15 22:29:09 följande:
    Ok det visste jag inte
    När vår yngsta föddes skulle vi på långresa när han var 6 mån. Vi fick hålla upp barnet bäst vi kunde. Fotografen fick ta om bilden många gånger för att få med käklinjen (fniss).

Passen gäller i fem år, men ett skrynkligt bebisfetto är sig inte lik efter bara några månader.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-15 22:06:23 följande:

Med ett nyfött barn..nej knappast
    Varför skulle du släppa iväg en nyfödd på umgänge utan dig?
  • SupersurasunkSara
    ModestyB skrev 2013-03-15 22:37:10 följande:
    När vår yngsta föddes skulle vi på långresa när han var 6 mån. Vi fick hålla upp barnet bäst vi kunde. Fotografen fick ta om bilden många gånger för att få med käklinjen (fniss).

Passen gäller i fem år, men ett skrynkligt bebisfetto är sig inte lik efter bara några månader.
    Haha, HAR bebisar ens en käklinje?? De flesta brukar vara tämligen runda och goa
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-16 00:25:20 följande:
    Varför skulle du släppa iväg en nyfödd på umgänge utan dig?

Modern är rädd för att pappan kidnappar barnet. Därför jag frågar om han kan få ut pass till barnet på laglig väg utan moderns tillstånd. Svenska pass får han inte ut men hur är det med peruanska pass? Lagen är inte samma överallt ju.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-17 22:32:28 följande:

Modern är rädd för att pappan kidnappar barnet. Därför jag frågar om han kan få ut pass till barnet på laglig väg utan moderns tillstånd. Svenska pass får han inte ut men hur är det med peruanska pass? Lagen är inte samma överallt ju.
    Kan inte modern prata med polisen om möjligheten att spärra att barnet förs ut ur landet?
  • Koffie

Peru har iallafall undertecknat Haagkonventionen för internationellt samarbete i sådana frågor. Det betyder i princip att barnet räknas bo i Sverige åtminstone under 6-12 mån efter det flyttats till Peru, även om det också är peruviansk medborgare. Hemvisten räknas i Sverige. Sedan vet jag inte hur det är med rättsäkerhet och efterlevnad av lagen i Peru, men det är ett av de länder som det går att få tillbaka sitt barn ifrån om det blir bortfört dit.

Om du känner oro inför en ev resa till Peru, så skulle jag i förväg prata med en advokat (finns lista på Saknade Barns Nätverk) och förbereda för att minimera riskerna.  

Svar på tråden Kan pappa ansöka om peruanskt pass till barnet?!