Rätt tidpunkt eller inte?
Min man och jag är i valet och kvalet om det är rätt tidpunkt att börja "potträna" vår son nu.
Han följer med oss på toaletten, är intresserad och vet att man ska använda toapapper efteråt, spola osv. Sitter gärna på sin potta (med och utan kläder), men kissar mest på badrumsgolvet om han är naken.
Säger inte till innan han behöver kissa eller bajsa. Tecknar ibland "blöja" eller säger "byxa" efter att han har bajsat i blöjan. Säger "kissa" om vi går på toa. Kan nästan ta av och på byxor/byxblöja själv. Han är 21 månader gammal.
Jag är tämligen gravid (bf i början av maj) så vi tänker att det kanske är taskig tajming att börja nu. Dels pga omställningen med ett syskon snart och dels pga att det kasnke bli jobbigt för mig nu sista tiden (fast det är ju jobbigt att byta blöja också ibland, så det kanske går på ett ut).
Vi hade egentligen tänkt vänta tills det blir lite varmare, men nu sista veckorna så har han blivit mer och mer intresserad och det vore synd om vi liksom missar tåget.
Vad tror ni blir enklast för hela familjen?
Hur lång tog det för era barn att bli torra dagtid (med liknande förutsättningar)?
Hur många underbyxor bör vi ladda upp med?
Vi är inte intresserade av att rutinpotta i evigheter men det är ok i början tills han fattat galoppen. Då väntar vi hellre tills han är redo att själv bli torr.
Tips och råd?