• WSalma

Rätt tidpunkt eller inte?

Min man och jag är i valet och kvalet om det är rätt tidpunkt att börja "potträna" vår son nu.

Han följer med oss på toaletten, är intresserad och vet att man ska använda toapapper efteråt, spola osv. Sitter gärna på sin potta (med och utan kläder), men kissar mest på badrumsgolvet om han är naken.

Säger inte till innan han behöver kissa eller bajsa. Tecknar ibland "blöja" eller säger "byxa" efter att han har bajsat i blöjan. Säger "kissa" om vi går på toa. Kan nästan ta av och på byxor/byxblöja själv. Han är 21 månader gammal.

Jag är tämligen gravid (bf i början av maj) så vi tänker att det kanske är taskig tajming att börja nu. Dels pga omställningen med ett syskon snart och dels pga att det kasnke bli jobbigt för mig nu sista tiden (fast det är ju jobbigt att byta blöja också ibland, så det kanske går på ett ut).

Vi hade egentligen tänkt vänta tills det blir lite varmare, men nu sista veckorna så har han blivit mer och mer intresserad och det vore synd om vi liksom missar tåget.

Vad tror ni blir enklast för hela familjen?
    Hur lång tog det för era barn att bli torra dagtid (med liknande förutsättningar)?
    Hur många underbyxor bör vi ladda upp med?

Vi är inte intresserade av att rutinpotta i evigheter men det är ok i början tills han fattat galoppen. Då väntar vi hellre tills han är redo att själv bli torr.

Tips och råd?

• Svar på tråden Rätt tidpunkt eller inte?
  • PetraMunchen

Kör på. Går det så går det. Mina har varit torra dagtid vid 2 år och 2 år och 3 mån. Första barnet var torr just innan jag fick andra. Skönt att slippa 2 blöjbarn och billigare också. Ni har alltid igen det om ni introducerar pottan tidigt. Rutinpotta har jag inte direkt sysslat med eller jo efter 3 timmar mellan varven. Men bara om de vill och vill de inte efter 3 timmar väntar man nån timma och frågar igen. Lättast är ju bara att ta med dom när man själv går i början och ta av blöjan och så får barnet gå på pottan samtidigt.

• stickkontakt

Jag hakar på här. Har en dotter som är snart 22 månader som också tycker det är jätteroligt att sitta på potta eller toalett. Hon följer alltid med när vi går på toa och sitter på pottan då. Några gånger har hon kissat i pottan och hon blir så stolt och glad. Hon säger dock inte till alls innan hon kissar eller bajsar. Vi ser och hör på henne när hon bajsar, men då är det ju lite sent att sätta sig på pottan. 

Jag är i valet och kvalet om jag ska ta potträningen nu eller om jag ska vänta. Det som får mig att tveka är att hon inte säger till innan hon kissar. Kan potty training pants vara något? Tanken är väl att de ska göra det mer tydligt när det kommer kiss. Någon som vet om det fungerar bra? 

• WSalma

Min kille har kissat på pottan två gånger idag. Först i morse, ca 1 msk... Blev jättestolt och skrek "Vatten!"och visade i pottan. Jag jublade med honm förstås. Sedan gick han och kissade resten på golvet i sitt rum. Nåja.

Nu precis kom han släpande med pottan och sa "sitta". Tog av honom kläder och blöja och han kissade en liten, liten skvätt. Lyckades i alla fall få på honom en blöja när han besätmde sig för att klättra upp i soffan istället! Men coolt att han sa till!

• WSalma

Men hur får man honom att fatta att han ska kissa i pottan?! Han tycker den är toppen och kommer gärna släpandes på den, vill ta av sig alla kläderna och sitter gärna länge och väl på pottan och leker eller bara filurar lite. Sedan kan han resa sig upp, gå ett par meter och kissa på golvet.

Jag försöker att vara nästan lika entusiastisk över det, men lägger till att det ju vore ännu bättre om han satt på pottan och kissade.

• Antilopen
    WSalma skrev 2013-03-21 14:27:49 följande:
    Men hur får man honom att fatta att han ska kissa i pottan?! Han tycker den är toppen och kommer gärna släpandes på den, vill ta av sig alla kläderna och sitter gärna länge och väl på pottan och leker eller bara filurar lite. Sedan kan han resa sig upp, gå ett par meter och kissa på golvet. Jag försöker att vara nästan lika entusiastisk över det, men lägger till att det ju vore ännu bättre om han satt på pottan och kissade.

Sätt på vattenkranen eller häll ljummet vatten över hans fötter när han sitter på pottan (förslagsvis placerad i duschen ). Säg kssss-kssss. Låt honom läsa bok på pottan. Allt för att få honom att slappna av och släppa på kisset.
  • WSalma

Men han sitter jättelänge och läser bok, pratar, tittar på tv, leker och allt möjligt. Och sedan reser han sig upp och kissar på golvet... Har provat att sätta på vattenkranen, men då brukar han mest hoppa upp och vilja leka med vattnet istället. Mn av och till kommer det en skvätt i pottan också, så det löser sig kanske av sig självt så småningom. Ska försöka säkra soffan med underlägg och filtar idag i alla fall...

• Scillan

Kör på säger jag! Min son var torr dagtid vid 21 månader och torr dygnet runt 6 månader senare. Han var nyfiken, jag hängde på och hade honom utan blöja så mycket jag kunde både hemma och borta. Det gick på några veckor.

Sen är barn olika och alla går det inte lika fort och lätt för. Men så länge man rider på nyfikenhet och glädje så tror jag inte man kan göra fel. Lycka till! 

• stickkontakt

Jag har försökt testa lite utan blöja senaste dagarna. Hon kissar gärna i pottan, och det verkar vara medvetet nu. Hon sätter sig på pottan och så kissar hon gnaska snabbt och blir jätteglad. Men hon kissar så ofta. Jag har flera gånger tänkt att jag skulle prova pottan igen efter 20 minuter, men efter 17 minuter kissar hon på golvet. Hon verkar alltså kunna kissa var 15de minut. Brukar det vara så i början eller är hon för liten? Behövs täning utan blöja för att hon ska lära sig att hålla sig lite eller kommer det med tiden? 

• WSalma

Vad jag har läst, t ex i den här länken, men listan ser ungefär likadan ut hos många olika författare, i böcker, på nätet, tyska/svenska - ja ungefär överallt där jag har letat - är att det är en kroppslig mognad att kunna hålla sig och att det inte direkt kan tränas upp.

se.babycenter.com/a4384/pottr%C3%A4ning---%C3%A4r-ditt-barn-redo

Egentligen står det överallt (utom i ec-källor) att man just inte kan träna barnen alls utan det kommer när de är mogna. Dock kan man försena utvecklingen genom att inte vara uppmärksam på barnets signaler om att det är moget. Och så kan man förstås försena genom att gå för fort fram.

Det är inte så lätt alal gånger...

Men så länge man inte bråkar med barnet och det självt vill sitta på pottan och gå utan blöja så kan det väl inte vara så skadligt tänker jag.

• Antilopen
    stickkontakt skrev 2013-03-22 09:50:43 följande:
    Jag har försökt testa lite utan blöja senaste dagarna. Hon kissar gärna i pottan, och det verkar vara medvetet nu. Hon sätter sig på pottan och så kissar hon gnaska snabbt och blir jätteglad. Men hon kissar så ofta. Jag har flera gånger tänkt att jag skulle prova pottan igen efter 20 minuter, men efter 17 minuter kissar hon på golvet. Hon verkar alltså kunna kissa var 15de minut. Brukar det vara så i början eller är hon för liten? Behövs täning utan blöja för att hon ska lära sig att hålla sig lite eller kommer det med tiden?

Jag tror absolut att blöjfrihet är bästa sättet att lära henne att hålla sig. Många som ec:ar säger att deras barn kissar mer sällan och att barn med blöja småskvätter mer. På min son stämmer det iaf. Små barn kissar ofta, så är det Min kunde förut kissa var 15:e minut och det var ofta jag inte hann rutinkissa honom innan det kom på golvet, men nu när han är nästan 18 månader och blöjfri varje dag så verkar han ha blivit mer medveten och håller sig, det kan gå en timme emellan nu och han har även börjat kissa i pottan på eget initiativ. Men som sagt, utan blöja tror jag är bäst. Min springer naken mest hela dagarna Om man sätter blöja på barnet så motverkar man ju hela grejen med att bli torr.
  • stickkontakt
    WSalma skrev 2013-03-22 09:59:31 följande:
    Vad jag har läst, t ex i den här länken, men listan ser ungefär likadan ut hos många olika författare, i böcker, på nätet, tyska/svenska - ja ungefär överallt där jag har letat - är att det är en kroppslig mognad att kunna hålla sig och att det inte direkt kan tränas upp.

se.babycenter.com/a4384/pottr%C3%A4ning---%C3...

Egentligen står det överallt (utom i ec-källor) att man just inte kan träna barnen alls utan det kommer när de är mogna. Dock kan man försena utvecklingen genom att inte vara uppmärksam på barnets signaler om att det är moget. Och så kan man förstås försena genom att gå för fort fram.

Det är inte så lätt alal gånger...

Men så länge man inte bråkar med barnet och det självt vill sitta på pottan och gå utan blöja så kan det väl inte vara så skadligt tänker jag.
    Ja, jag vet att många säger att det är kroppslig mognad. Samtidigt verkar det ju rimligt att man inte lär sig känna efter om man är kissnödig om man knappt märker när man kissar. Dagens blöjor är ju väldigt torra och en liten kiss-skvätt märks inte. Och jag har hört att barn som har tygblöja blir torra tidigare, verför skulle det vara så om det bara var kroppslig mognad?

Det är verkligen inte lätt alla gånger. Har du kalsonger på din son eller får han gå naken? Går han på fsk eller är han hemma med er?  
  • WSalma

En schweizisk läkare (Remo Largo) har gjort en stor studie där han jämförde barn födda 1954-1956 med en grupp barn födda 1974-1982. Barnen i den första gruppen pottades i genomsnitt 1300 fler gånger än barnen i den andra gruppen - men blev inte torra tidigare för det. (Jag vet faktiskt inte när engångsblöjorna kom, men antar att åtminstone den första gruppen hade tygblöjor?)

www.erzieherin.de/assets/files/paedagogischepraxis/kiga_0607_11_s.39_41.pdf

Det verkar vara en myt att barnen blev torra tidigare förr (för enstaka barn kan det självklart gälla, men det hade kanske blivit torra jättefort även utan träning?). Eller så var helt enkelt föräldrarna bättre pottränade: om man pottar barnet ofta och länge minskar självklart riskerna att det kissar i byxorna, det har ju liksom inget kiss kvar till det. Men det tycker inte jag är att vara torr.

Jag tror (hoppas!) att det viktiga är att man är lyhörd för barnets signaler och respekterar om det itne vill ha blöja. Då missar man förhoppningsvis inte tåget. Men vad vet jag?

Vi blandar kalsonger och blöjor fortfarande, men mest har han blöja. Han går inte på förskola, men på en "lekgrupp" en förmiddag i veckan (därför kan jag just nu surfa i lugn och ro ). Där har han blöja på sig. Han brukar säga till när han vill sitta på pottan och då tar jag av honom och så får han gå naken eller med kalsonger en stund. Igår höll han sig rätt länge (kissade först en liten skvätt i pottan, var sedan torr ca 30 minuter), men sen kissade han i soffan precis när jag kände att det nog var dags att gripa in... ;-/

Jag tror jag kör lite halvhjärtat så länge det inte är sommar. Min man ska vara hemma ca sex veckor direkt efter att lillasyster/lillebror kommer (i början av maj) och jag hoppas att det går lite lättare när det är två vuxna hemma och varmt ute. Fast bebisen kan förstås ställa till en hel del också!

• PetraMunchen

Har ju själv ec:at båda barnen mer eller mindre. Och med det menar jag att båda barnen haft blöja och när jag ändå bytt blöja så har de fått kissa. Framåt 10 månader kissa barnen ca varannan var tredje timme sen vet jag ju inte om de "tränats" eller varför men småskvätt har de inte gjort nånsin. Hur som det viktigaste är att alltid lyssna på barnet. Vill barnet inte ha blöja så kör ett race utan. Annars tvingar man ju på barnet en längre blöjperiod bara för att man skälv inte är redo.

• WSalma

Hmm... två gånger har han nu antingen kommit bärandes på pottan eller sagt att han vill gå på den - och har sedan också ganska direkt kissat en stor skvätt.

Nu i morse hände följande: han hade bajsat i blöjan och jag sa att vi skulle gå och byta den. Skulle bara ställa undan strykjärnet först och under tiden sprang han och hämtade sin potta och sa "potta, potta!" Nu tog det ju lite tid inan han kunde sitta på den eftersom jag var tvungen att ta av blöjan, tvätta rent och dessutom hade han body på sig vilket ju inte är så lämpligt när man sitter på pottan... När han var ren och avklädd satte han sig direkt på pottan och kissade en rejäl skvätt direkt. Satte på kalsong och t-shirt och så lekte han lite i vardagsrummet. Jag frågade ett par gånger om han behövde sitta på pottan igen, men det behövde han inte. Eftersom han efter ca 20 minuter kissade i kalsongerna istället. :-/

Han kan alltså hålla sig, och han vet att man kissar på pottan, men så där riktigt verkar det inte ha klickat. Det verkade inte direkt störa honom att ha blöta kalsonger heller.

Han är ju fortfarande ganska liten så det är väl ingen bådska och jag tycker att det går framåt (ffa med tanke på att vi inte direkt "hårdkör") men man vill ju int egöra ngra ondiga fel heller...

• Terri88

När dottern var nyss fyllda två testade jag sätta henne på pottan framför teven med lite leksaker, just för att distrahera henne lite så hon skulle våga kissa i pottan. Ibland upplevde jag att hon tyckte det var lite läskigt när det "skvätte" i pottan. Varje gång det kom något i pottan fick hon ett klistermärke som hon fick sätta på pottan, då kunde Jon hela tiden se hur duktig hon varit. Hon tyckte det var så kul så hon ville kissa igen direkt efter hon redan kissat. På två veckor var hon helt torr på dagtid, kunde väl hända 1 olycka på 2 månader ungefär.

• Alma1993

min ena pojke kissar fortfarande på sig och är snart 3 år. han kissar ofta på sig 3 gånger per dag behövs mycket kalsonger,byxor,overall. händer när han är ute och inte vågar säga till

• WSalma

Nu har vi sommarväder här och gossebarnet fick springa ute i bara kalsonger igår. Frågade ofta om han behövde gå på pottan, men det nekade han förstås till. Men en gång kom han släpande på den själv - fast då var kalsongerna redan blöta...

Han verkar dock inte störa sig ett dugg på att ha blöta kalsonger. Däremot vägrade han blöja i morse utan skulle ha kalsonger istället. Obestämd Kan ju bli intressant det här. Gick åt fyra par igår eftermiddag...

Svar på tråden Rätt tidpunkt eller inte?