• De5pojkarna

Vid vilken ålder opererades er son med Hypospadi?

Födde en son den 2:e Januari nu i år. Han är alltså 2 månader gammal. Han föddes med Hypospadi. Skall till Drottning silvias i Göteborg nästa Tisdag för bedömning. 
    Men när blev eran son opererad? Hur länge fick ni stanna? Tack på förhand.. Glad 

• Svar på tråden Vid vilken ålder opererades er son med Hypospadi?
  • Linnea H

Hej, vår son är hypospadiopererad i Sthlm. Han var ca 1,5 år. Men jag tror att det är väldigt olika på olika sjukhus hur gamla de ska vara. Ska se om jag kan hitta lite gamla trådar jag har sparat.

Jag var höggravid när han opererades och det gjorde att vi fick lite förtur, annars hade vi fått vänta en-två månader till pga kö men det som inverkar mest var att de ville att han skulle ha vuxit lite (eller fr.a. snoppen så det var större möjlighet till lyckaf operation).

Vi stannade en natt på sjukhuset, sen var det hemsjukvård i en dryg vecka. Han hade då kateter och dubbla blöjor och vårdpersonal kom hem till oss och hjälpte till varje dygn. Sen kom de också hem till oss när det var dags att ta bort stygnen. 

Vår son hade relativt allvarlig hypospadi men det har gått bra. Vi går på kontroller för att se att det ser fortsatt bra ut. Det som var jobbigt var dels att det svullnade mycket efter att stygn och bandage togs bort (och då hade han ont men fick förstås smärtstillande), dels att det var svullet så länge efter operationen (flera månader, men då hade han inget ont överhuvudtaget).

Du får gärna fråga mer om du vill. Lycka till! 

• De5pojkarna

Hej! Tack så mycket för trådarna.. Verkar vara allt mellan 3 månader till 3 år som dem opererar.. 
    Hur yttrade sig er sons Hypospadi?

Vår son har förhuden bara på ovansidan ollonet. Plus att han har urinröret precis nedanför ollonet. Så snoppen är änna lite krökt. Sen vet ja inte så mycket mer förräns efter bedömningen nästa vecka..  

• Linnea H

Hej igen, det låter som att er son har lite lindrigare form än vår (fast jag har absolut ingen medicinsk kunskap). Förhuden på vår son var nog som på er son och även krökningen. Men vår son hade mynningen på urinröret längst ner på snoppen så läkaren fick "bygga" urinrör hela vägen längs med snoppen.
    Jag var som sagt höggravid och det gjorde att det var min man som var mest involverad i pratet med läkaren och under operationen så jag minns inte allt/tog inte in allt.

En sak som jag och min man har pratat om och som min man vill att jag ska framföra:
    För mamman är det jättejobbigt när ens barn ska opereras, det är det ju oavsett vilken sorts operation det är, även om det här är en ganska lindrig operation (vår son är för tidigt född och hjärtopererad när han var bara en månad så därför kallar jag den här operationen lindrig, ni kommer nog inte känna så och det förstår jag).
    För pappan är det på samma sätt som för mamman förstås + att det är värre eftersom det är snoppen - det manliga könsorganet det handlar om. Min man tyckte det var oerhört psykologiskt jobbigt, både att den först inte var "som den skulle" och sen att det var den som skulle opereras.

• Aurora

Hej!vår son opererades vid 8månaders ålder.I göteborg och vi låg inne dessvärre i 10dgr pga massiva komplikationer.Fråga gärna om du undrar något

• De5pojkarna

Hej Aurora!
    Vi var på Drottning Silvias i gbg i Tisdags å fick svar på vad dem skall göra med min lille kille.. Dem ville egentligen inte göra något. Men för syns skull så blir det att dem tar bort förhuden helt då den är kluven. Sen su pyttelite längst ner på ollonet och flytta upp ruinröret några millimeter. Så ingen stor operation alls. Kommer bli på Dagkirurgin å får åka hem samma dag utan kateter..

Hur stor missbildning hade din son? Vad gjorde dem med honom?

Tack på förhand.  

• Totts

hoppar in här. Min son är 4 och ska opereras på tisdag. Hans förhud sluter inte helt runt och urinröret mynnar ut på undersidan av penis. Operationen beräknas ta 3 timmar. och vi ska stanna ca. 4 dagar på lasarettet.
    Är det någon av er som vet om hur det funkar när en är föräldraledig med en unge och nu vill en av oss vabba med den andra. får man det?

• De5pojkarna

Om du vabbar med han som skall opereras så blir det ju vab istället och du sparar de dagarna med föräldrapenning. 

• Linnea H
    Liam05Milton08, det låter bra med dagkirurgin, skönt att det inte blir så stort ingrepp och så bra att slippa kateter. Det du skriver "Men för syns skull så blir det att dem tar bort förhuden helt" - blir det så att han blir som omskuren då? Har ni fått veta när operationen ska göras?

Totts, jag tror att i normalfallet går det inte men i detta fall borde det gå bra men ni måste ha ett läkarintyg på att en förälder behövs "heltid" till barnet som ska opereras. Läkaren/någon som har hand om administration bör känna till hur de ska skriva intyget. Försök fråga dem så tidigt som möjligt, en del är lite sega med sånt (eller det är väl att de har så mycket annat att göra).
  • De5pojkarna
    Linnea H Ja han blir som omskuren då.. Det spelar ju ingen större roll hoppas ja.. Ok att de kanske e nån som kommer fråga om varför han inte har någon förhud. Men de får han ju berätta då att han hade en "missbildning" sen födseln. Det kan väll inte vara så farligt att bli frågad om? Eller va tror du? Vill ju inte att han som helt Svensk skall bli "retad" för att han e "omskuren".
    Han kommer att bli opererad runt 1 års ålder. Han är 3 månader om 1 vecka ca, Den 2:e April. Så de va väll som ja trodde..  
  • emptyeileme

hej där något år efter! Har en son på 1 år om ska genomgå operation för HS i höst någon gång, undrar hur det har gått för er!?

Svar på tråden Vid vilken ålder opererades er son med Hypospadi?