• HereIcome

Min 5-åring har blivit så rädd. Går sånt i perioder?

Har en 5, snart 6 årig grabb som är mörkrädd och allmänt nojig just nu. Har varat ett tag nu. Han är rädd för spöken och troll, vill att jag ska följa med honom när han ska på toa osv.

Är väl iofs säkert helt normalt och jag gör ingen grej av det. Gissar barn går igenom såna här perioder? 

• Svar på tråden Min 5-åring har blivit så rädd. Går sånt i perioder?
  • Justi

min son på 2,5 år är oxå i en sån period å har varit de i några månader nu, är oxå nyfiken på vad de beror på å om de kommer gå över snart

• skogsvitter

Ja de har sådana faser och perioder som återkommer då och då. Det går över. Handlar oftast om inre utveckling. Men även händelser eller yttre förändringar i omgivningen kan såklart trigga igång rädslor osv. Kring 5-årsåldern brukar de få större förståelse för döden, det i sig brukar medföra rädslor och mycket tankar kring detta, så döden brukar vara det vanligaste temat just i denna ålder. Varför han är rädd för just spöken och troll vet jag inte? Barn i den här åldern brukar nog generellt sett kunna skilja rätt bra mellan fantasi och verklighet? Varför är han rädd för troll tror du? Har ni pratat med honom om det och vad säger han då?

• HereIcome
    skogsvitter skrev 2013-03-12 20:09:02 följande:
    Ja de har sådana faser och perioder som återkommer då och då. Det går över. Handlar oftast om inre utveckling. Men även händelser eller yttre förändringar i omgivningen kan såklart trigga igång rädslor osv. Kring 5-årsåldern brukar de få större förståelse för döden, det i sig brukar medföra rädslor och mycket tankar kring detta, så döden brukar vara det vanligaste temat just i denna ålder. Varför han är rädd för just spöken och troll vet jag inte? Barn i den här åldern brukar nog generellt sett kunna skilja rätt bra mellan fantasi och verklighet? Varför är han rädd för troll tror du? Har ni pratat med honom om det och vad säger han då?

Länge sen han pratade om döden, var säkert ett halvår. Nu är det spöken och troll som sagt. Han säger själv att han inte vet varför han är rädd.
  • frankrike

Vår dotter 5,5 vill plötsligt inte sova i sin säng. Blir ledsen direkt vi ska gå och sova. Sedan ngr dagar sover hon på madrass bredvid vår säng och får göra det så länge hon behöver.

• Bacchante

Min lilla femåring är livrädd för mörker just nu.. han hämtar lillsyrran så fort han ska in i ett mörker för hon är 4 år och tuffast i världen säger dom båda två:)

Svar på tråden Min 5-åring har blivit så rädd. Går sånt i perioder?