• Anonym (orolig)

Ålder för att få bestämma boende??

Jag undrar om det finns någon ålder på när ett barn får bestämma vart dom vill bo vid separerade föräldrar?
    Har ett exempel här hemma och just nu ohållbart då barnet är rätt för att såra den ena föräldern men till den andra säger den att den inte vill bo hos föräldern.

Hur gör vi!!??   

• Svar på tråden Ålder för att få bestämma boende??
  • Dr T G Glas
    Anonym (no) skrev 2013-03-17 15:12:35 följande:
    Konservativt skriftspråk? Nja, det tycker jag nog inte.

Dessutom handlar det inte om hur det går till i praktiken utan det jag har problem med är när folk går in och påstår saker som är direkt felaktiga, som den här t ex.

I det läget kan man välja att svara att man trodde att det var så men att man lärt sig något nytt. Eller så kan man som du bli dryg(som du kallar konservativ) borte från att man hade fel och leda in samtalet på annat som hur det går till i praktiken t ex.

Är det så väldigt svårt att erkänna att man har fel idag? 
    Det verkar ju så fruktansvärt viktigt för dig att få rätt, så vi säger så. Du har rätt, jag har fel och må gud straffa mig hårt om jag någonsin säger emot dig igen. Kan vi sluta tjafsa om det nu, jag har redan sagt att jag gör avbön, vilket du mycket väl vet vad det betyder.
    Mig gick livet förbi
  • Anonym
    Dr T G Glas skrev 2013-03-17 14:53:57 följande:
    Jag är varken dryg eller kaxig, men håller mig med ett konservativt skriftspråk vilket tyvärr många uppfattar bryskare än det är menat. Du vet då säkert lika väl som jag att i praktiken går det ofta till som så att föräldrarna inte vill ha en rättstvist och att domstolen vid en tvist lyssnar väldigt mycket på barnen, eftersom man skall döma efter barnens bästa och såvida inte den förälder barnen vill bo hos är extremt olämplig brukar det bli så.

I praktiken så går många efter 12-årsregeln ännu. Det vet jag att det nämnts i många tvistesammanhang på senare år.
    Man flyttar inte gärna på barns boenden.... Läs lite domar så kan du uppdatera dig.
  • Anonym (no)
    Dr T G Glas skrev 2013-03-17 15:16:04 följande:
    Det verkar ju så fruktansvärt viktigt för dig att få rätt, så vi säger så. Du har rätt, jag har fel och må gud straffa mig hårt om jag någonsin säger emot dig igen. Kan vi sluta tjafsa om det nu, jag har redan sagt att jag gör avbön, vilket du mycket väl vet vad det betyder.
    Nej, det är inte viktigt för mig att FÅ rätt. Däremot är det viktigt för mig att andra får rätt information och därför går jag in och skriver - när det rör sig om något jag kan - där någon skrivit felaktiga fakta.

Ja, du erkände till slut att du hade fel men var såklart tvunget att tramsa till det också med "må Gud straffa mig bla bla..."

Ja, jag slutar gärna tjafsa med dig  
  • Dr T G Glas
    Anonym (no) skrev 2013-03-17 15:21:28 följande:
    Nej, det är inte viktigt för mig att FÅ rätt. Däremot är det viktigt för mig att andra får rätt information och därför går jag in och skriver - när det rör sig om något jag kan - där någon skrivit felaktiga fakta.

Ja, du erkände till slut att du hade fel men var såklart tvunget att tramsa till det också med "må Gud straffa mig bla bla..."

Ja, jag slutar gärna tjafsa med dig  
    Jag erkände redan när jag sade "jag gör avbön" vilket du uppenbart missat. Då känns det som att det var oerhört viktigt för dig att platta till mig mer. Jag har nu anmält allting jag skrivit här och hoppas det plockas bort så bara din korrekta information finns med.
    Mig gick livet förbi
  • Anonym (s)

Det här har jag också funderat på! min fyraåring bor varannan vecka, men har nu uttryckt ett par gånger att han bara vill bo hos mig, men det går ju inte för pappa vill ju också ha mig.

Vet inte vad jag ska göra... vill inte säga det till pappan för då blir han bara sårad och kommer tro att det är jag som styr. Har försökt uppmuntra sonen att det är bra att han får ha sin pappa också men... 

• Anonym
    Anonym (s) skrev 2013-03-18 13:22:57 följande:
    Det här har jag också funderat på! min fyraåring bor varannan vecka, men har nu uttryckt ett par gånger att han bara vill bo hos mig, men det går ju inte för pappa vill ju också ha mig.

Vet inte vad jag ska göra... vill inte säga det till pappan för då blir han bara sårad och kommer tro att det är jag som styr. Har försökt uppmuntra sonen att det är bra att han får ha sin pappa också men... 
    Vad skulle du själv göra om pappan talade om att sonen sagt att han bara ville bo hos pappan? Hur skulle din lösning då se ut?

• Anonym (s)
    Anonym skrev 2013-03-18 13:25:34 följande:
    Vad skulle du själv göra om pappan talade om att sonen sagt att han bara ville bo hos pappan? Hur skulle din lösning då se ut?

Hade han varit lite äldre så hade såklart fått det om det är vad han vill... det är just hans ringa ålder som gör att jag vet inte hur mycket allvar det ligger i vad han säger? vad tror ni?
  • Anonym
    Anonym (s) skrev 2013-03-18 13:39:55 följande:

Hade han varit lite äldre så hade såklart fått det om det är vad han vill... det är just hans ringa ålder som gör att jag vet inte hur mycket allvar det ligger i vad han säger? vad tror ni?
    Okej. Han är för liten för att förstå konsekvenserna av att bara bo med en förälder. Domstolen skulle inte ta stor hänsyn till hans önskemål.
  • Mariana 580

Förut va det en ålder satt vid 12. Men denna är nu borttagen - för att det handlar om barnets mognad och förståeelse.

• Anonym (s)
    Anonym skrev 2013-03-18 13:47:51 följande:
    Okej. Han är för liten för att förstå konsekvenserna av att bara bo med en förälder. Domstolen skulle inte ta stor hänsyn till hans önskemål.

Det var väl det jag trodde... men det känns lite i hjärtat när han säger så.
  • Anonym
    Anonym (s) skrev 2013-03-18 13:50:46 följande:

Det var väl det jag trodde... men det känns lite i hjärtat när han säger så.
    Skulle det inte kännas lika mycket i hjärtat om han valde bort dig helt?
  • Anonym (s)
    Anonym skrev 2013-03-18 14:19:28 följande:
    Skulle det inte kännas lika mycket i hjärtat om han valde bort dig helt?

Jo självklart!
  • Anonym
    Anonym (s) skrev 2013-03-18 14:22:13 följande:

Jo självklart!
    Försök att komma ihåg det och prata varmt om den andra föräldern med barnet!
  • Anonym (s)
    Anonym skrev 2013-03-18 14:22:51 följande:
    Försök att komma ihåg det och prata varmt om den andra föräldern med barnet!

Det gör jag redan.
Svar på tråden Ålder för att få bestämma boende??